SCHIMBARE // Documentele de naștere, căsătorie, divorț sau deces, emise în format digital, iar căsătoriile vor putea fi înregistrate de notari
Evenimentele de stare civilă vor fi înregistrate electronic, iar extrasele vor fi emise în format digital. Mai exact, documentele de naștere, căsătorie, divorț, schimbare de nume sau deces vor fi disponibile pe hârtie doar la cerere.
Schimbările sunt prevăzute într-un proiect de lege aprobat astăzi de Guvern.
După intrarea în vigoare a noii legi, instituțiile publice și private nu vor mai solicita cetățenilor dovezi în format tipărit, dar vor accesa direct informațiile prin platforme electronice, precum MConnect și SIC Access-Web.
O altă noutate a documentului este extinderea competențelor notarilor care vor putea înregistra căsătorii.
De asemenea, toate faptele și evenimentele de stare civilă produse în afara R. Moldova vor fi integrate în baza de date a Agenției Servicii Publice (ASP), fiind eliberate documente de stare civilă în format electronic.
„Trebuie să ne asigurăm că serviciile publice digitalizate sunt utilizate și de sectorul privat, pentru a nu ne limita doar la instituțiile statului. Vă rog să ne asigurăm că toți pot utiliza semnătura digitală, fără a mai avea nevoie de ștampila umedă”, a menționat premierul Dorin Recean, în cadrul ședinței de Guvern.
Directorul ASP, Mircea Eșanu, susține că redacția nouă a Legii privind actele de stare civilă, la care s-a muncit mai bine de doi ani, aduce „cele mai mari transformări ale domeniului din anii '60 ai secolului trecut”.
Câteva dintre schimbările din Legea privind actele de stare civilă, enumerate de Mircea Eșanu:
1. Un singur tip de document. Toate categoriile actuale de documente (certificat, extras, duplicat) vor fi înlocuite cu un singur tip de document - Extras de pe actul de stare civilă. Acesta va fi disponibil în format electronic sau pe suport de hârtie, la cerere;
2. Actul de stare civilă va putea fi imprimat acasă sau la birou! Inclusiv cel multilingv;
3. Eliminarea principiului teritorialității. Cetățenii vor putea solicita și primi actele de stare civilă în orice subdiviziune teritorială abilitată, indiferent de locul înregistrării evenimentului sau domiciliul solicitantului, dar în primul rând on-line;
4. Excluderea necesității probării urgentării căsătoriei. În prezent, urgentarea căsătoriei este posibilă (art. 12 Cod familiei) doar prin probarea imposibilității aflării în republică pe o perioadă de 30 de zile, ceea ce o mare incomoditate, în mod special pentru diasporă. Odată cu intrarea în vigoare a noii legi, acest articol va fi abrogat. Cererea de înregistrare a căsătoriei va putea fi depusă online de către cel care se află în străinătate, fără a fi nevoie ca acesta să se prezinte la necesitatea adresării lui fizice în republică;
5. Flexibilitatea la alegerea numelui copilului (conexarea numelor sau conexarea parțială a numelor părinților);
6. Excluderea procedurii de modificare a actelor de stare civilă înregistrate anterior, în rezultatul schimbării numelui/ prenumelui persoanei;
7. Extinderea listei temeiurilor de schimbare a numelui sau prenumelui;
8. Nu va mai fi nevoie de deplasării fizice la ASP pentru obținerea sau prezentarea documentului constatator a unui fapt înregistrat e-CMND, cum ar fi nașterea sau decesul”.
Radu Ghilaș, regizor, actor: Piesa „Eu am vorbit cu Putin” este „o exorcizare a fricilor legate de război și de figura lui Vladimir Putin”
Scenariul din R. Moldova, APLICAT și în România? Un agent al Rusiei plănuia un ATENTAT lângă București. El făcea parte dintr-o rețea care opera și în Polonia și Cehia
Licențierea importului de cereale și oleaginoase ar putea fi extinsă și pentru anul 2025: MAIA a inițiat procesul