O săptămână de campanie decisivă în Moldova
Contre-jour
Orice sondaj de opinie publicat în ultimele săptămâni, înaintea alegerilor, bulversează stările de spirit, încurcă anumite calcule politice. Datele ultimului Barometru de Opinie Publică, realizat de IPP, cu marja de eroare inevitabilă și cu tot partizanatul ce li se atribuie celor care fac asemenea măsurători în R. Moldova, oferă un motiv de îngrijorare pentru partida proeuropeană și pentru electoratul decis să continue parcursul prooccidental.
Nucleul filorus își păstrează, din păcate, aceeași pondere electorală, chiar dacă acum simpatiile din această tabără sunt distribuite între trei partide. Monopolul comuniștilor a dispărut. Vestea bună este că pentru prima dată în R. Moldova un partid proeuropean – PLDM – apare primul în opțiunile de vot, dar au crescut în mod surprinzător noile „vlăstare” pe care Moscova le alimentează financiar și propagandistic: partidul lui Dodon (socialistul de Sadova) și partidul marelui organizator de concerte, Usatîi, provenit din lumea interlopă. Cu alte cuvinte, eforturile de europenizare ale actualilor guvernanți, investițiile occidentale, pe de o parte, și războiul din Ucraina, cu toate ororile sale, pe de altă parte, nu au reușit să schimbe optica, să modifice opțiunile geopolitice ale unei aproape jumătăți din electoratul R. Moldova.
Sigur că blocul dur al acestui segment electoral conservator și nostalgic îl constituie rusofonii (în sondajul IPP, majoritatea celor care afirmă că mergem într-o direcție greșită sunt ruși și ucraineni - peste 70%). Acești oameni refuză să se integreze în societatea moldoveană, să se identifice cu ea, resping valorile naționale.
O altă cauză că rămânem un electorat scindat este faptul că influența mediatică rusească în R. Moldova nu s-a diminuat deloc în ultimul timp. Dimpotrivă, a fost amplificată, iar sondajul IPP nu lasă loc de iluzii: 82% dintre moldoveni privesc televizorul, dintre care 63% consideră televiziunea ca principala sursă de informație. Cea mai mare audiență în R. Moldova, 24%, o are un post de televiziune rusesc, „Prime TV”. E foarte greu să schimbi o mentalitate când lași să cadă peste țara ta această avalanșă propagandistică șovină și antieuropeană. E ca un val care spală peste noapte tot ce te-ai chinuit să ridici ziua.
O dovadă a aderenței moldovenilor la viziunea prorusă a existenței sunt și cele câteva procente în plus ale susținătorilor Uniunii Vamale în raport cu cei care preferă Europa.
Marea luptă a ultimei săptămâni de dinaintea alegerilor se va da pentru cei aproape 25% de indeciși. Din acest masiv estuar pot pescui doar partidele proeuropene, pentru că cei care au ales Rusia și Siberia s-au hotărât mai demult. Indecișii sunt dezamăgiți de partidele de la guvernare și au așteptat în zadar să apară o forță politică nouă, potrivită gustului și exigențelor lor, pe care să o susțină fără a avea sentimentul că își irosesc votul sau că își trădează principiile și credința.
Depinde foarte mult de înțelepciunea și claritatea mesajelor pe care le vor transmite partidele proeuropene în ultima săptămână de campanie (mesaje optimiste, credibile, în ce privește faptele bune într-o nouă legislatură), dar și de felul cum vor ști să arate pericolul ce emană dinspre stânga prorusă, care va aduce în R. Moldova dezastrul economic și prigoana polițienească pe care o vedem în Rusia.
Îndemnul nostru este: mobilizare, rațiune și forță de convingere. Cât mai este timp.
Casă cu două etaje, construită pe un bloc de locuit din Chișinău: Autoritățile capitalei oferă detalii despre dezmăț
Rectorul Universității din București, Marian Preda, Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova: „Este un titlu academic care mă onorează, dar mă și obligă”
DECIS // Votul prin corespondență, pilotat la scrutinul din toamna anului 2024, pentru cetățenii R. Moldova aflați în SUA și Canada: Opoziția va contesta inițiativa la Curtea Constituțională