Un expert economic ȘTIE cum pot fi MICȘORATE prețurile la BENZINĂ sau MOTORINĂ și e gata să le ajute pe Maia Sandu și Natalia Gavrilița să facă acest lucru. Cele trei HANDICAPURI majore ale reglementării prețurilor la produsele petroliere
Expertul economic de la IDIS „Viitorul”, Veaceslav Ioniță, demontează noile justificări ale Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) cu privire la creșterea prețurilor la carburanți. Deși la mijlocul lunii martie ANRE dădea asigurări că prețurile vor scădea la finele lunii, după ce prețul barilului de petrol a căzut sub 100 de dolari, acest lucru nu s-a întâmplat, dimpotrivă.
„Pe 29 martie, pentru a doua oară într-o singură lună, ANRE încearcă să se justifice public privind prețurile la produsele petroliere. Dacă traducem într-un limbaj pe înțelesul tuturor, atunci justificarea lor ar suna în felul următor: înțelegem că prețurile fixate de noi nu corespund cotațiilor internaționale, dar așa este formula. De parcă nu tot ei au elaborat formula. De fapt, prin aceste justificări repetate, ANRE recunoaște public că a falimentat în reglementarea pieței produselor petroliere. În condiția unei terorizări zilnice cu modificări de prețuri, ANRE nu are de gând să vină cu modificări la legislație, pentru a scoate aceste șocuri zilnice de pe noi”, menționează Ioniță pe blogul său.
În acest sens, Ioniță a enumerat cele trei „handicapuri majore” ale reglementării prețurilor la produsele petroliere și a argumentat de ce nu doar contextul internațional e de vină pentru creșterea prețurilor.
Reglementarea zilnică a prețurilor: Cea mai proastă și neinspirată decizie de a reglementa zilnic prețurile la produsele petroliere. Așa ceva nu veți găsi nicăieri în lume, iar această reglementare nu are nimic în comun cu formarea corectă a prețurilor și protejarea cetățenilor de abuzurile companiilor petrolier.
„Liberalizarea” parțială a pieței produselor petroliere: Un lobby obraznic în favoarea unui grup restrâns de companii. Au de suferit toți: noi, consumatorii, aproape toate cele 70 de companii petroliere, dar cel mai mult suferă agricultorii, care pentru prima dată în 30 de ani nu vor avea posibilitatea să procure motorină pentru lucrările de primăvară la preț preferențial. Până la această „liberalizare”, prețul angro la motorină era cu 1-1,5 lei/litru mai mic decât prețul cu amănuntul. Acum acest avantaj nu mai este.
Creșterea decalajelor de prețuri: Mecanismul actual de reglementare a prețurilor nu reduce din șocuri, dar din contra le mărește. Mecanismul vechi, care tot era criticat de noi, cel puțin permitea diminuarea șocurilor în cazul creșterii excesive a prețurilor. Asta ca și la construcția de drumuri - pentru a nu avea urcări/coborâri bruște, tai din deal și adaugi în vale. Astfel asiguri un drum lent. Spre exemplu, la 1 martie 2022 prețul de import al benzinei a fost stabilit la nivel de 12,46 lei/litru, iar pe 15 martie 2022 - la nivel de 15,11 lei/litru. În asemenea condiții, chiar dacă ei au importat benzina cu două săptămâni în urmă la prețul de 12,46 lei/litru, ANRE, prin mecanismul nou, le permite să vândă benzina cu 15,11 lei/litru. Astfel, la marja lor comercială de 2,62 lei/litru se mai adaugă alți 2,65 lei/litru datorită mecanismului prost de reglementare. Drept rezultat, în condiții de criză, când prețurile și așa sunt mari, companiile petroliere pot avea adaos comercial și de 5 lei/litru.
Ioniță e de acord că R. Moldova se confruntă cu cele mai mari șocuri în domeniul energetic din istoria sa, însă aceste șocuri sunt amplificate de reglementarea extrem de proastă, care generează cele mai mari perturbații de prețuri din istoria republicii noastre.
„Formula actuală este una care generează zilnic revolte în rândul populației, creează o povară suplimentară de sute de milioane de lei pentru agricultori prin prețuri exagerate la motorină și creează riscuri reale de falimentare a zeci de companii petroliere. Și toate acestea pentru interesul îngust a 2-3 companii petroliere. Guvernarea a primit cele mai mari lovituri de imagine din cauza prețurilor la produsele petroliere. Dacă președinta Maia Sandu sau prim-ministra Natalia Gavrilița vor decide să investigheze ce se întâmplă pe piața produselor petroliere, sunt gata să vin cu toată expertiza necesară, pentru a ajuta la aceste investigații. Iar acum este imperativ să modificăm în regim de urgență legislația, astfel încât să scăpăm de această nenorocire, care de unii este numită mecanism de reglementare a pieței produselor petroliere”, a conchis sursa citată.
Andrei Spînu, AVERTISMENT pentru foștii săi colegi din PAS, după lansarea blocului ,,Alternativa": Kremlinul pregătește coaliția Harbuz: Alternativa + PSRM, pentru utilizarea R. Moldova în războiul împotriva Ucrainei"
Lider PAS, despre BLOCUL format de Ion Ceban, Tkaciuk, Chicu și Stoianoglo: „E o alternativă pentru Kremlin și, pe alocuri, de apărare a intereselor lui Plahotniuc și Șor”
CSP, nemulțumit de felul în care politicul atacă Procuratura Anticorupție: „Expunerile publice ale demnitarilor față de activitatea procurorilor trebuie să fie echilibrate, responsabile și fundamentate pe o analiză obiectivă”