Ucraineanca Oksana Demcenko, coproprietar „Gările Auto Moderne”, APEL către Maia Sandu și corpul diplomatic, după ce APP a reziliat contractul de concesiune: „Vrem să ne fie respectate drepturile și ne vom lupta pentru asta”
Coproprietara companiei „Gările Auto Moderne”, ucraineanca Oksana Demcenko, susține că este „consternată” de faptul că Agenția Proprietăți Publice (APP) a decis recent să rezilieze contractul de parteneriat public-privat de modernizare a autogărilor, pe motivul neprezentării garanției de bună execuție și neîndeplinirii planului de investiții asumat. În acest sens, femeia, devenită între timp refugiată, a solicitat, în cadrul unui briefing de presă, intervenția Maiei Sandu, dar și a misiunilor diplomatice acreditate în R. Moldova.
Oksana Demcenko a declarat că din 2019 deține un pachet de 50 la sută din acțiunile „Gările Auto Moderne”.
„Sunt cetățean al Ucrainei, iar anterior am lucrat la o întreprindere din regiunea Donețk. După evenimente din 2014, la fel ca mulți alți compatrioți de-ai mei, a trebuit să părăsesc regiunea Donețk și să încep o nouă viață. Din 2018 am început să fac afaceri în R. Moldova. Eram sigură că în R. Moldova funcționează statul de drept, că drepturile investitorilor sunt respectate. Odată cu începerea războiului, după ce Rusia a invadat Ucraina, am venit să locuiesc în R. Moldova”, a declarat femeia.
Sursa citată a menționat că din 2019, atunci când a devenit posesorul a 50% din acțiunile „Gările Auto Moderne”, s-a implicat direct în procesul de modernizare a rețelei de autogări din R. Moldova. „Cu toții vă amintiți cum arătau aceste stații de autobuz și puteți să comparați cu situația de astăzi. Desigur, procesul nu a fost încă finalizat, dar rezultatele sunt vizibile și se pot trage deja câteva concluzii. Și facem toate acestea nu doar ca să ne îndeplinim obligațiile investiționale, ci și pentru oameni, pentru R. Moldova, pentru că statul este cel care deține rețeaua de stații de autobuz și statul este cel care le va primi în administrarea sa, într-o formă modernizată, după expirarea contractului de concesiune”, a spus ea.
Referitor la anularea contractului, femeia de afaceri crede că APP „nu avea argumente și nici temei legal” pentru a lua decizia corespunzătoare. „Am fost foarte surprinsă de modul în care s-au pus accentele după decizia de anulare a contractului de concesiune. Ei (APP) spun că stațiile de autobuz au revenit în proprietatea statului. Nu este adevărat! Au fost întotdeauna proprietatea statului, iar noi le-am administrat doar, conform unui contract de concesiune. Contractul de concesiune prevede clar că poate fi reziliat doar dacă există încălcări semnificative, iar astfel de încălcări nu există și nu pot fi. Și chiar dacă ar fi, atunci la fel, contractul poate fi reziliat doar după o hotărâre judecătorească, dar nu există o astfel de decizie. Credem că APP are o atitudine părtinitoare și neobiectivă față de noi, ca investitori.
Voi oferi două exemple, care îmi vor confirma spusele.
1. Când a început pandemia de COVID-19, la nivel de stat, au fost impuse restricții corespunzătoare persoanelor juridice și persoanelor fizice, care au afectat semnificativ activitățile întregii economii a republicii. Pe baza acestui fapt și ținând cont și de faptul că a apărut o situație de forță majoră, am scris de mai multe ori scrisori către APP cu cererea de a ne transfera obligațiile investiționale pentru un an. Am solicitat că ceea ce ne-am propus să facem în 2021 să fie transferat pentru 2022, iar sarcinile din 2022 - pentru 2023. Multe structuri de stat au primit susținere și sprijin în timpul pandemiei, dar nouă nici măcar nu ni s-a răspuns la scrisori. În context, este important de menționat că, în ciuda faptului că activitățile noastre au fost suspendate pe perioada pandemiei, am plătit în mod regulat statului sumele prevăzute de contract.
2. Potrivit contractului de concesiune, în fiecare an depunem la APP o poliță de garantare a obligațiilor de investiții. În anii precedenți, inclusiv în 2021, APP a acceptat polița fără obiecții. Anul acesta ni s-a cerut să depunem o poliță pentru doi ani, adică să acoperim și anul precedent. Dar nicio companie de asigurări nu emite polițe pentru o astfel de perioadă, mai ales în cazul unor acțiuni retroactive. Adică APP ne-a pus o condiție, care din start nu este logică, legală și practicabilă”, a explicat Oxana Demcenko.
Sursa citată a mai spus că APP a decis rezilierea contractului, ceea ce reprezintă „o încălcare directă a drepturilor investitori, precum și o încălcare a contractului în sine.
„Apropo, conform episoadelor pe care le-am descris mai sus, deja am mers în instanță. În acest moment, trei dintre cererile noastre împotriva APP sunt examinate de instanțele din R. Moldova. Având în vedere situația actuală, am adresat și o scrisoare corpului diplomatic acreditat în R. Moldova, în care am descris în detalii situația în care ne-am aflat și cum ne sunt încălcate drepturile. De asemenea, îi cerem președintelui R. Moldova, doamna Maia Sandu, să preia personal controlul asupra cazului nostru și să nu permită încălcarea drepturilor noastre, pentru că în final acest lucru poate compromite întreg climatul investițional din R. Moldova. După pandemie și în timpul crizei economice, R. Moldova are nevoie de investiții mai mult ca niciodată. Vreau să fiu înțeleasă corect - nu cerem ajutor, nu cerem sprijin - vrem să ne fie respectate drepturile și ne vom lupta pentru asta, apelând la toate mijloacele legale atât în R. Moldova, cât și la nivel internațional. Iar dacă cineva vrea să ne exproprieze, atunci să demonstreze în instanță că există condiții pentru rezilierea contractului, și nu prin luarea unor decizii în biroul Guvernului, pe baza intereselor lor încă de neînțeles. După ce am trăit în Ucraina, s-ar putea să ne pomenim pe străzi fără mijloace de existență. Nu exagerez, pentru că ne-am investit toți banii și sperăm într-un viitor mai bun în această afacere. Nu am cerut nimănui nimic – doar am lucrat. Dați-mi ocazia să lucrez și să-mi întrețin familia. Demonstrați încă o dată că R. Moldova este într-adevăr o țară prietenă pentru ucraineni și că aceștia își pot găsi o nouă casă aici”, s-a adresat femeia Maiei Sandu.
La rândul său, administratorul companiei, Iuri Moroz, a declarat că în ultimii trei ani a capitalizat investiții directe în activele deținute în proprietatea statului. „Este vorba de o sumă care depășește 120 de milioane de lei. Au fost plătite impozite și taxe în valoare de peste 80 de milioane de lei. Totalizând, în ultimii trei ani statul a beneficiat din investiții și impozite în sumă de peste 200 de milioane de lei. Decizia APP privind declararea unilaterală a rezoluțiunii contractului, în baza unor pretinse nerespectări ale condițiilor contractuale, în lipsa hotărârilor instanțelor de judecată, nu sunt legitime și poarta un caracter ilegal. Conform prevederilor contractului de parteneriat public-privat, încetarea contractului la cererea partenerului public se face doar prin intermediul instanțelor de judecată competente. Astfel, drepturile garantate de legi ale investitorilor determină clar rolul statului în protejarea investițiilor și care flagrant sunt neglijate”.
Moroz mai spune că ar deține informații, potrivit cărora cineva ar intenționa să preia această afacere. „În opinia noastră și din informațiile pe care le deținem, se intenționează deposedarea și preluarea afacerii de către unele grupuri de interese, care se doresc a fi beneficiarii finali în rezultatul acestor abuzuri. Vom solicita tuturor autorităților cu atribuții de investigații să cerceteze acțiunile vădit ilegale și abuzive ale membrilor comisie de monitorizare al contractului de parteneriat public-privat, cât și a factorilor decizionali din APP, prin deciziile cărora se încearcă a prejudicia compania noastră. În consecință, nota de plată va fi pusă pe umerii tuturor contribuabililor”, a conchis Moroz.
Amintim că, pe 25 august curent, APP a anunțat că a fost desfăcut contractul de parteneriat public-privat de modernizare a autogărilor pe motivul neprezentării de către investitori a garanției de bună execuție și neîndeplinirii planului de investiții asumat. „În luna mai antreprenorul a fost notificat să remediez situația în termen de 90 zile, fapt care nu a fost realizat. Conform contractului, timp de o lună, partenerul privat urmează să transmită toate activele preluate în decembrie 2018 de la Î. S. „Gările și Stațiile Auto” „în bună stare, funcţionale şi libere de orice sarcină sau obligaţie”, se arata într-un comunicat al APP.
Contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat pe 17 decembrie 2018 cu SRL „Gările Auto Moderne”, pe un termen de 25 de ani.
Jim Carrey a desenat o caricatură a Melaniei Trump care a pus Twitter-ul pe jar
Cum le-a schimbat trecerea timpului pe cele mai frumoase actrițe de la Hollywood. Imagini vechi de peste 20 de ani
Dieta lui Cristiano Ronaldo ca să fie în forma vieții lui, la 35 de ani. De câte ori pe zi mănâncă și alimentele „secrete”