Sancțiunile îngenunchează aviația rusă: Creștere alarmantă a incidentelor aviatice din lipsa pieselor de schimb


Sectorul aviației civile din Rusia se confruntă cu o criză profundă din cauza sancțiunilor occidentale care blochează accesul la piese de schimb și servicii de întreținere esențiale. În acest context, numărul incidentelor aviatice din Rusia a crescut semnificativ între 1 decembrie și 20 ianuarie, fiind de două ori mai mare comparativ cu lunile anterioare.
Pe fondul creșterii numărului de defecțiuni mecanice la aeronave, companiile aeriene din Rusia apelează la contrabanda cu componente din SUA și Europa pentru a menține flotele în funcțiune. Experții atenționează că, în lipsa unei aprovizionări constante cu piese certificate, avioanele comerciale rusești vor deveni curând nesigure pentru zbor.
În perioada menționată, au fost raportate 11 defecțiuni ale motoarelor la avioanele rusești, cu mult peste numărul înregistrat în lunile anterioare. Tot mai multe zboruri au fost obligate să efectueze aterizări de urgență, iar defecțiunile la motoare și trenul de aterizare au devenit obișnuite. Majoritatea incidentelor implică avioane Boeing și Airbus, care constituie două treimi din flota comercială a Rusiei.
Sancțiunile au îngreunat semnificativ întreținerea avioanelor, lăsând companiile cu doar câteva opțiuni. Acestea pot fie să rețină la sol aeronavele care necesită inspecții de siguranță esențiale, fie să accepte riscul de a zbura fără întreținere adecvată, fie să recurgă la contrabandă cu piese din vest prin intermediul unor țări terțe.
Autoritățile americane au luat măsuri aspre împotriva acestor lanțuri de aprovizionare ilegale, efectuând arestări în rândul persoanelor implicate în schemarea contrabandei. Un caz recent anunțat de Departamentul de Justiție al SUA a implicat trei angajați ai Flighttime Enterprises, acuzați că au exportat în Rusia componente de aviație în valoare de 2 milioane de dolari.
Rusia a încercat să dezvolte propriile avioane interne, însă chiar și modelul său de vârf, Sukhoi Superjet, depinde în mare măsură de componentele occidentale. Guvernul și-a propus să producă peste 1.000 de aeronave până în 2030, inclusiv modelul MC-21, dar experții consideră că producția de serie este încă departe. Producătorii ruși nu dispun de tehnologia necesară pentru a înlocui componentele occidentale cruciale, mai ales în cazul motoarelor și avionicii.
În fața unei crize în creștere, Moscova a apelat la ajutorul Chinei. Beijingul își dezvoltă propriile motoare de avioane și ar putea oferi în viitor alternative pentru Rusia. Cu toate acestea, experții cred că un înlocuitor de încredere pentru tehnologia aviatică occidentală nu va fi disponibil înainte de 2029. Până atunci, companiile aeriene rusești vor trebui să opereze avioane învechite cu întreținere limitată, ceea ce va crea probleme serioase de siguranță pentru pasageri.









































































