Strigătul de DISPERARE a mii de pacienți ai Centrului medical „PRO SANO”. Aceștia vor să li se facă DREPTATE: „Autoritățile nu se gândesc la oameni… Noi vrem să fim tratați aici”


Centrul medical „PRO SANO” din sectorul Buiucani al municipiului Chișinău (deservea circa 10 000 de persoane din sectorul Buiucani, Durlești, precum și din sectorul Centru al capitalei), care în primăvara anului trecut arămas fără finanțare din partea Companiei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM), continuă să trateze gratuit oamenii. Pacienții, în special pensionarii și mamele cu copii, continuă să vină la centrul care i-a deservit de ani buni, iar medicii nu pot să-i refuze, în pofida faptului că statul a stopat finanțarea.
Pacienții pe care i-am întâlnit pe holurile instituției medicale aveau doar cuvinte de laudă la adresa medicilor. Zilele trecute, un medic a cumpărat din banii lui medicamente pentru doamna Maria, o bătrână de 84 de ani.
Citește și: Atac RAIDER asupra Centrului „PRO SANO”? Șefa instituției MEDICALE, care deservește circa 10 000 de pacienți, DEZVĂLUIRI despre planul ascuns de a distruge centrul deschis în 2001: „Conducătorii nu știu ce se întâmplă în spatele lor”
„Soacra mea este foarte bătrână, îi este foarte greu să meargă. Nu vrea să meargă la policlinică, în condițiile în care centrul „PRO SANO” este chiar lângă casa ei”, a spus o femeie, care aștepta să intre la medic.
De ce medicul a fost nevoit să cumpere medicamente doamnei de 84 de ani
Centrul medical privat „PRO SANO” din Buiucani a fost deschis în 2001. Din 2010, centrul funcționează în baza unui contract semnat cu Compania Națională de Asigurări în Medicină. Mai bine zis, a funcționat.
În iunie 2022, CNAM, a reziliat unilateral contractul cu „PRO SANO”, deși nu a existat nici măcar o singură plângere din partea pacienților, spune administrația clinicii.
Astfel, circa 10 000 de pacienți din sectorul Buiucani, orășelul Durlești, precum și din sectorul Centru al capitalei nu știu ce se facă mai departe. Anual, numărul beneficiarilor crește cu câte aproximativ 1 000 de pacienți, spun medicii de la „PRO SANO”.
Medicii și pacienții vor să li se facă dreptate
De mai bine de șapte luni, personalul medical și pacienții se luptă pentru drepturile lor, dar de fiecare dată li s-a închis ușa în nas.
„Am apelat la autorități, am organizat proteste în fața Guvernului, am tot scris petiții, ne-am adresat în judecată… Dar până acum nu s-a rezolvat nimic”, spun reprezentanții centrului medical. Între timp, medicii „PRO SANO” tratează pacienții (care ar fi trebuit tratați ca asigurați) absolut gratuit! Și asta pentru că marea majoritate a celor 10 000 de beneficiari au refuzat să se transfere la Asociația Medicală Teritorială (AMT) Buiucani (Policlinica n.r. 5).
Mai puțin de o mie de beneficiari au preferat, după o perioadă de incertitudine, să plece la Policlinica n.r. 5. Restul beneficiarilor s-au încăpăținat să rămână alături de cei care i-au tratat mai bine de zece ani.
Pacienții refuză să se transfere la Policlinica n.r. 5
„Când au început aceste probleme, m-am transferat la Policlinica n.r. 5, dar mai apoi am renunțat. Am revenit la „PRO SANO” și nimic nu mă va convinge să revin la Policlinica nr. 5. Este foarte aglomerat acolo… Practic, este imposibil să te programezi la un medic. Dacă totuși reușești să te programezi, atunci nimeni nu ține cont de ora la care ai înscriere. Poți să stai și o oră și chiar mai mult sub ușa medicului. De exemplu, la centrul „PRO SANO” există o intrare separată pentru cei care merg la medicul de familie. Aici intri, aștepți maximum zece minute, iar medicul te invită îndată în cabinet. Intri în contact doar cu medicul și cu o asistentă, atât. Nu vezi lume peste lume pe coridoare”, ne-a explicat Irina, o altă pacientă a centrului medical „PRO SANO”.
De aceeași părere este și Cristina, care a auzit discuția cu doamna Irina.
„Ni s-a spus să mergem de acum încolo la Policlinica n.r. 5, dar am refuzat. La „PRO SANO” condițiile sunt net superioare. La Policlinica de la Buiucani te adresezi cu o problemă, dar riști să înhați alte zece boli. Peste tot rânduri, oameni care așteaptă sub ușile medicilor. Nicio organizare nu există acolo, iar atitudinea personalului medical față de pacienți e precară. Eu am doi copii mici și inevitabil trebuie să mă adresez medicilor. Dar nu vreau ca să mă duc acolo cu o problemă, dar să mă întorc acasă cu alți fel de fel de viruși. Tot ce ne dorim noi e să fim deserviți în continuare de „PRO SANO”. CNAM să semneze acel contract și să fie totul ca înainte. Vă spun sincer că aici condițiile sunt net superioare, inclusiv atitudine binevoitoare din partea medicilor”, a punctat Cristina.
Discuției s-a alăturat și o pensionară pe nume Lidia. „În niciun caz nu vreau să plec de la această clinică. M-am obișnuit aici, este medicul meu, care știe toată istoria mea. Locuiesc chiar aici”, ne arată femeia cu mâna. „Este o mare rușine că centrul medical „PRO SANO” a rămas fără finanțare. Autoritățile nu se gândesc deloc la oameni, la noi, pacienții”, a menționat revoltată doamna Lidia.
„Nu pot să refuz pensionarii și mamele cu copii. Nu pot”
Directorul centrului medical „PRO SANO”, Larisa Moscalu, a explicat de ce pacienții continuă să fie tratați pe gratis, în pofida faptului că CNAM a reziliat unilateral contractul.
„Aveți dreptate, tratăm gratuit pacienții noștri. Singurul lucru pe care nu-l putem face este prescrierea medicamentelor compensate de stat. Poate că într-un fel sunt ciudată, dar nu pot să refuz pensionarii și mamele cu copii. Nu pot. Îmi este milă de oameni care vin să se trateze la noi și refuză categoric să fie deserviți la policlinica respectivă. Ei vor la noi și, în mod normal, nu putem să-i refuzăm”, a conchis Larisa Moscalu, care încă mai speră că acest vis urât se va termina cât mai curând.
Amintim că problemele centrului medical „PRO SANO” au început în primăvara anului trecut. În luna mai 2022 a avut loc un control, care ar fi scos la iveală pretinse încălcări privind plata salariilor pentru medicii centrului medical. Conducătorii centrului se întreabă cum pot fi invocate astfel de încălcări, în condițiile în care CNAM verifică toată documentația înainte de a semna contractul anual.
Conducerea centrului medical „PRO SANO” a fost informată cu privire la rezultatele inspecției pe 26 mai. Pentru că nu a fost de acord cu constatările comisiei, „PRO SANO” a expediat o contestație la CNAM. La o distanță de opt luni, conducerea centrul medical susține nu a primit niciun răspuns de la CNAM. În același timp, pe 13 iunie 2022, centrul a primit o notificare prin e-mail despre rezilierea contractului cu CNAM.











































































