Victor Chirilă // O politică externă fără credibilitate este sortită eșecului
Domnule ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Oleg Țulea, după cum bine știți, o politică externă fără credibilitate este ineficientă și, în cele din urmă, sortită eșecului. Or, exact acest lucru se întâmplă în prezent cu politica noastră externă. În doar câteva săptămâni de COVID-19, credibilitatea „politicii externe echilibrate”, pe care v-ați angajat să o promovați, s-a năruit ca un castel de nisip.
Am ajuns aici nu doar din cauza așa-zisului șef de stat care a făcut din credibilitatea diplomației un preș la picioarele sale și ale stăpânilor săi, ci, în primul rând, pentru că ceea ce v-ați asumat să faceți este o misiune sisifică, imposibil de realizat.
Este imposibil și alogic să dezvolți parteneriate strategice cu Rusia lui Putin în paralel cu SUA, UE și România. Nu sunteți primul, au încercat și alții marea cu degetul și au eșuat lamentabil, pentru că obiectivele strategice urmărite de Rusia și Occident în republica noastră se exclud reciproc. Altfel spus, suma lor este egală cu ZERO, iar în termeni concreți aceasta înseamnă o R. Moldova în zona gri, lipsită de respect, ignorată și izolată pe plan extern.
Dacă nu sunteți de acord, vă invit să ne explicați: Cum veți împăca parteneriatele strategice cu SUA, UE și România - care își propun să ne asiste să construim un stat fiabil, suveran, teritorial și politic indivizibil, cu o democratie liberală și un stat de drept funcțional, cu o justiție incoruptibilă și independentă, integrat infrastructural, economic, politic și civilizațional în spațiul euroatlantic etc. cu un eventual „parteneriat strategic” cu Rusia lui Putin, autoritară, revanșardă, antiliberală și antieuroatlantică?
Orice parteneriat strategic credibil trebuie să fie realist, să reflecte interesele și obiectivele strategice convergente ale statelor implicate. Or, în prezent, politica externă promovată de Rusia în regiune și, inclusiv, în raport cu noi este în contradicție sfidătoare cu interesele și obiectivele strategice ale republicii noastre, nu ale lui Dodon. Negarea acestei realități miroase a fariseism, lașitate și diletantism, lucruri impropriii unei diplomații credibile.
În plus, în timp ce dumneavoastră și Ministerul de Externe v-ați dedicat repatrierii cetățenilor noștri din statele afectate de pandemie, efort care trebuie apreciat, așa-zisul șef de stat, prim-ministrul său „tehnocrat” și ortacii săi socialiști au uitat demult iubita lor „politică externă echilibrată”. Ei s-au înhămat ca niște bravi zimbri moldavi la propaganda și campania de dezinformare antioccidentală lansată de Rusia în contextul pandemiei COVID, blamând, minimalizând, ignorând și ridiculizând, impardonabil, solidaritatea, empatia și substanțiala asistență materială și financiară de care au dat dovadă UE și statele membre în raport cu Republica Moldova. Ca și mulți alții, am sperat să aud o luare de atitudine din partea diplomației noastre, însă, cu regret, n-a fost sa fie... sau poate mi-a scăpat?
Ingratitudinea se plătește scump, inclusiv în relațiile internationale, iar minciuna și șantajul nu se iartă niciodată. De când s-a declanșat pandemia COVID, Dodon a excelat la toate capitolele menționate, decredibilizând totalmente mult trâmbițata sa „politică externă echilibrată”. El și-a permis să șantajeze UE cu apropierea de Rusia și China, iar România - cu perspectiva preluării de către Ungaria autoritarului Viktor Orban a rolului de partener priveligiat și necondiționat al Republucii Moldova în cadrul UE... Și de această dată diplomațiia noastră a luat apă în gură, preferând să facă jocul lui Dodon...
Semnarea acordului de creditare cu Rusia și aprobarea sa în Parlament, inclusiv de partidul pe care îl reprezentați, miroase a incompetență și trădare a intereselor noastre strategice. Acest acord a adus geopolitica acasă și a bătut ultimul cui în sicriul credibilității „politicii externe echilibrate”. De ce? Pentru că este de-a dreptul naiv și stupid să crezi că Rusia, care folosește separatismul transnistrean, dependența noastră energetică și relațiile comerciale ca instrumente de șantaj pentru a deraia parcursul nostru european, va acționa diferit în cazul acordului de creditare. Nu, dle ministru, acest acord, odată ratificat, va limita și mai mult libertatea de acțiune a diplomației noastre în chestiuni esențiale pentru Republica Moldova. De altfel, aș fi curios să văd avizul Ministerului de Externe la acest acord...
Săptămâna trecută, Ministrul de Externe al României, Bogdan Aurescu, v-a numit „prietenul meu”. Aceasta este, fără îndoială, un avans de încredere, nu doar din partea României, pe care ar fi bine să nu-l ratați.
Nu repetați gafele predecesorului dumneavoastră... Lăsați himerele lui Dodon la o parte, dacă vreți să fiți credibil... Republica Moldova are nevoie de o politică externă onestă, corectă, respectuoasă, realistă și principială, numai astfel vom credibili și respectați atât în Vest, cât și în Est.
Dosarul „INTERPOL”: Sechestre de 11 milioane de lei aplicate de ARBI
VIDEO // Marcel Ciolacu anunță construcția unei linii de cale ferată cu ecartament european între Iași și Chișinău: Ar fi începutul modernizării infrastructurii feroviare din R. Moldova
Rezultatele studiului de fezabilitate pentru construcția celei de-a treia linii electrice între R. Moldova și România, Strășeni – Gutinaș, vor fi gata la începutul anului 2025