UE a deschis un DIALOG la Nivel Înalt în domeniul TRANSPORTURILOR cu R. Moldova. Comisarul Vălean: „Noi, ca români, ne aducem aminte cu emoție de poduri de flori, dar este momentul de poduri de ciment și oțel, de cale ferată și rutieră peste Prut”
Uniunea Europeană (UE) a deschis astăzi Dialogul la Nivel Înalt în domeniul transporturilor cu R. Moldova, un instrument complementar formatelor de lucru care vizează procesul de negocieri pentru aderarea R. Moldova la UE.
Mai exact, această platformă va ajuta statul nostru să acopere două capitole din negocierile pentru aderarea la UE – cel al transportului și cel al rețelelor transeuropene.
„Este un nou capitol în cooperarea UE cu R. Moldova, important pentru parcursul european al R. Moldova, dar și pentru conectivitatea Uniunii în partea de est. Ca român, mă simt onorată și bucuroasă că am ajuns în această etapă în care putem să aducem R. Moldova mai aproape de România și de UE prin infrastructura de transport. (...) R. Moldova face eforturi imense pentru a-și modifica rețeaua de transporturi și știu că a făcut și progrese. Noi, ca români, ne aducem aminte cu emoție de poduri de flori, dar, fără să fiu prozaică, este momentul de poduri de ciment și oțel, de cale ferată și rutieră peste Prut. Poate că trenul numit simbolic „Prietenia”, legând Chișinăul de București, ar putea avea, într-un viitor nu foarte îndepărtat, atribute precum sunt eficiența și viteza”, a declarat astăzi, la Strasbourg, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, în cadrul unei conferințe de presă susținute în comun cu ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de la Chișinău, Andrei Spînu.
Comisarul european a salutat faptul că R. Moldova a depus deja primele proiecte prin Mecanismul de interconectare a Europei, inclusiv pentru asfaltarea drumului care duce la Portul Giurgiulești.
„R. Moldova a mai primit finanțare, împreună cu România, pentru un nou pod rutier Ungheni – Ungheni, pentru punctele de trecere a frontierei Leușeni- Albița și Giurgiulești – Galați. UE completează cu un grant un împrumut de la Banca Europeană de Investiții pentru reabilitarea căii ferate care merge de la Vălcineț la Căinari, pe axa nord – sud. Sunt convinsă că următorii ani vor aduce mai multe proiecte din R. Moldova la apelurile pentru finanțare europeană”, a punctat Adina Vălean.
Aceeași sursă a anunțat că, pe 19 februarie curent, la Bruxelles va avea loc prima rundă de discuții în cadrul Dialogului lansat astăzi, axate pe toate modurile de transport, cu accent pe siguranța, digitalizarea și sustenabilitatea în domeniu, dar și pe rolul R. Moldova în Culoarele Solidarității, extrem de importante pentru Ucraina.
Ministrul Andrei Spînu a afirmat, la rândul său, că lansarea de către UE a Dialogului la Nivel Înalt în domeniul transporturilor confirmă faptul că R. Moldova face pași fermi spre UE, iar domeniul transporturilor este o prioritate.
„Războiul din Ucraina a însemnat pentru R. Moldova blocaje în lanțurile de aprovizionare, închiderea spațiului aerian, porturi care lucrează la supracapacitate, presiune pe drumuri și cozi imense la punctele de trecere a frontierei. Acest război ne-a arătat cât de vulnerabile sunt rețelele de transport din R. Moldova, Ucraina și că trebuie să muncim mai mult și mai hotărât împreună cu UE pentru a fi pregătiți pentru astfel de provocări”, a afirmat Spînu.
Oficialul de la Chișinău i-a mulțumit comisarului Vălean pentru tot sprijinul oferit R. Moldova în ultimii ani, perioadă în care a fost semnat Acord privind liberalizarea traficului rutier de mărfuri între UE și R. Moldova, statul nostru a devenit prima republică din afara UE care s-a asociat la Mecanismul pentru interconectarea Europei, cel mai important instrument de infrastructură pentru proiectele din UE, a fost finalizat studiul de prefezabilitate pentru construcția liniei feroviare cu ecartament european de viteză înaltă, care va conecta Chișinăul cu Iașul și, respectiv, București.
Totodată, R. Moldova a primit finanțare nerambursabilă pentru studiul de fezabilitate pentru prima autostradă din republica noastră, a reușit, cu sprijinul partenerilor, să demareze proiectul de reabilitare a căilor ferate, coridorul de nord, cu un buget de aproximativ 220 de milioane de euro și o contribuție de grant din partea Comisiei Europene, să reabiliteze drumuri europene și să construiască poduri peste Prut.
„Vrem să deschidem un birou al Comunității de Transport European la Chișinău, care ne va ajuta să grăbim procesul de reintegrare în acest sector. Contăm pe extinderea Acordului privind liberalizarea traficului rutier de mărfuri. Vom finaliza reforma feroviară. De asemenea, trebuie să îndeplinim prevederile Acordului cu privire la spațiul aerian comun, să implementăm legislația în domeniul traficului naval intern, dar și comunitar, să implementăm acquis-ul comunitar în transportul internațional de mărfuri, să reabilităm drumurile și căile ferate din rețeaua TEN-T (rețeaua transeuropeană de transport - n.r.) și, foarte important, să construim foarte multe poduri peste Prut care să ne unească cu România. Un alt obiectiv este decorbanizarea transportului rutier de pasageri”, a enumerat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale prioritățile Chișinăului în domeniul transportului pentru perioada următoare.
Jim Carrey a desenat o caricatură a Melaniei Trump care a pus Twitter-ul pe jar
Cât valorează inelul de logodnă personalizat primit de Maria Sharapova
Cum le-a schimbat trecerea timpului pe cele mai frumoase actrițe de la Hollywood. Imagini vechi de peste 20 de ani