06:54:46 27.12.2024
Stiri

INTERVIU // Vlad Filat: „I-am luat prin surprindere pe europeni”

Politică 26.04.2014 10:05 Vizualizări3661 Autor: Ziarul National
INTERVIU // Vlad Filat: „I-am luat prin surprindere pe europeni”

Prognoze // Liderul PLDM, Vlad Filat, crede că R. Moldova ar putea obține statutul de țară-candidat la aderare în UE în 2016

Președintele Partidului Liberal Democrat, Vlad Filat, dezvăluie într-un interviu acordat Ziarului NAȚIONAL detalii din culisele negocierilor pentru liberalizarea regimului de vize, ce planuri are Federația Rusă în raport cu R. Moldova și la ce fel de alianță ar trebui să ne așteptăm după alegerile parlamentare din acest an.

Domnule Filat, de luni, cetățenii R. Moldova vor putea călători fără vize în UE. Cât de important este pentru R. Moldova acest lucru?

Este o etapă depășită de R. Moldova. Rezultatul este că am obținut pentru cetățenii R. Moldova un drept fundamental, cel la libera circulație. Este greu să evaluăm obiectiv impactul pozitiv pe care îl va avea acest regim liberalizat de vize pentru cetățenii R. Moldova. Dar putem spune foarte clar că este o victorie a R. Moldova, care a demonstrat că își poate propune scopuri clare, considerate la început utopice de foarte mulți, pe care le poate realiza.

Am auzit afirmații precum că regimul liberalizat de vize este un bonus oferit R. Moldova. Nu este adevărat. Este rezultatul acțiunilor deloc ușoare care au avut loc în R. Moldova, urmare a cărora am reușit să întrunim criteriile necesare pentru liberalizarea regimului de vize.

Vorbind despre impact, putem spune că cei care vor dori să călătorească în scopuri turistice în UE sau pentru a stabili contacte de afaceri și schimb de experiență vor putea face acest lucru, iar cei care vor dori să acceadă la educație europeană vor avea o facilitare clară. Dar cel mai important este că mulți moldoveni vor avea posibilitatea clarăsă își reîntregească familiile, fie vor pleca la rude în țările europene, fie cei de acolo nu vor mai fi în situația de prizonierat și vor putea veni oricând acasă pentru a-și revedea rudele.

Această mobilitate oferă și posibilități pentru schimbul de experiență. Forța exemplului este foarte mare. Oamenii vor putea vedea prin comparație. E suficient ca pentru o singură dată euroscepticii să meargă într-o țară europeană și să vadă pe ce drumuri circulă ei, ce servicii, ce sistem educațional și medical au, care este sistemul judiciar. Noi nu vrem să ducem R. Moldova undeva, ci să aducem în R. Moldova modelul de viață și standardele din UE. Pentru ca oamenii să trăiască bine în R. Moldova.

Dar, dincolo de liberalizarea regimului de vize cu UE, ne-am propus să liberalizăm regimul de vize cu Israelul, care va avea loc până la mijlocul lunii iunie. Vom avea în curând regim liberalizat de vize și cu Turcia. Scopul nostru este să avem libertatea circulației în cât mai multe țări.

„Europenii erau reticenți”

Într-un interviu acordat recent, președintele României,Traian Băsescu, zicea că Guvernul de la Chișinău a fost foarte isteț atunci când a ales să ceară mai întâi liberalizarea regimului de vize și apoi semnarea Acordului de Asociere. De ce ați optat pentru această ordine?

La preluarea guvernării, aveam un scop bine determinat. Eu cred foarte puternic în viitorul european al R. Moldova. Aceasta nu este doar o alegere pentru R. Moldova, ci o necesitate vitală. Atunci când am venit la guvernare, ne-am propus obiective privind procesul de integrare europeană, etapizate în timp. Acordul de Asociere și cel de Liber Schimb, strategic, sunt mai importante decât liberalizarea regimului de vize. Doar că regimul liberalizat de vize are conotație umană, ține de fiecare om în parte și de familia lui. Când am început discuțiile cu partenerii europenei, îmi amintesc foarte bine, nu existau reticențe în privința Acordului de Asociere și Liber Schimb. Cât ține de regimul liberalizat de vize, exista o reticență mare, pentru că este o temă sensibilă pentru ei. Am avut o înțelegere cu domnul Leancă, pe atunci ministrul al Afacerilor Externe, ca noi să ne pregătim și să nu așteptăm să ni se înmâneze Planul de acțiuni. Am invitat prietenii noștri din Muntenegru, am avut un schimb de opinii vizavi de Planul lor de acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize. Am văzut care sunt criteriile pe care trebuie să le împlinim și am trecut la treabă. Acum pot să vă spun că, în momentul în care mi-a fost înmânat Planul de acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize, aveam multe din prevederile acestuia deja implementate. Negocierile pentru Acordul de Asociere și de Liber Schimb și cele pentru Acordul de liberalizare a regimului de vize au fost separate. Îmi amintesc ce i-am spus Comisarului european pentru Afaceri Interne, Cecilia Malmstrom, atunci când mi-a înmânat Planul de acțiuni: „Să știți că vom implementa acest Plan de acțiuni foarte repede”. Nu cred că cineva, inclusiv la Bruxelles, a crezut că ne vom mișca atât de repede. Undeva, i-am luat și prin surprindere. Totodată, presiunile interne în acest proces au fost foarte puternice. Nu vreau să amintesc numele scepticilor, iar unii au și boicotat pe interiorul actului de guvernare acest proces. Cu toate acestea, am finalizat în termen-record implementarea Planului de acțiuni. Obiectiv privind, noi întrunim criterii apropiate de criteriile Schengen. Am un sentiment de mândrie pentru R. Moldova că, dupăimplementarea acestor reforme, am demonstrat seriozitate și corectitudine și am dobândit un lucru care nu are valoare – respectul față de R. Moldova.

Planul de acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize și negocierile pentru acorduri au fost finalizate la începutul anului 2013. Aș putea spune că, la plecarea din funcție, am dat în primire colegilor finalizate atât negocierile pentru Acordul de Asociere și cel de Liber Schimb, cât și Planul de acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize implementat.

Apoi, au urmat mai multe lucruri care țin de procedura pentru adoptare. Unii spun că s-a urgentat liberalizarea regimului de vize în contextul geopolitic. Abolirea regimului de vize era planificată pentru mijlocul lunii iunie, adică avem o urgentare de o lună și jumătate, iar pentru semnarea Acordului de Asociere vom avea o urgentare de cel mult trei luni.

Statut de țară-candidat la aderare în 2016

Acum o săptămână, Parlamentul European a recunoscut dreptul R. Moldova de a solicita calitatea de membru al UE…

Noi ne-am propus în cadrul negocierilor să obținem includerea în preambulul Acordului de Asociere acest drept al R. Moldova de a fi enunțată foarte clar perspectiva europeană. Această mențiune nu a fost prezentă în preambulul acordurilor semnate de multe țări care au devenit ulterior membre ale UE. A fost un obiectiv al nostru pentru care am luptat foarte mult. Această decizie este un prim-pas în recunoașterea acestui drept de a deveni țară membră a UE. Am cerut ca, în cazul în care întrunim criteriile, să se indice acest lucru. Eu nu am nevoie să îmi spună cineva că R. Moldova are perspectivă europeană sau nu. Eu știu și voi face ca acest lucru să devină realitate.

Nu îmi doresc ca R. Moldova să fie Cenușăreasa UE, trebuie să aderăm acolo când vom fi pregătiți. Iar acest lucru depinde doar de noi.

Dacă ar fi să operăm cu date, în cât timp ar putea R. Moldova să obțină statutul de țară-candidat la aderare în UE?

Acest lucru poate fi realizat în termeni foarte scurți. Eu cred că anul 2016 este un termen proxim. Pentru aceasta trebuie să muncim foarte mult, dar acum este mai ușor. Știm cum trebuie să procedăm, depășind anumite neînțelegeri care au fost în perioada anterioară. Iar după ce obținem statutul de țară-candidat, vom trece la următoarea etapă și vom solicita calitatea de stat membru al UE.

Există state în UE care sunt reticente în a-i acorda R. Moldova statutul de țară-candidat la aderare?

Când discutam despre liberalizarea regimului de vize, de asemenea au existat mai multe state reticente. Am depășit această reticență, pentru că am avut forța convingerii prin acțiune. La fel se va întâmpla și pe viitor. Atunci când mi se vorbea despre euroscepticismul din UE, eu le vorbeam despre eurooptimismul din R. Moldova și despre al meu personal. Trebuie să ne facem temele de acasă și cu aceste rezultate este foarte ușor să convingi. Noi avem viziune despre cum trebuie să înfăptuim reformele, pentru că avem abordări sistemice. Goana cu bâta prin țară și goana după vrăjitori oferă rezultate pentru moment, poate satisfacerea unor stări din societate de nemulțumire, de supărare. Însă,un rezultat durabil putem obține doar atunci când vom avea un sistem funcțional. Avem de muncit, dar important este că știm unde vrem să ajungem. Astăzi ne bucurăm de o mare simpatie în UE, iar aceste relații trebuie fortificate prin rezultatele obținute în R. Moldova. Îmi amintesc că la început a fost complicat să comunicăm cu partenerii europeni. Veneam dintr-o țară necunoscută. În multe cazuri trebuia să arătăm pe hartă de unde suntem. Și trebuia să vorbim despre faptul că avem nevoie de ajutor. La început trebuiau să ne cunoască. Prima înțelegere a fost să oferim o istorie de succes în R. Moldova. Apoi, am trecut la etapa în care trebuia să demonstrăm că suntem o realitate de succes. Datoria noastră e să răspundem corect la aceste așteptări.

„Sunt în situația de a spune că, din păcate, orice e posibil”

În ultima vreme, s-au îndesit vizitele la Chișinău ale oficialilor europeni și americani. Ce ar trebui să înțelegem din aceasta? Se plămădesc în Est scenarii periculoase pentru R. Moldova?

După ce s-a întâmplat și se întâmplă în Ucraina, s-a schimbat nu doar situația din regiune, lumea s-a schimbat. Au căzut sisteme de garanții, funcționale pe parcursul a mulți ani. De felul meu sunt optimist, dar după aceste evenimente sunt în situația de a spune că, din păcate, orice e posibil. Din acest motiv, noi urmărim toate scenariile posibile. Gândim pozitiv, dar suntem pregătiți și de scenarii mai complicate. Mai multe evenimente care au avut loc în R. Moldova și încă mai au loc, mă refer la cele ce au loc în Găgăuzia, Tiraspol, comportamentul din partea unor așa-ziși politicieni din R. Moldova, care uită că în primul rând sunt cetățeni ai R. Moldova, au încurajarea și sprijinul din Federația Rusă. Obiectivul este evident: destabilizarea situației.

Vizitele de acum au legătură cu ce se întâmplă în regiune. R. Moldova este privită în context regional. Pentru a nu se repeta scenariul din Crimeea, acum deja sunt văzute altfel, inclusiv și la capitolul prevenție. Vizitele trebuie să fie calificate ca un semnal de sprijin pentru R. Moldova, ele au și un obiectiv de documentare, pentru ca împreună să convenim asupra situațiilor pe care va trebui să le administrăm. Vom avea vizite foarte importante și pentru viitor.

Cât de probabil este ca scenariul din Crimeea să se aplice și în R. Moldova? Au suficiente resurse MAI și SIS pentru a asigura securitatea R. Moldova?

Instituțiile statului sunt în deplină capacitate pentru a-și face datoria. Este și partea obiectivă legată și de aceste vizite care au loc în R. Moldova. Acestea ne-au ajutat să realizăm un obiectiv important pe care ni l-am propus: ca R. Moldova să nu fie singură. Avem parteneri care sunt alături de noi. Sper că vom reuși să depășim scenariile pesimiste. Din câte înțeleg eu, Federația Rusă nu își propune o intervenție armată în R. Moldova. Ei își propun să preia controlul politic în R. Moldova. Un lucru trebuie înțeles. Venirea comuniștilor la guvernare va însemna venirea unui partid care va reprezenta interesele unui alt stat, în acest caz, al Federației Ruse.

Vreau ca R. Moldova să fie stat independent, suveran, teritorial integru și integrat valoric în UE.

De ce nu se întreprinde nimic pentru a curma propaganda rusească prin intermediul posturilor TV rusești din R. Moldova?

Îmi amintesc că la una dintre primele ședințe ale Guvernului, în 2009, am analizat situația de pe piața media. Obiectul meu a fost de a clarifica situația și de a asigura corectitudinea pe piața publicitară și securitatea informațională a R. Moldova. Din păcate, nu am avut sprijinul partenerilor. Acum, situația este și mai complicată. Pentru că, dacă este să te uiți la manipularea care are loc prin intermediul acestei prese, nu știu câtă forță de convingere trebuie să ai ca să vorbești cu oamenii care privesc această presă. Va trebui să avem intervenții în acest sens. Dar, dacă cineva crede că vor fi interdicții, greșește amarnic. Nu le vom oferi astfel de cadouri. Vor fi reglementări care nu le vor permite să promoveze interese străine în treburile interne ale R. Moldova.

„Nu poate fi vorba despre o guvernare cu PCRM”

Rezultatele ultimului Barometru al Opiniei Publice arată că în viitorul Parlament vor intra aceleași partide. Ce scenarii pentru formarea viitoarei majorități parlamentare luați în calcul?

Ceea ce este important pentru mine este ca procesul de integrare europeană să fie ireversibil în R. Moldova. În acest sens, avem nevoie de o guvernare proeuropeană. Evident, nu poate fi vorba despre o guvernare împreună cu Partidul Comuniștilor. Sigur, rămâne să vedem câte partide vor intra în Parlament, mai sunt șapte luni până la alegeri. Cert este însă că PCRM nu are șanse să câștige alegerile.

Ceea ce pot să vă spun este că actul politic, în special cel al guvernării, nu poate fi bazat pe interesele unei persoane sau ale unui partid, sau pe supărările lor. Noi am demonstrat în repetate rânduri că punem în prim-plan interesele R. Moldova. În 2009, nimeni nu credea în succesul guvernării, atunci se spunea că cine va merge prim-ministru este un kamikaze, dar noi ne-am asumat atunci actul guvernării. Noi am renunțat și la candidatul nostru pentru funcția de primar al capitalei doar pentru a nu câștiga comuniștii. Am făcut acest lucru în detrimentul partidului. Și mai importantă este situația de anul trecut. Sigur, interesul meu personal și cel al partidului era să mergem în alegeri, pentru că dreptatea era de partea noastră. Însă, responsabilitatea pe care o aveam în fața oamenilor ne-a determinat să lăsăm deoparte interesul personal, nu am pretins nicio compensare. Sunt de un an la partid și mă ocup de construcția acestuia, pregătindu-ne și de alegeri.

„Nu regret ce am făcut”

Aveți vreun regret legat de anul care s-a scurs după decizia Curții Constituționale din 22 aprilie 2013?

Dacă am să vă spun că totul este bine, v-aș minți. Nu sunt robot, sunt om viu. Am sentimente, suflet și dorință de dreptate în raport cu mine. Însă, sunt cu sufletul împăcat, pentru că, dacă ar fi să mă întorc în trecut, aș proceda la fel. Nu regret ceea ce am făcut. Poate nuanțele ar fi putut fi altele. Însă, în esență, am făcut ceea ce trebuie să facă un prim-ministru al R. Moldova, să atenționeze asupra problemelor care existau, să ceară să fie trași la răspundere cei care încalcă legea. Viața le va aranja pe toate. Pe mine nu funcțiile m-au făcut.

Aș vrea raționament în deciziile Curții Constituționale. Dacă veți citi acea decizie, veți avea mai multe întrebări decât răspunsuri. Nu poți îngrădi dreptul unui om în baza planării bănuielilor asupra altora. Dumnezeu, până la urmă, le dă după faptă tuturor. Să fie clar pentru toți care au grijă de mine și de ce voi face: eu nu mă grăbesc, sunt la început de cale. Am încă atâtea lucruri de făcut.

Vă mulțumim!

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
23.12.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Perspectiva unui PSD...

20.12.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // O carte ca eveniment...

16.12.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Delirul imperial îna...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cine credeți că va prelua puterea în R. Moldova, după alegerile parlamentare din 2025?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md