O nouă lovitură pentru „Gazprom”: „Transgaz” din România urmează să devină, indirect, operatorul întregului sistem de transport al gazelor din R. Moldova
„Transgaz”, operatorul rețelei naționale de transport al gazelor din România, urmează să semneze azi, la Chișinău, contractul pentru operarea, prin firma din stânga Prutului, a întregii rețele de transport al gazelor naturale din R. Moldova. Până acum, operarea era făcută de o firmă controlată de gigantul „Gazprom”, care va pierde acest drept.
„Suntem în stadiul negocierilor finale. Luni trebuie să prezentăm la Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) din R. Moldova contractul de locațiune, care să fie între „Moldovagaz” și „Moldovatransgaz”, pe de o parte, și, „Moldovagaz” și „Vestmoldtransgaz”, care este filiala „Transgaz” în R. Moldova, unde suntem acționari noi (Transgaz – n.r.) cu 75% și BERD cu 25%. Luni trebuie să prezentăm contractul negociat, semnat de ambele părți la ANRE. Suntem în etapa finală. Negociază și azi, și mâine, în așa fel încât în prima parte a zilei de luni să ajungem la parte de semnare a contractului”, a declarat directorul general al „Transgaz”, Ion Sterian, pentru ziarul Gândul.
Sistemul de transport al gazelor naturale din R. Moldova presupune existența a două companii.
Una este „Vestmoldrtansgaz”, controlată de „Transgaz” (75%) și BERD (25%), și care se ocupă de operarea conductei dinspre România, Iași-Ungheni-Chișinău, pe partea R. Moldova. A doua, de fapt cea mai mare, este „Moldovatransgaz”, care este controlată de „Moldovagaz”, companie controlată la rândul ei de gigantul rus „Gazprom”. „Moldovagaz” este o companie integrată, care se ocupă și de transport, și de distribuție și de furnizare, ceea ce încalcă principiul unblundling-ului european – nu poți să fii și furnizor și transportator sau distribuitor în același timp.
Parlamentul R. Moldova a amendat legislația privind separarea activităților (unblundling), dar lucrurile nu au avansat, pentru că s-a opus „Moldovagaz”, companie controlată de „Gazprom”. „Se semnează contractul și pe urmă, conform legislației acolo, începând cu data de 19 septembrie, preluăm operarea, dispecerizarea, comercializarea și exploatarea sistemului național de transport din R. Moldova, în integralitatea sa”, a subliniat Ion Sterian.
Potrivit sursei citate, ultimele discuții vizează Transnistria, teritoriu care în practică nu poate fi administrat de ANRE-ul de la Chișinău și unde operează tot o firmă controlată de „Gazprom”.
ANRE din R. Moldova urmează să desemneze „Vestmoldtransgaz” operator independent de sistem (independent system operator) și să îi atribuie contractul de operare a întregii rețele, inclusiv a celei operate până acum de „Moldovagaz”, căreia urmează să i se anuleze licența. „Moldovagaz” va rămâne proprietară pe active – conducte – dar operarea va fi făcută de „Vestmoldtransgaz”, companie controlată de „Transgaz”.
DOC // Motociclete și mașini de marcă „Mercedes”, „BMW”, „Nissan” sau „Citroen”, la prețuri cuprinse între 2 894 și 87 774 de lei: Serviciul Fiscal de Stat a scos la vânzare mijloacele de transport și piesele auto confiscate de autorități
Vizita lui Parlicov la „Gazprom”, o „eroare” a diplomației R. Moldova? „De ce să nu meargă o delegație tehnică în locul unei politice? Gândiți de zece ori!”
IGM: Peste 2 270 de ucraineni au obținut cetățenia R. Moldova în ultimii circa doi ani, iar alți 2 151 au fost recunoscuți ca fiind cetățeni moldoveni