Stiri
Victor Chirilă // Statul de drept, marea provocare a Parteneriatului Estic în Republica Moldova
Actualitate
21.07.2020
15:59
3176


În mai 2009, Republica Moldova a aderat la Parteneriatul Estic. Țara, care abia atingea majoratul (se împlineau 18 ani de independență), spera că aceasta nouă inițiativă o va ajuta să se pregătească pentru îndeplinirea principalelor criterii de aderare la Uniunea Europeană - consolidarea instituțiilor ce garantează democrația, statul de drept și respectarea drepturilor omului, și dezvoltarea unei economii de piață funcționale, capabilă să facă față presiunilor concurențiale din cadrul UE.
Pentru integrarea economică și asocierea politică
În cei 11 ani care s-au scurs de atunci, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova a avansat mult în dezvoltarea relațiilor politice, economice și sociale cu Uniunea Europeană.
Profitând de deschiderea Bruxellesului, autoritățile de la Chișinău au reușit, într-o perioadă relativ scurtă, să liberalizeze regimul de vize și să semneze Acordul de Asociere cu UE, inclusiv crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, care au oferit Republicii Moldova perspectiva de integrare economică și de asociere politică profundă cu comunitatea europeană.
Punerea în aplicare a Acordului de Asociere cu UE și a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, inițiată în 2014, a avut ca efect creșterea semnificativă a comerțului bilateral. În doar primii patru ani de realizare a Acordului, exporturile către UE din țara noastră au crescut cu 62%.
În prezent, Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial al Republicii Moldova. În 2019, comerțul cu UE a reprezentat 66% din totalul comerțului nostru extern. De asemenea, comunitatea europeană este cel mai mare finanțator extern al țării noastre. În ultimii zece ani, UE a aprobat pentru țara noastră finanțări de peste 1,9 miliarde de euro, destinate pentru reabilitarea infrastructurii de transport, educație, sănătate, agricultură, sectorul energetic, dezvoltarea afacerilor și implementarea reformelor structurale.
Mult mai ancorată în spațiul european
Uniunea Europeană este și principalul susținător al reformelor în domeniul justiției, poliției, combaterii corupției și spălării banilor, pentru care au fost alocate zeci de milioane de euro.
Până în prezent, Republica Moldova a transpus, în legislația sa națională, peste 25.000 de standarde tehnice ale UE, care vizează varii domenii. Începând cu anul 2009, peste 17.660 de întreprinderi mici și mijlocii din țara noastră au beneficiat de asistența financiară a UE prin intermediul Programului EU4Business.
Cu sprijinul politic și financiar al UE, a fost posibilă inițierea unor proiecte majore de interconectare a sistemului energetic al Republicii Moldova la Rețeaua Europeană a Operatorilor Sistemelor de Transport Energie Electrică și la Sistemul de Transport Gaze Naturale din Romania - proiecte care, în următorii ani, vor contribui enorm la îmbunătățirea securității energetice a țării noastre.
De asemenea, în ultimii cinci ani, s-au intensificat contactele interumane dintre țările UE și Republica Moldova. Ca urmare a liberalizării, la 28 aprilie 2014, a regimului de vize cu UE, peste 2,5 milioane de cetățeni moldoveni au putut călători în țările europene, iar în perioadă 2015-2019 aproape 2800 de studenți și profesori universitari au beneficiat de mobilitatea academică oferită de Programul Erasmus+.
Fără îndoială, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova este astăzi mult mai ancorată în spațiul european, iar UE a devenit cel mai important partener de dezvoltare al țării noastre - unul indispensabil chiar... Totuși, în ciuda succeselor menționate, țara noastră a avansat extrem de puțin pe calea satisfacerii criteriilor-cheie de aderare la UE. Ca și în 2009, Republica Moldova rămâne astăzi un stat în tranziție cu un sistem politic hibrid, dominat/controlat de oligarhi, cu o economie de piață opacă, cu instituții ineficiente și măcinate de corupție, cu justiție și presă aflându-se majoritar la cheremul oligarhilor și al partidelor politice, cu politicieni corupți servind oligarhii, cu un stat de drept nefuncțional și o democrație imatură.
Reforma justiției, care tot bate pasul pe loc...
UE este perfect conștientă de realitatea în cauză. În ultimul său raport cu privire la progresele înregistrate de Parteneriatul Estic în perioada 2017-2020, Bruxellesul recunoaște că acestea au fost realizate preponderent în trei din cele patru domenii prioritare, și anume: o economie mai puternică, o conectivitate mai puternică și o societate mai puternică.
În ceea ce privește obiectivul realizării unei guvernanțe mai puternice și a statului de drept, succesele sunt destul de modeste însă. Și asta nu doar în Republica Moldova, dar și în restul statelor din Parteneriatul Estic.
La Chișinău, mai mult decât în altă parte poate, reforma justiției - elementul-cheie pentru construirea unui stat de drept funcțional și credibil - bate consecvent pasul pe loc. Dosare de rezonanță, precum marele furt bancar din 2014; „Laundromatul rusesc” - schema de spălare a 70 de miliarde dolari, facilitată de elitele politice din Republica Moldova în perioada 2010-2014; extrădarea ilegala a profesorilor turci; finanțarea partidelor politice de oligarhi și actori statali străini prin intermediul schemelor off-shore, rămân în continuare neinvestigate sau sunt clasate.
Decizia procurorilor de a scoate de sub sechestru o parte dintre bunurile ce figurau în dosarul oligarhului Vlad Plahotniuc, intentat pentru spălare de bani, precum și o serie de recente decizii judecătorești ce au avut ca finalitate eliberarea din detenție a unor politicieni și oligarhi, alături de absolvirea unor criminali acuzați de omor, subminează în continuare imparțialitatea și credibilitatea justiției autohtone.
Între timp, după o scurtă perioadă de suspans, Republica Moldova redevine, sub ochii noștri și ai UE, un teren de luptă pentru putere, control al justiției și al resurselor financiare. O luptă ce se dă între marii/vechii oligarhi, care nu au încetat să domine sistemul bancar, economia țării și o bună parte a deputaților din actualul Parlament.
Republica Moldova, îna fața unei dileme existențiale
În opinia Premierului moldovean Ion Chicu, Parteneriatul Estic s-a apropiat de un „moment al adevărului” - fie această inițiativă regională se reinventează și capătă „un suflu nou”, fie încet, dar sigur, își pierde „relevanța politică”.
În realitate, nu Parteneriatul Estic, ci Republica Moldova este în fața unei dileme existențiale - fie construiește un stat de drept funcțional, fie devine un stat irelevant, stat-problemă, generator de incertitudine și de instabilitate la frontiera de Est a Uniunii Europene.
Din acest punct de vedere, Parteneriatul Estic este mai relevant ca niciodată pentru țara noastră, căci ne oferă nu doar susținerea politică și asistența financiară a UE, ci și know-how-ul pe care-l au țările comunitare în construcția unui veritabil stat de drept. O experiență fără de care nu vom pupa niciodată pragul Uniunii Europene...
În următorii ani, UE își propune să contribuie, prin intermediul Parteneriatului Estic, la consolidarea rezilienței celor șase state-membre ale inițiativei în domenii critice precum economia, instituțiile responsabile și statul de drept, securitatea, mediul și schimbările climatice, transformarea digitală și societățile echitabile și favorabile incluziunii.
Este, cu certitudine, un obiectiv extrem de ambițios pentru Republica Moldova, al cărei succes va depinde primordial de capacitatea noastră de a construi un stat de drept fiabil, care să garanteze tuturor securitate juridică și instituții democratice funcționale, esențiale pentru orice reformă.
Or, acest lucru va fi imposibil de atins fără a distruge din temelie actualul sistem oligarhic - inamicul numărul unu al statului Republica Moldova, dar și al Parteneriatului Estic.
Pentru integrarea economică și asocierea politică
În cei 11 ani care s-au scurs de atunci, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova a avansat mult în dezvoltarea relațiilor politice, economice și sociale cu Uniunea Europeană.
Profitând de deschiderea Bruxellesului, autoritățile de la Chișinău au reușit, într-o perioadă relativ scurtă, să liberalizeze regimul de vize și să semneze Acordul de Asociere cu UE, inclusiv crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, care au oferit Republicii Moldova perspectiva de integrare economică și de asociere politică profundă cu comunitatea europeană.
Punerea în aplicare a Acordului de Asociere cu UE și a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, inițiată în 2014, a avut ca efect creșterea semnificativă a comerțului bilateral. În doar primii patru ani de realizare a Acordului, exporturile către UE din țara noastră au crescut cu 62%.
În prezent, Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial al Republicii Moldova. În 2019, comerțul cu UE a reprezentat 66% din totalul comerțului nostru extern. De asemenea, comunitatea europeană este cel mai mare finanțator extern al țării noastre. În ultimii zece ani, UE a aprobat pentru țara noastră finanțări de peste 1,9 miliarde de euro, destinate pentru reabilitarea infrastructurii de transport, educație, sănătate, agricultură, sectorul energetic, dezvoltarea afacerilor și implementarea reformelor structurale.
Mult mai ancorată în spațiul european
Uniunea Europeană este și principalul susținător al reformelor în domeniul justiției, poliției, combaterii corupției și spălării banilor, pentru care au fost alocate zeci de milioane de euro.
Până în prezent, Republica Moldova a transpus, în legislația sa națională, peste 25.000 de standarde tehnice ale UE, care vizează varii domenii. Începând cu anul 2009, peste 17.660 de întreprinderi mici și mijlocii din țara noastră au beneficiat de asistența financiară a UE prin intermediul Programului EU4Business.
Cu sprijinul politic și financiar al UE, a fost posibilă inițierea unor proiecte majore de interconectare a sistemului energetic al Republicii Moldova la Rețeaua Europeană a Operatorilor Sistemelor de Transport Energie Electrică și la Sistemul de Transport Gaze Naturale din Romania - proiecte care, în următorii ani, vor contribui enorm la îmbunătățirea securității energetice a țării noastre.
De asemenea, în ultimii cinci ani, s-au intensificat contactele interumane dintre țările UE și Republica Moldova. Ca urmare a liberalizării, la 28 aprilie 2014, a regimului de vize cu UE, peste 2,5 milioane de cetățeni moldoveni au putut călători în țările europene, iar în perioadă 2015-2019 aproape 2800 de studenți și profesori universitari au beneficiat de mobilitatea academică oferită de Programul Erasmus+.
Fără îndoială, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova este astăzi mult mai ancorată în spațiul european, iar UE a devenit cel mai important partener de dezvoltare al țării noastre - unul indispensabil chiar... Totuși, în ciuda succeselor menționate, țara noastră a avansat extrem de puțin pe calea satisfacerii criteriilor-cheie de aderare la UE. Ca și în 2009, Republica Moldova rămâne astăzi un stat în tranziție cu un sistem politic hibrid, dominat/controlat de oligarhi, cu o economie de piață opacă, cu instituții ineficiente și măcinate de corupție, cu justiție și presă aflându-se majoritar la cheremul oligarhilor și al partidelor politice, cu politicieni corupți servind oligarhii, cu un stat de drept nefuncțional și o democrație imatură.
Reforma justiției, care tot bate pasul pe loc...
UE este perfect conștientă de realitatea în cauză. În ultimul său raport cu privire la progresele înregistrate de Parteneriatul Estic în perioada 2017-2020, Bruxellesul recunoaște că acestea au fost realizate preponderent în trei din cele patru domenii prioritare, și anume: o economie mai puternică, o conectivitate mai puternică și o societate mai puternică.
În ceea ce privește obiectivul realizării unei guvernanțe mai puternice și a statului de drept, succesele sunt destul de modeste însă. Și asta nu doar în Republica Moldova, dar și în restul statelor din Parteneriatul Estic.
La Chișinău, mai mult decât în altă parte poate, reforma justiției - elementul-cheie pentru construirea unui stat de drept funcțional și credibil - bate consecvent pasul pe loc. Dosare de rezonanță, precum marele furt bancar din 2014; „Laundromatul rusesc” - schema de spălare a 70 de miliarde dolari, facilitată de elitele politice din Republica Moldova în perioada 2010-2014; extrădarea ilegala a profesorilor turci; finanțarea partidelor politice de oligarhi și actori statali străini prin intermediul schemelor off-shore, rămân în continuare neinvestigate sau sunt clasate.
Decizia procurorilor de a scoate de sub sechestru o parte dintre bunurile ce figurau în dosarul oligarhului Vlad Plahotniuc, intentat pentru spălare de bani, precum și o serie de recente decizii judecătorești ce au avut ca finalitate eliberarea din detenție a unor politicieni și oligarhi, alături de absolvirea unor criminali acuzați de omor, subminează în continuare imparțialitatea și credibilitatea justiției autohtone.
Între timp, după o scurtă perioadă de suspans, Republica Moldova redevine, sub ochii noștri și ai UE, un teren de luptă pentru putere, control al justiției și al resurselor financiare. O luptă ce se dă între marii/vechii oligarhi, care nu au încetat să domine sistemul bancar, economia țării și o bună parte a deputaților din actualul Parlament.
Republica Moldova, îna fața unei dileme existențiale
În opinia Premierului moldovean Ion Chicu, Parteneriatul Estic s-a apropiat de un „moment al adevărului” - fie această inițiativă regională se reinventează și capătă „un suflu nou”, fie încet, dar sigur, își pierde „relevanța politică”.
În realitate, nu Parteneriatul Estic, ci Republica Moldova este în fața unei dileme existențiale - fie construiește un stat de drept funcțional, fie devine un stat irelevant, stat-problemă, generator de incertitudine și de instabilitate la frontiera de Est a Uniunii Europene.
Din acest punct de vedere, Parteneriatul Estic este mai relevant ca niciodată pentru țara noastră, căci ne oferă nu doar susținerea politică și asistența financiară a UE, ci și know-how-ul pe care-l au țările comunitare în construcția unui veritabil stat de drept. O experiență fără de care nu vom pupa niciodată pragul Uniunii Europene...
În următorii ani, UE își propune să contribuie, prin intermediul Parteneriatului Estic, la consolidarea rezilienței celor șase state-membre ale inițiativei în domenii critice precum economia, instituțiile responsabile și statul de drept, securitatea, mediul și schimbările climatice, transformarea digitală și societățile echitabile și favorabile incluziunii.
Este, cu certitudine, un obiectiv extrem de ambițios pentru Republica Moldova, al cărei succes va depinde primordial de capacitatea noastră de a construi un stat de drept fiabil, care să garanteze tuturor securitate juridică și instituții democratice funcționale, esențiale pentru orice reformă.
Or, acest lucru va fi imposibil de atins fără a distruge din temelie actualul sistem oligarhic - inamicul numărul unu al statului Republica Moldova, dar și al Parteneriatului Estic.
Text semnat de Victor Chirilă, directorul executiv al Asociației de Politică Externă, publicat în Newsletter-ul "Sinteze și Dezbateri de Politică Externă”
Prietenii tăi merită să știe ASTA!
Stiri relevante
08.04.2025
14:10
0
Guvernul Moldovei sprijină 556 de companii cu 24,5 milioane de lei pentru compensații la energia electrică
08.04.2025
14:01
17
Rolul Moldovei în coridorul energetic al Europei de Sud-Est, discutat la reuniunea SEEGAS
08.04.2025
11:52
305
Guvernul lansează două programe pentru modernizarea drumurilor locale și curților de bloc din Chișinău și suburbii
08.04.2025
11:39
275
Evaluări naționale în aprilie: Peste 860 de școli încep testările la limba română, matematică și limbi străine
08.04.2025
11:13
485
VIDEO // Vlad Musteață: Piața imobiliară din R. Moldova, între stabilizare și noi investiții
08.04.2025
10:52
312
Creditele pentru antreprenori devin mai accesibile: ODA implementează un nou mecanism de garantare rapidă
08.04.2025
10:31
636
Lilian Carp denunță secretizarea abuzurilor din 7 aprilie 2009: „Cei care au maltratat tinerii au documentat și ascuns adevărul”
08.04.2025
09:40
401
Bărbat din nordul republicii, condamnat la 21 de ani de închisoare pentru abuzul fiicei de 7 ani
08.04.2025
05:35
613
Zelenski recunoaște activități militare ucrainene în Belgorod și Kursk: "Războiul trebuie să se întoarcă de unde a venit"
08.04.2025
01:08
1094
Trump critică acțiunile Rusiei în Ucraina și dezvăluie de ce SUA nu impune taxe vamale



















Top stiri
08.04.2025
11:52
269
Guvernul lansează două programe pentru modernizarea drumurilor locale și curților de bloc din Chișinău și suburbii
08.04.2025
11:39
251
Evaluări naționale în aprilie: Peste 860 de școli încep testările la limba română, matematică și limbi străine
08.04.2025
11:13
458
VIDEO // Vlad Musteață: Piața imobiliară din R. Moldova, între stabilizare și noi investiții
08.04.2025
10:52
290
Creditele pentru antreprenori devin mai accesibile: ODA implementează un nou mecanism de garantare rapidă
08.04.2025
10:31
601
Lilian Carp denunță secretizarea abuzurilor din 7 aprilie 2009: „Cei care au maltratat tinerii au documentat și ascuns adevărul”
08.04.2025
09:40
388
Bărbat din nordul republicii, condamnat la 21 de ani de închisoare pentru abuzul fiicei de 7 ani
08.04.2025
05:35
599
Zelenski recunoaște activități militare ucrainene în Belgorod și Kursk: "Războiul trebuie să se întoarcă de unde a venit"
08.04.2025
01:08
1081
Trump critică acțiunile Rusiei în Ucraina și dezvăluie de ce SUA nu impune taxe vamale
07.04.2025
23:56
573
România sprijină Republica Moldova cu expertiză agricolă în parcursul european
07.04.2025
22:56
872
Screening crucial la Bruxelles pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Vamală a UE
07.04.2025
22:22
577
Mihai Popșoi: Educația și gândirea critică, scut împotriva dezinformării în Republica Moldova
07.04.2025
22:10
717
Marta Kos, din nou la Chișinău pentru a celebra Ziua Europei: Vizită oficială de trei zile în Republica Moldova
07.04.2025
21:36
733
Supraviețuitorii din 7 aprilie 2009 încă așteaptă adevărul: Alexandru Tănase acuză mușamalizarea dosarelor și dezinteresul autorităților
07.04.2025
19:04
809
Macron și al-Sisi, apel ferm împotriva implicării Hamas în Gaza și sprijin pentru reconstrucția propusă de Liga Arabă. Berlinul și Semiluna Roșie cer investigații urgente după uciderea a 15 salvatori în Gaza.
07.04.2025
18:19
829
Maia Sandu încurajează parteneriatele economice românești la Forumul de la Chișinău: Moldova, pregătită pentru afaceri și integrare europeană
07.04.2025
17:57
669
Maia Sandu: România, puntea-cheie spre integrarea europeană a R. Moldova
07.04.2025
17:54
742
Oleg Serebrian solicită sprijinul OSCE pentru libera circulație a jurnaliștilor de pe malul drept al Nistrului în Transnistria
07.04.2025
17:53
921
Kremlinul nemulțumit de lipsa răspunsurilor privind încetarea focului în Ucraina: Putin așteaptă clarificări esențiale
07.04.2025
17:48
722
România își consolidează sprijinul pentru agricultura din Republica Moldova prin colaborare intensificată
07.04.2025
17:41
746
MAE oferă sprijin victimelor accidentului tragic din județul Cluj, implicând cetățeni moldoveni
07.04.2025
17:37
830
Macron cere Rusiei să oprească repede tergiversările și să accepte încetarea focului propusă de Trump pentru Ucraina
07.04.2025
17:24
806
Parlamentul moldovean primește semnale pozitive din SUA privind reluarea finanțării USAID
07.04.2025
16:54
621
Roboți, inovație și vise la Campionatul Național FIRST Tech Challenge Moldova 2025: Tinerii moldoveni pregătiți să cucerească competițiile internaționale
07.04.2025
16:31
844
Maia Sandu și Familia Regală a României, alături la Forumul Economic pentru dezvoltare comună moldo-română
07.04.2025
16:31
681
Dosarul președintelui oficiului Căușeni al partidului „Șor”, trimis în judecată pentru complicitate la finanțarea ilegală a formațiunii politice
















































Actualitate
Parteneri
Descoperă
Actualitate



Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri