ZIUA NAȚIONALĂ A VINULUI – 2015 // Pierderi de milioane sau încercare de succes?
Dezbateri // În timp ce asociațiile de turism condamnă organizarea ediției din acest an a Zilei Vinului, vinificatorii se arată mulțumiți
Ediția din acest an a Zilei Naționale a Vinului a rămas o amintire, fără știrile tradiționale de a doua zi, când se cântărea gunoiul lăsat în Piața Marii Adunări Naționale și se numărau chefliii și „cetățenii turmentați”.
Acolo unde se prepară vinul
„Ziua Vinului - 2015” a fost marcată pentru prima dată într-un format nou, când cele mai importante zece vinării din țară au invitat oaspeții acasă. Alte manifestări cu acest prilej au avut loc la Orheiul Vechi, precum și în multe localități, unde programul de sărbătoare a fost organizat de administrațiile publice locale.
În capitală, sărbătoarea s-a desfășurat doar la Centrul „Moldexpo”, unde a avut loc Festivalul „Tulburel”, și la Fabrica de divinuri „Aroma”.
După ce evenimentul a fost consumat (și la propriu, și la figurat), au apărut mai multe obiecții privind prestanța acestuia, iar părerile s-au împărțit. Unii susțin că serbarea a fost „un eșec”, lipsindu-se de principala arenă de desfășurare - PMAN, iar alții spun că protestatarii, nevrând, le-au făcut un serviciu organizatorilor, rezultatele depășind cu mult așteptările, fiind un adevărat succes al vinificatorilor participanți.
Pierderi de 8,2 mln. de euro
La o zi după finalizarea programului evenimentului, Federația de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM) a declarat, într-un comunicat de presă, că „sărbătoarea a fost pusă într-o lumină proastă, iar turiștii și vizitatorii au rămas dezamăgiți de organizare”.
Conform estimărilor federației, pierderile din acest an sunt estimate în total la 8,2 milioane de euro, fără a lua în calcul biletele de avion rambursate de agențiile de turism pentru turiștii care au refuzat să vină la sărbătoare din cauza schimbării formatului.
„Dacă în continuare fiecare va face ce dorește și mă refer aici la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și la Oficiul Național al Viei și Vinului, care nu doresc o colaborare pe acest domeniu și fac asemenea greșeli mari, atunci agențiile de turism vor fi nevoite să coopereze direct doar cu unii vinificatori care au posibilitate și infrastructură. Vom stabili înțelegeri și vom încheia contracte de colaborare, astfel încât să direcționăm turiștii doar către acestea, în diferite perioade ale anului, fără a se pune accent pe Ziua Națională a Vinului”, a declarat Alexandru Filipschi, președintele Federației de Promovare a Turismului din Moldova.
Potrivit comunicatului FPTM, „cu mici excepții, vinificatorii nu au fost pregătiți să primească vizitatori sau turiști și doar Festivalul „Tulburel” de la „Moldexpo” a fost cel care a salvat oarecum situația”.
„Am încercat un nou format de care am rămas perfect mulțumiți”
De cealaltă parte, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare susține că în acest an s-a procedat la un format nou din motive care nu au depins de minister.
„Pentru prima dată am încercat o nouă formă de organizare a sărbătorii, fiind nevoiți să ne conformăm situației create în Piața Marii Adunări Naționale. Cei care vor avea de spus ultimul cuvânt vor fi vinificatorii, iar Federația de Promovare a Turismului ar trebui să-și facă treaba mai bine și să nu caute vinovați sau pe spatele cui ar putea face bani”, a declarat pentru Ziarul NAȚIONAL Alexandru Tonu, șef al Cabinetului ministrului Agriculturii.
De aceeași părere este și directorul Combinatului de vinuri de calitate „Mileștii Mici”, Gheorghe Castraveț, care ne-a spus că sărbătoarea din acest an a fost mai frumoasă ca oricând.
„Orice schimbare este o încercare. Anul acesta am încercat un nou format de care am rămas perfect mulțumiți. Am avut posibilitatea să primim musafirii acasă și să le arătăm tot ce avem mai bun, iar vizitatorii au avut posibilitatea să urmărească tot procesul de fabricare a vinurilor care au dus departe de casă faima „băuturilor sacre” moldovenești”, a spus administratorul Vinăriei „Mileștii Mici”.
Referindu-se la declarațiile Federației de Promovare a Turismului, Gheorghe Castraveț a menționat că aceasta ar trebui să învețe să facă afaceri și să-și revizuiască modelele de business care, deocamdată, nu prea dau rezultate.
„În fiecare an, la „Mileștii Mici” vin în medie circa 20 de mii de turiști. De la începutul anului și până în prezent, doar 7,3% din vizitatorii combinatului au venit prin intermediul agențiilor de turism, restul aproape 92 la sută din turiști vin în urma cooperării directe cu întreprinderea. Grație acestor legături, numai în ziua de 3 octombrie am primit peste o mie de turiști în sălile subterane, sute de oameni au avut posibilitatea să se delecteze pe terasele de pe teritoriu, am organizat piețe de desfacere pentru 15 meșteri populari, degustări, care ne-au adus vânzări de peste 200 de mii de lei. Mai mult decât atât, combinatul a arendat de sine stătător transport pentru deplasarea vizitatorilor, care au făcut curse până la ultimul client. A fost o experiență foarte frumoasă pe care o vom repeta și nu neapărat doar de Ziua Vinului”, a subliniat directorul de la „Mileștii Mici”.
Ziua Națională a Vinului este pentru „greii” ramurii care au ce arăta
Mai mulți viniviticultori sunt de părerea că Ziua Națională a Vinului este un eveniment de importanță de stat, în care trebuie să fie antrenați „greii” ramurii care au ce arăta. Și trebuie să arate acasă, ca orice vizitator, fie turist, fie un eventual client sau partener de afaceri să vadă locul de origine a unui vin.
„Despre calitatea unui vin vorbesc mai multe detalii: felul cum este îngrijită podgoria, starea sălilor de producere, precum și modul de păstrare a vinului în beciuri. Toate acestea nu le poți cunoaște într-un pavilion amplasat în piața orășenească. Personal, am fost la Vinăria „Castel Mimi” din raionul Anenii Noi. Am gustat cândva la niște prieteni din Basarabia acest vin, de care am rămas fascinat. Iar în toamna asta tot ei mi-au spus că am posibilitatea să văd cu ochii mei într-un cadru festiv unde se face acest vin. Astfel, am combinat două plăceri - am vizitat locul unde se face un vin perfect, după părerea mea, și m-am revăzut cu vechi prieteni de suflet. Activități de felul Zilei Naționale a Vinului sunt mai mult pentru cei care cunosc și apreciază un vin bun, de calitate, iar aici este vorba anume de cazurile când cantitatea și cifrele mai puțin contează. O vinărie reputată și vestită, cu beciurile pline cu vin faimos va avea întotdeauna vizitatori”, este de părere Paul Anghelescu, un turist venit special pentru Ziua Vinului din Oradea, România.
O ramură strategică pentru R. Moldova
Ziua Națională a Vinului a trecut, iar atât autoritățile, cât și producătorii de vin au de analizat și de făcut concluzii cu planuri pentru viitor. Vitivinificația este o ramură strategică pentru țara noastră care trebuie dezvoltată, deoarece una din cărțile de vizită ale R. Moldova o constituie vinurile.
Despre aceasta a vorbit prim-ministrul Valeriu Streleț când a înmânat Marele Premiu Vinăriei „Asconi” de la Puhoi, raionul Ialoveni, care a învins în concursul „Cea mai bună companie a anului 2015”.
„Acest patrimoniu poate fi un element de renaștere, care ne va promova pe piețele externe și ne va duce faima peste hotarele țării”, a accentuat premierul.
Embargoul rusesc i-a îndreptat spre Occident
În ultimii ani, producătorii autohtoni de vin au avut de trecut momente grele, în special cauzate de embargoul rusesc. Totuși, vorba directorului Combinatului „Mileștii Mici”, Gheorghe Castraveț, „s-a adeverit zicala că tot ce se face se face
spre bine”. Pentru că, potrivit managerului, în urma interdicțiilor impuse de Moscova, numai volumul vânzărilor de vinuri marca „Mileștii Mici” în Federația Rusă s-a redus de la 90% la 28%.
„În schimb, acest fapt ne-a motivat să găsim soluții și să deschidem noi piețe de desfacere în Occident, în China etc., astfel încât în prezent vinul nostru poate fi găsit în orice colț al lumii, unde este apreciat și la mare căutare de consumatori inițiați”, a conchis Gheorghe Castraveț.
Lilia Grubîi
Guvernul de la Chișinău, răspuns pentru liderul separatist Krasnoselski: „Moldovagaz” va achiziționa gazul natural și-l va livra în regiunea transnistreană. Tiraspolul insistă ca plata, achiziția și transportarea să fie efectuate de companii terțe
Centralele electrice regenerabile instalate în R. Moldova au atins la finele lunii decembrie 2024 capacitatea-RECORD de 580 MW. Aceste capacități asigură 16,72% din consumul anual al republicii noastre
Locuitorii capitalei care au pavat o bucată de teren destinat spațiilor verzi pentru a-și putea parca mașinile au investit degeaba: Parcarea neautorizată a fost demontată