Tramvaiele Chișinăului de ALTĂDATĂ. Vor fi READUSE pe străzile capitalei?
Nostalgie // „Tramvaiul era un mijloc mai bun pentru pasageri, fiindcă era mai sigur în mișcări și mai puțin periculos”
Chișinăul fără microbuze şi troleibuze este aproape inimaginabil, cu toate acestea, au existat timpuri când unicul mijloc de transport era tramvaiul.
Tras de cai sau huruind pe ulițele modernizate cu electricitate, tramvaiul a avut o istorie romantică, fiind un mijloc de transport sigur și accesibil.
Rutele de odinioară eraU populare printre oamenii simpli, studenți și bătrâni, iar în anul 1889 tramvaiul traversa Chișinăul de la Gară și până la actuala Calea Orheiului.
Tramvai tras de cai
Acest mijloc de transport a fost concesionat unei companii belgiene pentru a amenaja infrastructura necesară pentru transportul feroviar din oraș.
Compania a construit primul depou de tramvaie trase de cai, cu tot cu grajduri și clădirea administrativă, ocupată acum de Muzeul Regiei Transport Electric din Chișinău.
De asemenea, au mai fost deschise încă trei linii de tramvai: una pe strada Pușkin, alta pe strada Armenească și ultima pe actualul bulevard Ștefan cel Mare și Sfânt.
Primul tramvai electric a apărut în Chișinău în anul 1913, iar peste șase ani, în gospodăria depoului de tramvaie se aflau 35 de vagoane cu motor, 15 remorci și un flux de pasageri de 12 milioane de persoane.
A condus tramvaiul 13 ani
Un bilet la tramvai costa cinci bani, un preț accesibil pentru oricare chișinăuean. „Am condus 13 ani tramvaiul și peste 50 de ani troleibuzul”, a declarat pentru Ziarul NAȚIONAL unul dintre șoferii tramvaiului de altădată, Grigorie Ivlev.
Cu toate acestea, „tramvaiul era un mijloc mai bun pentru pasageri, fiindcă era mai sigur în mișcări și mai puțin periculos”, consideră fostul conducător de tramvai.
La cei peste 80 de ani ai săi, șoferul își amintește cu nostalgie de perioada când în Chișinău circulau tramvaiele și păstrează cu sfințenie toate documentele și fotografiile, care îi amintesc de tinerețea sa.
Amintirile tramvaiului de altădată erau purtate până nu demult și de Kira Maximov, directoarea Muzeului Regiei Transport Electric din Chișinău. Ea lucrase dispecer de tramvai și era foarte pasionată de acest mijloc de transport, recalificându-se apoi ca șofer de troleibuz. La momentul actual, însă, nu mai este în viață, iar muzeul a rămas a fi una dintre cele mai importante arhive vii ale sale.
În anii ’60 a fost distrus
După cel de-al Doilea Război Mondial, tramvaiele au fost parțial distruse și, din cauza cheltuielilor tot mai mari de întreținere, au fost înlocuite cu troleibuze.
Ultimele linii de tramvai din Chişinău au fost demontate în anii ’60, iar odată cu dispariţia lor, oraşul a pierdut un mijloc de transport ecologic, comod şi ieftin.
Și istoricul Iurie Colesnic își amintește în cartea sa „Chișinăul necunoscut” cum arăta tramvaiul. „Avea vagoanele moderne pentru acea vreme, dar scrâșnea pe la cotituri cu aceeași înverșunare ca și la primii lui confrați. El trăiește în mine și astăzi, se mișcă prin amintirile mele imprimat bine de memoria puștiului de odinioară”, spune istoricul, amintindu-și de tramvai atunci când, într-o zi, pe o stradă lăturalnică a găsit un fragment de șină.
„Și-așa e aglomerat”
În 2011, Primăria a venit cu iniţiativa de a readuce tramvaiul pe străzile din capitală, dar proiectul nu a fost realizat.
„În Strategia dezvoltării transportului public al municipiului Chişinău până în 2025 nu este prevăzută readucerea tramvaiului. Dimensiunile străzilor nu ne permit. Doar pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt ar fi posibilă construirea unor linii de tramvai, dar credem că și așa este destul de aglomerat”, menționează şeful Direcţiei management transport din cadrul Primăriei mun. Chișinău, Lilian Copaci.
Astfel, tramvaiele ar putea rămâne doar o filă din arhivele istorice ale Chișinăului, locuitorii înghesuindu-se în microbuzele autohtone.
VIDEO // Cine a CÂȘTIGAT alegerile parlamentare anticipate. PAS ar fi acumulat 55,1%, iar BeCS - 24%. În viitorul Parlament va fi și Partidul „ȘOR”. Prezentarea rezultatelor prealabile a sondajului AFTER POLL 2021
Cavcaliuc poate fi CERCETAT PENAL în perioada electorală, în pofida faptului că e candidat la funcția de deputat. Cum comentează PACE decizia CSJ
Nicolae Negru // Primul pas, Maia Sandu cu Volodymyr Zelenski