Rute de tren ANULATE - mii de cetățeni nemulțumiți. Localitatea unde oamenii au ajuns ȘOMERI de când nu merge trenul
SUPĂRARE // Mii de cetățeni din diferite localități ale republicii scriu plângeri către autorități, după ce au fost anulate mai multe rute de tren, dar rămân neauziți
În ultimele trei luni, conducerea Căii Ferate a încetat activitatea a trei curse de tren: două făceau legătura între Ungheni și Chișinău, iar una - între Bălți și Ocnița. Motivul – lipsa de pasageri și cheltuieli mari pentru operarea curselor.
Transport mai ieftin
Garniturile opreau în stațiile feroviare din mai multe sate, oamenii fiind obișnuiți o viață întreagă să folosească transportul feroviar. Călătorii se plâng că nu-și permit acum să circule cu microbuzele, costul biletelor fiind de trei-patru ori mai mare și sunt nevoiți să renunțe chiar și la locurile de muncă pe care le aveau la Chișinău sau Bălți, pentru că nu se pot deplasa la serviciu.
Satul Târnova din raionul Dondușeni era până nu demult un punct de legătură pentru locuitorii altor zece sate din jur, care circulă regulat spre Bălți sau Chișinău. Oameni angajați în câmpul muncii, studenți sau pensionari care bat drumul spre instituțiile medicale din orașe erau călători fideli ai rutelor feroviare, care sunt mult mai ieftine în comparație cu transportul rutier.
„Ne-au tăiat legătura”
Din luna decembrie 2015, când a fost anulat trenul Chişinău-Ocniţa, pe porţiunea Bălţi-Ocniţa oamenii nu mai au alternativă. Prin sat mai trece trenul Moscova-Chișinău, dar ajunge în gară la ora 12.30. „La amiază, cine se mai duce la oraș?”, întreabă indignați sătenii.
„Decizia Căii Ferate a afectat foarte mult locuitorii din toate satele din jur. Avem nenumărate plângeri de la cetățeni, pentru că le-au tăiat legătura. Am scris petiție la minister și nu avem răspuns”, afirmă Valentin Cebotari, primarul satului Târnova.
Bărbatul cunoaște foarte bine situația, fiindcă a lucrat mai mulți ani mecanic de locomotivă. „Mă doare inima când văd ce se întâmplă acum la Calea Ferată. Ei spun că nu sunt călători, dar vagoanele erau practic pline. Problema e alta. Multe tichete se vând în afara caselor”, adaugă primarul.
106 lei în loc de 23 de lei
Pentru locuitorii orașului Dondușeni, care preferau să meargă cu trenul, situația e și mai dramatică. La gară se oprește doar unul dintre cele două trenuri de pe ruta Moscova-Chișinău, dar și acela în plină noapte, la ora 2.00.
„Eu circul des la Chișinău la spital sau în vizită la copii, dar mă tem să umblu noaptea pe drumuri. Sunt nevoit să mă duc la gara din Ocnița sau Drochia, dacă vreau să plec cu trenul”, ne spune un locuitor al orășelului, Alexandru Cebotari.
Bărbatul este pensionar și nu-și permite să circule cu microbuzul. „Înainte plăteam până la Chișinău 23 de lei. La trenul Moscova biletul costă 64 de lei, că-i altă categorie, iar la microbuz biletul este 106 lei. Iată diferența”, precizează domnul Alexandru, care bănuiește că ruta de tren a fost închisă special, pentru a aduce profituri mai mari transportatorilor auto. „Nu degeaba au pus recent o rutieră nouă Dondușeni-Ocnița”, punctează bărbatul.
Întrebat dacă erau pasageri la cursa de tren care a fost anulată, Alexandru Cebotari răspunde: „Nu mai puțini decât mai înainte. Eu am lucrat 30 de ani la Calea Ferată și tot așa de pline erau și atunci vagoanele. Chiar și pe vremea lui Lucinschi, când îți înghețau dinții în vagon, tot acei călători erau”.
Șase kilometri pe jos
Decizia autorităților este dur criticată și de locuitorii mai multor sate din Ocnița. Sătenii din Rediul Mare veneau la stația feroviară din Grinăuți, pentru a se deplasa la raion, iar acum întâmpină dificultăți mari la deplasare.
„A rămas un singur microbuz la Redi, dacă îl scapă, oamenii trebuie să iasă pe jos până la traseu. Dar sunt șase kilometri. Lumea e nemulțumită de trenul de la Moscova”, ne-a spus doamna Ala, angajată a oficiului poștal din satul Grinăuți.
Anterior, autoritățile motivau că transportul feroviar de pasageri aduce pierderi enorme Căii Ferate. Drept exemplu era adusă cursa Chişinău-Ocniţa, pentru care se cheltuiau câte 98 de mii de lei, iar de la călători se adunau zilnic maximum 14 mii de lei.
Au ajuns șomeri
Nemulțumiți sunt și cetățenii care circulau cu rutele de tren Ungheni-Chișinău și Chișinău-Ungheni, care au fost anulate în luna ianuarie curent. Alternativele propuse de autorități - trenurile de pe cursele București și Moscova, nu le sunt pe plac oamenilor, pentru că au alte orare de circulație.
Pentru că nu reușesc la timp să ajungă la serviciu și nu-și permit să meargă cu transportul auto, mai mulți cetățeni și-au abandonat locurile de muncă pe care le aveau la Chișinău.
„A crescut esențial numărul celor care vin la primărie după certificate, pentru a se pune la evidență la Oficiul pentru Ocuparea Forței de Muncă, să primească indemnizații de șomer. Chiar ieri a fost o femeie și am întrebat-o de ce nu mai lucrează la Chișinău și mi-a zis că nu se poate duce la lucru că nu-i trenul”, afirmă secretara primăriei din satul Pârlița, raionul Ungheni, Tamara Cosur.
Autoritățile locale au scris mai multe scrisori către administrația Căii Ferate prin care au cerut să fie repusă ruta de tren anulată acum două luni. Chiar miercuri au primit răspuns că acest lucru nu este posibil din lipsă de bani.
„Vrem să fim japonezi”
Calea Ferată din Moldova nu examinează posibilitatea repunerii în circulație a trenurilor anulate, susține directorul instituției, Iurie Topală. Calculele au arătat că acestea aduceau pierderi enorme întreprinderii din lipsă de pasageri.
„Cum să procedăm, dacă trenul are o capacitate de 500 de locuri și merg 50 de oameni? Ne vin petiții de prin sate cu pretenții, iar când verificam, la acele stații feroviare urcau câte trei pasageri. Aș vrea să fim noi japonezi, să circule trenul pentru un singur călător, dar noi suntem în R. Moldova. Dacă vrem ca întreprinderea să existe, trebuie să optimizăm cheltuielile”, a motivat Iurie Topală.
Funcționarul crede că oamenii au creat singuri haosul din sistemul feroviar, când au devenit complici la furturi, cumpărând bilete de călătorie în afara caselor. Astfel, întreprinderea a fost lipsită de venituri.
În 2014, transportul de pasageri a cauzat pierderi de 188 de milioane de lei Căii Ferate din Moldova, iar în 2015 – 118 milioane de lei.
Centrale electrice cu turbine pe gaz, oferite R. Moldova de către Uniunea Europeană: CSE a activat și Mecanismului de Protecție Civilă al UE în vederea asigurării securității energetice
DOC // Guvernul COMPENSEAZĂ creșterea tarifului la energie electrică pentru agenții economici din sectorul alimentar și din industria prelucrătoare: Până la 50% din creșterea tarifului la energia electrică, pe o perioadă de 3 luni
Maia Sandu, răspuns pentru separatistul Krasnoselski, care „distorsionează realitatea”: „Originea crizei nu este la Chișinău, ci la Moscova, care trebuie să vină cu soluții reale pentru această problemă”