CRONICĂ // „Unchiul Vanea” de la Satiricus, spectacol de top: Ființa umană între provocările frumuseții și neant
Dumitru Acriș: „Multe momente și întregul text sună foarte actual, azi, acum și aici!”
Lansat în stagiunea curentă, spectacolul „Unchiul Vanea” de Cehov de la Teatrul Național „Satiricus I. L. Caragiale” se remarcă printr-o formulă regizorală radicală, prin încercarea de a explora straturi de adâncime, adesea obscure, nevăzute, umbrite ale comportamentului uman. În genialul text cehovian, furtuna emoțională este exprimată delicat prin cuvinte, prin lungi conversații sau segmente monologale, iar în spectacol ea este scoasă în prim-plan datorită mișcării scenice neîntrerupte, impetuoase, chiar violente.
Anturajul scenografic este sobru, realizat în stil grafic, doar în alb-negru. În schimb, gama sentimentelor, a coliziunilor, a confruntărilor e foarte colorată, diversă, vibrantă. De fapt, asistăm la o încleștare pe viață și pe moarte între întuneric și lumină, între lipsa de speranță și bucuria de a trăi, între vitalitate și neant. Pacea de pe moșia administrată de unchiul Vanea se încheie, pornind, spontan, un fel de război între rude, prieteni, oameni apropiați. Cea care întruchipează frumusețea, idealul, absolutul, Elena Andreevna, devine un declanșator al conflictelor dintre personaje, toți o râvnesc pentru că văd în ea salvarea, izbăvirea. Personajele parcă își pierd dintr-odată mințile, iar nebunia e redată în special prin mijloacele expresiei corporale, ale energiei vocale, ale teatrului fizic.
Conceptul spectacolului, elaborat de regizorul Dumitru Acriș în colaborare cu dramaturgul Angelina Roșca-Ichim, ne arată cât de fragilă, vulnerabilă este afirmația doctorului Astrov: „La om totul trebuie să fie frumos: şi faţa, şi îmbrăcămintea, şi sufletul, şi gândurile”. În realitate, ne invadează urâtul, patimile distrugătoare și, precum spune Cehov, trebuie să mai treacă două sau trei sute de ani până când „tot răul din lume, toate durerile noastre se vor topi în blajinătate” și „viaţa pe pământ va deveni extraordinar de frumoasă”.
Alexandrina Grecu (Elena Andreevna): „Am plâns și m-am bucurat împreună cu personajele cehoviene”
Muzica în spectacol e semnată de compozitorul Lev Terner, iar Călin Laur a realizat proiecțiile video. Din distribuție fac parte Gheorghe Gușan (Unchiul Vanea), Alexandrina Grecu (Elena Andreevna), Constantin Haret (doctorul Astrov), Olga Anghelici (Sonia), Alexandr Shishkin (Serebreakov), Irina Rusu, Nadejda Crâlov, Nina Toderico, Artiom Oleacu.
„Unchiul Vanea e un spectacol pe care îl iubesc, îl iubesc din tot sufletul! Procesul de montare a durat patru luni, în această perioadă am trecut prin toate stările, de la frustrare la încredere, de la ură la dragoste, de la nepăsare la sensibilitate. Toate fiind valabile într-un proces de muncă sănătos și armonios. Am avut nevoie de curaj, cred că rolul Elenei Andreevna m-a ajutat să mă maturizez, ca actriță. Toți ne regăsim în personajele cehoviene, le simțim, vorbim cu ele, plângem și ne bucurăm împreună cu ele. Dumitru Acriș e regizorul care te scoate din zona de confort, te „scutură” destul de tare, astfel eviți plafonarea. Încrederea vine din experiență – cu cât mai multe provocări ai pe parcursul vieții profesionale, cu atât ești mai stăpân pe meserie. Antrenamentul fizic a fost la fel de intens ca cel psihic. Rezistența psihică vine de la gradul de implicare și de la dragostea pe care o ai pentru un spectacol”, ne-a mărturist Alexandrina Grecu, câștigătoare a Premiului pentru cel mai bun rol feminin la Gala UNITEM 2023.
Dumitru Acriș, regizor: „Sunt la a doua colaborare cu Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale”
Potrivit lui Dumitru Acriș, „în toată dramaturgia lui A.P. Cehov există foarte multă Iubire... Iubire...: „Aceasta mă face să revin mereu la Dramaturgia lui Cehov”.
„Actorii cu care lucrez sunt de obicei plini de iubire, de căldură omenească și de dorința de a juca sincer, veridic. Doamna Angelina Roșca-Ichim este dramaturgul spectacolului „Unchiul Vanea”. Datorită acestei colaborări frumoase, în spectacol s-au amplificat relațiile dintre personaje. Multe momente și întregul text sună foarte actual, azi, acum și aici! Eu sunt la a doua montare și colaborare cu Teatrul Național „Satiricus I. L. Caragiale” (după „Casa” de M. Gorky). Cred că s-au produs lucruri frumoase în procesul de repetiții și le mulțumesc pentru iubire, curaj și profesionalism membrilor echipei”, a spus pentru Ziarul NAȚIONAL Dumitru Acriș, deținător al Premiului pentru cea mai bună lucrare regizorală la Gala Premiilor UNITEM 2023.
În prezent, Dumitru Acriș montează piesa „Povești de familie” de Bljana Srbljanovic la Teatrul „Alexei Mateevici” din Chișinău, iar premiera va avea loc la primăvară.
VIDEO // Un nou atac armat în Sydney. Patru persoane au fost înjunghiate într-o biserică, în timpul slujbei. Momentul, transmis LIVE
Ce se întâmplă dacă înghiți sâmburii de măsline? Nici nu-ţi imaginezi
Marina Tauber oferă DETALII despre mitingul de duminică. Deputata infirmă că s-ar pregăti destabilizări: „Va fi o acțiune pașnică. Protestele, mitingurile sunt acțiuni democratice”