22:09:37 22.11.2024
Stiri

Sindicatele cer inspectarea muncii conform cerințelor Convențiilor OIM

Advertising 20.02.2015 15:14 Vizualizări4168 Autor: Daniela Hadei
Sindicatele cer inspectarea muncii conform cerințelor Convențiilor OIM

Petiție // În iunie 2013, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) a înaintat Organizației Internaționale a Muncii (OIM) o Reclamație împotriva Guvernului R. Moldova

Reclamația împotriva Guvernului R. Moldova are drept motiv unele prevederi ale Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, care a pus sub incidența sa activitatea Inspectoratului de Stat al Muncii, fapt ce constituie o contradicție sau încălcare a prevederilor Convenției OIM nr. 81 privind inspecția muncii (ratificată de R. Moldova în 1995). În această ordine de idei, Guvernul R. Moldova a respins propunerile CNSM încă la etapa de elaborare a proiectului de lege privind amendarea Legii Inspectoratului de Stat al Muncii nr. 140/2001 care avea drept scop supunerea acestui organ de control sub incidența Legii nr. 131/2012.

Așadar, potrivit Convenției OIM nr. 81, inspectorilor de muncă li se garantează o activitate independentă în exercitarea controlului de stat asupra respectării cerințelor legislației muncii, și anume: să pătrundă liber la orice oră din zi sau din noapte, fără înștiințare prealabilă a angajatorului, în toate localurile, întreprinderile supuse inspecției, să procedeze la orice cercetări, controale sau anchete considerate necesare pentru a se asigura că dispozițiile legale sunt respectate etc.

Toate aceste norme ale dreptului internațional la care R. Moldova este parte au drept scop de a asigura un control de stat eficient, operativ și independent în apărarea drepturilor și intereselor de muncă ale salariaților.

Însă, odată cu extinderea dispozițiilor Legii nr. 131/2012 asupra activității Inspectoratului de Stat al Muncii, aceste particularități ale controlului de stat asupra respectării drepturilor și intereselor de muncă ale salariaților practic au fost omise. Or, principiile dreptului internațional ce țin de inspectarea muncii au fost ignorate.

Astfel, potrivit Legii nr. 131/2012 pentru efectuarea unui control asupra respectării de către angajator a drepturilor și intereselor de muncă ale salariaților, Inspectoratul de Stat al Muncii urmează să respecte anumite condiții care contravin Convenției nr. 81 a OIM. De exemplu, să înștiințeze în prealabil angajatorul supus controlului cu cel puțin 5 zile lucrătoare, să efectueze controlul doar în temeiul deciziei conducătorului organului abilitat cu funcții de control, să nu depășească termenul de 10 zile calendaristice pentru efectuarea controlului, indiferent de motivul și tipul acestuia, să nu exercite controlul asupra unuia și aceluiași angajator mai mult decât o dată într-un an calendaristic etc.

Drept urmare a Reclamației sindicatelor împotriva Guvernului R. Moldova către OIM, autoritățile de resort ale statului au dat de înțeles că sunt disponibile să revină, în vederea aducerii legislației naționale la normalitate, cu alte cuvinte, de a exclude Inspectoratul de Stat al Muncii de sub incidența Legii nr. 131/2012. Însă, cu părere de rău, acestea au rămas doar intenții.

Considerăm important de menționat că Curtea Supremă de Justiție, prin recomandările sale (nr. 69 din 30.12.2014) cu privire la aplicarea convențiilor OIM, inclusiv a Convenției nr. 81, a specificat faptul că Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, prin art. 18 și 21, alin. (1), lit. d) care instituie proceduri prealabile de notificare a persoanei supuse controlului, nu se încadrează în prevederile Convenției nr. 81 a OIM și, prin urmare, prevederile respective nu sunt aplicabile în privința Inspectoratului de Stat al Muncii.

Deși recomandările Curții Supreme de Justiție sunt adresate în mod special instanțelor de judecată, considerăm oportun ca acestea să fie luate în considerare și de alte autorități cu competențe de aplicare a legislației în domeniu.

Mai mult decât atât, aceste recomandări ale Curții Supreme de Justiție, după noi, ar trebui să încurajeze și mai mult Guvernul R. Moldova de a iniția cât mai curând posibil procedura de modificare a Legii nr. 131/2012 pentru a exclude de sub incidența acesteia Inspectoratul de Stat al Muncii. Astfel, legislația națională în acest sens ar putea fi adusă în măsură deplină în concordanță cu prevederile actului de drept internațional al OIM la care R. Moldova este parte prin ratificare și care specifică competențele și particularitățile inspectării muncii. Totodată, acest fapt ar exclude necesitatea de a solicita OIM să monitorizeze respectarea și aplicarea de către Guvernul R. Moldova a convențiilor ratificate de țara noastră.

În caz contrar, sindicatele, în scopul asigurării supravegherii și controlului eficient asupra respectării actelor legislative ce conțin norme ale dreptului muncii, a contractelor colective de muncă și convențiilor colective, vor insista în continuare ca Guvernul R. Moldova să întreprindă măsurile necesare în vederea inițierii procedurii de amendare a Legii nr. 131/2012 pentru a exclude Inspectoratul de Stat al Muncii de sub incidența acesteia.

Ion Preguza, șeful Departamentului juridic al CNSM

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
18.11.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Alte alegeri, cam ac...

15.11.2024 09:04 Nicolae Negru Nicolae Negru // Supărările și demnit...

11.11.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Remanierile necesare...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cum credeți, va reuși justiția din R. Moldova să pedepsească persoanele implicate în operațiunea privind cumpărarea voturilor la ultimele alegeri din R. Moldova, cu bani din Federația Rusă?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md