RAPORT // Parlamentul va ANULA RESTRICȚIA de agitație electorală în ziua tăcerii și ziua votului. Concluziile comisiei care a evaluat legislația ce a stat la baza ANULĂRII alegerilor din Chișinău
Parlamentul urmează să excludă restricția de agitație electorală în ziua tăcerii și ziua votului, cu excepția secției de votare și în raza a 100 de metri de la secția de votare. Aceasta este una dintre recomandările care se regăsesc în Raportul cu privire la analiza, expertiza și evaluarea legislaţiei electorale care a stat la baza invalidării alegerilor locale noi în municipiul Chişinău.
„Comisia juridică a luat în considerare recomandarea de a anula restricția de agitație electorală în ziua tăcerii și ziua votului, ca să nu mai servească pretext pentru anularea alegerilor, în raportul său cu privire la invalidarea alegerilor locale noi în municipiul Chişinău. Printre aspectele desfășurate în raport, aș evidenția și faptul că anularea rezultatelor alegerilor în practica electorală a R. Moldova nu este fără precedent (cel puțin 32 de cazuri de anulare a alegerilor pe diverse motive au fost înregistrate anterior) și că există o diferență sensibilă între îndemnul la vot și agitația electorală”, spune președintele Parlamentului, Andrian Candu, într-o postare pe Facebook.
Spicherul Candu afirmă că apreciază faptul că s-a luat în considerare propunerea Asociației „Promo - LEX” și a altor parteneri de dialog de a exclude din lista faptelor ilicite/restricțiilor asupra agitației electorale în ziua alegerilor și ziua precedentă alegerilor. „Asta pentru că practica internațională nu este una unitară, iar într-un șir de state cu democrații consacrate introducerea în legislația electorală a prevederilor privind ziua tăcerii au fost considerate drept încălcare a dreptului la exprimare și declarate neconstituționale”, a adăugat sursa citată.
De menționat că alegerile primarului general de Chișinău, care au avut loc în această vară, au fost anulate, după ce candidatul Andrei Năstase ar fi făcut agitație electorală pe Facebook în ziua votului.
Vedeți mai jos constatările și concluziile comisiei parlamentare:
1. Se ia act de decizia Curții Constituționale din 6 septembrie 2018 potrivit cărora s-a constatat că prevederile Codului electoral, care stabilesc competența instanței de judecată de a constata nulitatea alegerilor locale, în cazul în care încălcările comise în timpul alegerilor sau la totalizarea rezultatelor au influențat rezultatele alegerilor, sunt în deplină conformitate cu bunele-practici europene.
2. Anularea rezultatelor alegerilor în practica electorală a Republicii Moldova nu este fără precedent. Cel puțin 32 de cazuri de anulare a alegerilor pe diverse motive au fost înregistrate în Republica Moldova.
3. În privința restricțiilor de agitație electorală în ziua alegerilor sau așa zisa „ziua tăcerii” practica internațională nu este una unitară, prezența sau lipsa reglementărilor normative, ce țin de interzicerea agitației electorale în preziua și ziua votării, nu ar fi de natură să aducă atingere principiilor consfințite în materie electorală.
4. Legislația electorală în vigoare deja conține norme care permit amplasarea afișelor de agitație electorală, panourilor publicitare și altor materiale de agitație, inclusiv în ziua alegerilor, dacă au fost plasate anterior.
5. Se atestă dificultăți la nivel practic de a verifica, constata și sancționa acțiunile de agitație electorală în ziua alegerilor, mai ales în spațiul online și internet.
6. Se constată existența de interpretări eronate și limite greu sesizabile dintre îndemnul la vot și agitația electorală.
7. Se atestă o situație la limită, în care restricția de agitație electorală în ziua alegerilor ar putea fi interpretată ca restrângere a dreptului la libera exprimare în sensul art. 10 al CEDO.
8. Se consideră justificată concluzia și propunerea Asociației Promo-LEX de a exclude din lista faptelor ilicite/restricțiilor asupra agitației electorale în ziua alegerilor și ziua precedentă alegerilor, cu excepția secției de votare și în raza a 100 metri de la secția de votare.
9. Se constată ferm importanța internetului ca un canal deosebit de influent de comunicare politică, inclusiv în scopuri de agitație electorală.
10. Se consideră imperios necesar de a reglementa pe viitor, luând act de practica internațională, serviciile de publicitate electorală, dezbaterile electorale pe internet și în rețelele de socializare, în special cele contra cost și prin intermediari, care pot genera fluxuri informaționale masive.
11. Sunt necesare prevederi clare în vederea combaterii propagandei pe internet, în special prevenirea și combaterea fluxului de știri false prin internet.
12. Se constată că normele materiale și procedurale din Codul electoral pot face obiectul unor perfecționări și îmbunătățiri pentru viitor, dar se atestă ferm că legislația în vigoare este suficientă și corespunde tuturor standardelor pentru desfășurarea unor alegeri libere, corecte și democratice.
IV. RECOMANDĂRI
1. Se recomandă elaborarea unui proiect de lege, a cărui scop va fi eliminarea restricțiilor ce țin de interzicerea agitației electorale în ziua premergătoare a alegerilor și în ziua alegerilor, cu excepția incintelor secțiilor de votare și în perimetrul din imediata apropiere. În acest sens, vor fi operate modificări și la Codul contravențional în vederea excluderii componenței contravenționale.
2. Se recomandă Comisiei Electorale Centrale examinarea practicii internaționale cu referire la agitația electorală în mediul internet/rețelele de socializare pentru a asigura egalitatea armelor tuturor concurenților electorali, combaterea știrilor false și elaborarea unor recomandări cu privire la modificarea legislației în acest sens.
3. Comisia juridică, numiri și imunități, de comun cu autoritățile relevante va continuam sistematizarea propunerilor de îmbunătățire a cadrului juridic relevant domeniului electoral, inclusiv în urma recomandărilor misiunilor internaționale de observare a alegerilor pentru a perfecționa pe viitor legislația electorală în corespundere cu noile tendințe, dezvoltarea și modernizarea procedurilor și tehnologiilor electorale și conform celor mai bune practice internaționale.
Aditivul alimentar E171, folosit în mod special în paste tartinabile, supe, sosuri pentru salate sau suplimente alimentare, interzis în R. Moldova, la fel ca în UE: ANSA sporește controalele
CSE, măsuri URGENTE pentru a nu admite deconectarea energiei electrice după 1 ianuarie 2025. Unele întreprinderi își vor schimba PROGRAMUL de lucru, iar administratorii clădirilor publice și unităților comerciale vor limita iluminatul cu 30%
Îndemnul Maiei Sandu pentru cetățenii R. Moldova, în contextul situației de pe piața energetică: „Mici schimbări în obiceiurile noastre zilnice pot avea un impact mare – ne ajută să economisim energie și să reducem costurile”