Semnal de ALARMĂ dat de un fost vicepreședinte al Parlamentului: FSB-ul rusesc ar intenționa să pună mâna pe Portul Internațional Liber Gurgiulești. „Este nevoie de o comisie de anchetă”
Fostul vicepreședinte al Parlamentului, Alexandr Slusari, atrage atenția actualei guvernări că FSB-ul rusesc ar intenționa să pună mâna, printr-un intermediar, pe Portul Internațional Liber Giurgilești. În acest sens, fostul demnitar solicită crearea unei Comisii parlamentare de anchetă, care să investigheze dacă activitatea obiectivului în perioada guvernării lui Plahotniuc nu a fost împotriva interesului național.
Potrivit lui Slusari, Portul Internațional Liber Giurgiulești a fost creat pentru dezvoltarea economică și a comerțului, prin acordarea serviciilor rapide și calitative de transportare a mărfurilor dinspre și spre R. Moldova. El mai afirmă că legea nu a prevăzut atunci plafonarea suprafeței maximale de infrastructură portuară, care poate fi transmisă în subarenda unui agent economic.
„Noi cunoaștem că, încă din timpurile lui Voronin, Plahotniuc a pus ochii pe Port și știm prin cine a pus mâna pe acest obiectiv de infrastructură critică în perioada statului capturat. Vineri, unii deputați au pus întrebări foarte pertinente. Cât de corect este faptul că în Port este desfășurată activitatea de producere, care poate periclita funcționarea Portului? Cum este corelată această activitate cu funcția de bază a Portului privind serviciile portuare? De ce în cadrul Zonelor Economice Libere este nevoie, pentru a primi scutiri la plata impozitului pe venit, de investiții de la 1 până la 5 milioane de dolari, iar pentru Port nu există nicio condiție investițională și rezidentul obține scutire de 75% la plata impozitului pe venit pe primii 10 ani? De ce în ZEL-uri numărul genurilor de activități este limitat, iar în Port nu există nicio limitare?
Dar cel mai grav lucru este că nu există nicio obligațiune pentru investitor general și rezidenții Portului ca obiectivul strategic să lucreze prioritar pentru R. Moldova sau măcar să existe o cotă anuală obligatorie pentru exporturi ale mărfurilor moldovenești. Din comunicarea mea cu Serviciul Vamal, am realizat că deja avem o perioada lungă de când prin Port practic nu este exportată producția agricolă moldovenească. Apare întrebarea logică: ce câștigă agenți economici-rezidenți ai R. Moldova de la activitatea Portului, care formal aparține R. Moldova, dar în realitate a devenit un fel de off-shor pentru un grup de companii, controlate din afară republicii?”, întreabă Slusari într-o postare pe Facebook.
Mai mult, potrivit lui, „un investitor turc, cu reputație dubioasă, care ar avea conexiuni cu FSB”, râvnește să procure compania „Danube Logistics”, investitorul general al Portului.
„Cireașa de pe tort ar fi venirea unui investitor turc cu reputația foarte dubioasă, care are multe afaceri în Federația Rusă și urme FSB-iste. Acesta râvnește să procure compania „Danube Logistics”, investitorul general al Portului. Mă bucur că prim-ministrul Dorin Recean a respins vehement aceasta idee, însă cunosc că presiunea continuă și este sprijinită de unii demnitari de stat din R. Moldova. Dacă ar fi cazul, voi veni cu detalii despre acest investitor turc”, promite Slusari.
GRT, postul de televiziune din Găgăuzia, pierde procesul cu CA: Nu a difuzat programe audiovizuale locale în proporție de cel puțin 25% în limba română și a fost amendat cu 25 000 de lei
„Poama” din trotuare: Unul dintre funcționarii Primăriei Chișinău reținuți de CNA este Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană. Consilierii PAS solicită demisia acestuia: „45 de milioane de lei otkat pentru partidul MAN!”
ASP, precizări vizavi de „beneficiarii efectivi” ai companiilor și organizațiilor înregistrate în R. Moldova: Pas obligatoriu doar pentru cei care au efectuat schimbări în structura fondatorilor sau administratorilor în ultimele 18 luni