Agenția Navală de la Chișinău oferă DETALII despre nava care ar fi dus nitratul de amoniu în Beirut: „Din 2014 NU mai naviga sub pavilionul de stat al R. Moldova”
Agenția Navală de la Chișinău susține că nava „Rhosus” (IMO 8630344), cea care a dus tonele de silitră în Beirut, confiscate și depozitate în portul de acolo, a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor pe 23 februarie 2012, iar din anul 2014 nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova.
Nava a fost radiată forțat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova din cauza expirării documentelor de înregistrare.
Potrivit unui comunicat de presă al instituției, proprietarul navei este o companie înregistrată în Panama, iar aceasta a fost transmisă în folosire unei companii din Insulele Marshall.
În momentul când a ajuns în portul din Beirut, în 2013, nava venea din Georgia și se îndrepta spre Mozambic. Aceasta a fost reținută din cauza unor datorii, iar proprietarul navei a abandonat atât nava, cât și echipajul.
„Conform informației deținute, nava „Rhosus” a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. Pe durata voiajului, echipajul a depistat o defecțiune tehnică, remedierea căreia nu a fost posibilă pe parcursul voiajului, și la data de 21 noiembrie 2013 a intrat în portul Beirut (Liban), cu scopul remedierii acesteia și continuarea voiajului în siguranță. Datorită faptului că armatorul navei avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care a adus la reținerea navei și mărfii în portul Beirut. De menționat că nava nu a fost reținută din cauza deficiențelor tehnice, ci din cauza aplicării reținerii pentru datoriile armatorului.
Conform rapoartelor de inspecție ale Memorandumului de înțelegere privind controlul statului-port la Marea Mediterană, alcărui stat membru este Libanul, nava „Rhosus” a fost inspectată ultima oară la data de 8.06.2013 în portul Saida, fără a fi reținută, iar informații privind reținerea navei „Rhosus” în portul Beirut în noiembrie 2013 nu figurează. Conform uzanțelor din domeniul transportului maritim comercial, autoritățile portuare pot reține nava sau marfa din cauza unor revendicări apărute. Reținerea a fost aplicată navei și mărfii, cea din urmă fiind stocată într-un depozit portuar din portul Beirut. În rezultatul celor menționate, proprietarul navei a abandonat nava și echipajul. Menționăm că marfa transportată de această navă la care se face referință în sursele mass-media a fost depozitată de autoritățile din Liban în depozitele portuare și nu erau la bordul navei Rhosus”, explică Agenția Navală a R. Moldova.
Instituția se declară nemulțumită de faptul că R. Moldova este învinuită de explozia devastatoare din Beirut.
„La momentul actual este prematur de indicat cauza și sursa deflagrației, asupra acestui fapt trebuie să se expună, după finalizarea investigațiilor corespunzătoare, autoritățile competente din Liban, și declararea faptului că deflagrația a avut loc din cauza unei nave sub Pavilionul Republicii Moldova nu este corectă. Agenția Navală a Republicii Moldova s-a autosesizat pe acest subiect și va acorda toată informația de care dispune autorităților interesate pentru desfășurarea investigațiilor pe subiectul dat”, încheie Agenția Navală.
Menționăm că, după explozia puternică din Beirut, orașul este aproape o ruină. Bilanțul a depășit pragul de 100 de morți, a anunțat Crucea Roșie din Liban. De asemenea, peste 4 000 de oameni au fost răniți în uriașa deflagrație care a distrus portul de pe malul Mediteranei.
Oficialii din Liban au anunțat că explozia ar fi fost provocată, preliminar, de către 2 750 de tone de nitrat de amoniu, confiscate anterior de pe o navă cargo care se afla sub pavilionul R. Moldova și depozitate de șase ani în portul din Beirut.
Nicolae Ciucă, sprijinit de VETERANII de la Nistru, din trupele speciale „Burunducii”: ,,Noi, cei care am înfruntat şi apărat în 1992 Basarabia la Nistru contra hoardelor ruseşti ce astăzi pustiesc Ucraina vă suntem alături! Cu Dumnezeu înainte!”
VIDEO // Marcel Ciolacu, anunț ISTORIC de la Budapesta: ,,România va intra în spațiul Schengen terestru din 1 ianuarie 2025"
Aproape 600 de mii de persoane au solicitat deja compensații la energie: Au mai rămas șapte zile pentru a depune cererile pe platforma compensatii.gov.md