Victor Chirilă // R. Moldova - SUA: un parteneriat strategic inexistent
Cu aprobarea președintelui Igor Dodon, Guvernul „tehnocrat” s-a angajat să continue parteneriatul strategic cu SUA. Vă întrebați, probabil, de unde atâta proamericanism la Dodon? Ei bine, e foarte simplu, R. Moldova n-a avut și nu are un partenetiat strategic cu SUA.
În spațiul CSI, SUA au încheiat parteneriate strategice doar cu doua state - Ucraina (2008) și Georgia (2009). Ambele state sunt considerate de către Washington ca reprezentând valori strategice, securitatea și stabilitatea cărora sunt cruciale atât pentru regiunile lor, cât și pentru întreaga Europă.
Cu regret, guvernarea comunistă din acea perioadă, fiind preocupată de menținerea la putere cu orice preț, a ratat șansa de a negocia cu SUA un parteneriat similar pentru R. Moldova. Abia la 3 martie 2014, R. Moldova reușește să lanseze cu SUA o platformă de consultări bilaterale pe teme de interes comun, intitulată oficial „dialog strategic”.
Din păcate, până în prezent dialogul nostru „strategic” cu SUA rămâne un instrument diplomatic nevalorificat. Furtul miliardului, iar apoi profunda criză politică în care a fost aruncată R. Moldova au distrus credibilitatea guvernanților proeuropeni de atunci și a pus pe butuci dialogul strategic cu Washingtonul.
În iunie 2017, R. Moldova și SUA decid să relanseze dialogul strategic, axându-l pe patru domenii-cheie: 1) democrația și buna guvernanță, inclusiv combaterea corupției; 2) independența energetică; 3) dezvoltarea economică și financiară; și 4) cooperarea în domeniul securității.
Cu această ocazie, partea americană a insistat pe o serie de subiecte esențiale pentru desfășurarea unui dialog strategic credibil: 1) reforma sectorului justiției crucială pentru funcționarea democrației și economiei; 2) continuarea eforturilor de combatere a corupției prin implementarea legilor de integritate adoptate în 2016; 3) sporirea eforturilor de combatere a traficului de persoane; 4) implementarea completă a recomandărilor Comisiei de la Veneţia privind schimbarea sistemului electoral; 5) importanţa tragerii la răspundere a celor care se fac vinovaţi de frauda bancară şi implementarea recomandărilor care vin din raportul Kroll; 6) menținerea acordului de cooperare cu Fondul Monetar Internațional.
În concluzie, domnilor „tehnocrați” și diplomați cu experiență, vă recomand insistent să citiți atent recomandările părții americane făcute la Chișinău pe 23 iunie 2017. Dacă vă doriți, cel puțin, un dialog strategic cu SUA, atunci suflecați-vă mânecile și la treabă, nu mai bateți câmpii. Un parteneriat strategic cu SUA se construiește cu guverne credibile, nicidecum cu paiațe...
Text de Victor Chirilă, expert în probleme de politică externă
VIDEO, FOTO // A.S.I.C.S., exemplu de responsabilitate socială în R. Moldova. Asociația a primit o diplomă de EXCELENȚĂ în cadrul Galei Hospices of Hope Moldova
Nicolae Enciu // Revoluția din Decembrie 1989, moment decisiv în istoria contemporană a României: 1989 - prăbușirea imperiului lui Stalin în Europa Centrală și de Est
A convins mai multe persoane să ia credite de la BEM, dar banii au ajuns pe contul personal: 11 ani de pușcărie și 4,7 milioane de lei întoarse BEM-ului