DOC, VERDICT la Înalta Curte: Decretul președintelui Maia Sandu privind desemnarea lui Igor Grosu candidat la funcția de premier este CONSTITUȚIONAL
Decretul semnat de către președinta Maia Sandu pe 16 martie curent prin care l-a desemnat pe deputatul Igor Grosu, lider interimar al Partidului Acțiune și Solidaritate, în calitate de candidat la funcția de premier este constituțional.
Verdictul a fost dat astăzi de Curtea Constituțională, care a respins sesizarea celor patru deputați socialiști ce au contestat decretul la Înalta Curte.
Președinta Curții Constituționale, Domnica Manole, a declarat că magistratul Vladimir Țurcan a avut o opinie separată în acest caz.
„Se respinge sesizarea depusă de domnii Vladimir Bolea, Grigore Novac, Alexandr Suhodolschi și Vlad Batrîncea, deputați în Parlamentul R. Moldova. Se recunoaște constituțional decretul președintelui R. Moldova nr. 47 din 16 martie 2021 privind desemnarea candidatului pentru funcția de prim-ministru”, a citit Domnica Manole verdictul Înaltei Curți.
Ulterior, președinta Curții Constituționale a explicat, într-un briefing de presă, că președintele Maia Sandu a respectat prevederile Constituției în privința desemnării unui candidat la funcția de premier, iar decretul prezidențial a fost emis după consultări cu fracțiunile parlamentare și după ce „majoritatea parlamentară absolută a încetat să mai existe ca urmare a renunțării candidatului Mariana Durleșteanu de a mai fi candidat la funcția de premier”.
Potrivit Domnicăi Manole, Constituția nu fixează termenul în care președintele trebuie să desemneze un candidat după consultările cu fracțiunile parlamentare, acest lucru fiind la discreția șefului statului.
Amintim că președinta Maia Sandu l-a desemnat pe Igor Grosu candidat la funcția de premier în seara zilei de 16 martie, după consultări avute cu reprezentanții tuturor fracțiunilor parlamentare.
În timp ce Maia Sandu discuta cu liderii socialiștilor, candidata majorității Dodon-Șor, Mariana Durleșteanu, a anunțat pe Facebook că nu mai vrea să candideze la această funcție, ca să participe „în jocurile” unor „clanuri”, fiindcă dânsa nu este „păpușa nimănui”.
Socialiștii au contestat decretul prezidențial, după care au anunțat o nouă majoritate parlamentară formată din 53 de deputați PSRM, ai Partidului Șor și transfugi democtați, dar și un alt candidat la funcția de prim-ministru - Ambasadorul R. Moldova la Moscova, Vladimir Golovatiuc.
În replică, Maia Sandu a declarat că noi consultări între președintele R. Moldova și fracțiunile parlamentare cu privire la desemnarea unui candidat la funcția de premier pot avea loc numai după consumarea efectelor decretului din 16 martie.
„Administrația Prezidențială a recepționat un extras din stenograma ședinței Parlamentului de astăzi, 18 martie 2021. Noi consultări cu fracțiunile și grupurile parlamentare pot avea loc după consumarea efectelor Decretului nr.47-IX din 16 martie 2021, emis după consultările organizate de președintele țării în aceeași zi. De asemenea, Președinția a luat act de declarația candidatului la funcția de prim-ministru, domnul Igor Grosu, în care acesta a menționat că va discuta cu fracțiunile și grupurile parlamentare în vederea obținerii sprijinului pentru învestirea Guvernului”, se arăta într-un comunicat de presă al Președinției.
UPDATE // Magistrații Curții Constituționale s-au retras în deliberări și vor anunța verdictul vizavi de constituționalitatea decretului prezidențial la ora 15.00.
UPDATE // Consilierul prezidențial pe probleme juridice, Olesea Stamate, le-a declarat magistraților Înaltei Curți că desemnarea lui Igor Grosu în calitate de candidat la funcția de premier a fost precedată „de un proces amplu de consultări” organizate la Președinție cu fracțiunile parlamentare.
„După ce s-a constatat că nu există un candidat al majorității parlamentare, odată ce candidatul s-a retras, președintele a desemnat un candidat la funcția de premier”, a declarat consilierul prezidențial.
Răspunzând la alegațiile socialiștilor, Olesea Stamate a subliniat că retragerea candidaților poate fi „dusă până la absurd”, cei anunțați se pot retrage pe bandă rulantă, dar în Constituție scrie că, în momentul în care nu există un candidat, președintele îl înaintează.
„La emiterea decretului, preşedinta nu a ignorat nicio candidatură a majorităţii, deoarece la finalizarea consultărilor aceasta nu mai exista. (...) Preşedinta a desemnat un candidat pe care l-a considerat pregătit să asigure o guvernare eficientă în circumstanţele complicate în care se află Republica Moldova”, a afirmat Olesea Stamate.
UPDATE // Cauza socialiștilor la Înalta Curte a fost pledată de către deputații Vlad Batrîncea și Vasile Bolea. Potrivit lui Batrîncea, candidatul desemnat de președinta Maia Sandu la funcția de premier, Igor Grosu, „nu a fost consultat cu nicio fracțiune parlamentară”.
Socialistul a învinuit-o pe Maia Sandu că ar duce o „politică pe cont propriu”, că ar fi organizat „consultări artificiale” cu fracțiunile din Parlament, în timp ce ar fi fost bine „să găsim soluții împreună”.
Vlad Batrîncea crede că, după ce candidata majorității Dodon-Șor, Mariana Durleșteanu, și-a retras candidatura, „era de bun-simț ca Maia Sandu să întrebe: Mai aveți o majoritate, aveți un candidat?”.
Curtea Constituțională examinează solicitarea unor deputați socialiști privind controlul constituționalității decretului semnat pe 16 martie curent de către președintele Maia Sandu privind desemnarea lui Igor Grosu candidat la funcția de premier
Rusia are dreptul să bombardeze pe oricine, fiindcă e măreață
Şeful diplomaţiei franceze: Ucraina poate lansa rachete cu rază lungă de acţiune în Rusia
Noua găselniță a lui Putin pentru a aduna carne de tun pe frontul din Ucraina: Lege care va permite tuturor celor care semnează un contract pe un an pentru a merge să lupte în Ucraina după 1 decembrie să fie scutiţi de orice datorii