Rusia vrea să ÎNGENUNCHEZE R. Moldova și ar fi plasat mai multe „bombe” în contractul privind livrarea gazelor. Prețul real ar fi de TREI ori mai mare decât cel OFICIAL. Chișinăul ar plăti și pentru transportul gazelor în Transnistria
Prețul real al gazelor furnizate de „Gazprom” în R. Moldova ar fi de trei ori mai mare decât cel declarat oficial, în condițiile în care au fost majorate considerabil cheltuielile de transport, susține analistul economic Veaceslav Ioniță.
Potrivit lui, toți știau că în decembrie 2021 R. Moldova va plăti puțin peste 450 de dolari pentru 1 000 de metri cubi de gaze, însă, în realitate, prețul a fost de trei ori mai mare.
„Prețul pentru gazele naturale plătit de R. Moldova este mult mai mare. „Moldovagaz” a publicat o prezentare, care confirmă bănuielile noastre privind prețul real plătit de R. Moldova pentru gazele naturale. Observăm că, din septembrie 2021, a crescut semnificativ prețul pentru transportul gazelor naturale, ceea ce a dus la creșterea enormă a prețului final. Până în septembrie 2021, R. Moldova achita pentru transport în jur de 100 de dolari pentru 1 000 de metri cubi de gaz importat. Ulterior, prețul transportului a crescut și noi am plătit un preț final mult peste prețul declarat oficial. În decembrie 2021, la un preț oficial de 457,9 USD pentru 1 000 de metri cubi, R. Moldova a achitat, cu tot cu transport, 1 359,9 de dolari pentru 1 000 de metri cubi”, a explicat Ioniță.
În acest context, expertul a formulat câteva întrebări către autoritățile statului, bănuind că autoritățile de la Chișinău ar plăti și pentru transportul gazelor în stânga Nistrului, în condițiile în care regimul separatist nu plătește un bănuț pentru gazele livrate de „Gazprom”.
„Vreau să știu dacă este adevărat că, prin noul contract de livrare a gazelor naturale, prețul gazului este stabilit nu la hotar cu R. Moldova, dar la hotarul Rusiei cu Ucraina? Dacă este așa, atunci R. Moldova plătește un preț suplimentar pentru gazele naturale, provocat de costurile de transport prin Ucraina. Dacă este valabilă prima întrebare, atunci cine achită transportul prin Ucraina al gazelor naturale livrate în stânga Nistrului? Din grafic (foto mai jos n.r.) se creează impresia că noi achităm transportul și pentru stânga Nistrului. Cel puțin, așa se lasă impresia pentru luna decembrie 2021. Este adevărat că s-a modificat formula de calcul a costurilor de transport și, în consecință, el a crescut în anumite cazuri de patru ori? Cel mai probabil că da, altfel nu se explică prețurile din lunile noiembrie 2021 - ianuarie 2022”, a scris Ioniță într-o postare pe Facebook.
Economistul a mai remarcat faptul că, până în ianuarie 2022, „Moldovagaz” a acumulat devieri financiare de 2,5 miliarde de lei. „Presupun că, în prezent, devierile financiare au trecut ușor de 3,5 - 4 miliarde de lei. Cum se împacă aceste devieri cu Memorandumul semnat cu Rusia, prin care ne-am obligat să nu mai formăm devieri financiare? Când planificați să le introduceți în tarif?”, a întrebat acesta.
Anterior, directorul de la „Moldovagaz”, Vadim Ceban, informa publicul despre prețul oficial al gazelor livrate de „Gazprom”, însă avertiza la începutul lunii februarie despre o gaură de aproape două miliarde de lei - devieri financiare. Acesta nu a explicat din ce cauză s-au format aceste devieri.
„Potrivit datelor preliminare, prețul gazelor procurate de „Moldovagaz” în februarie va fi de circa 563 de dolari. Această micșorare a costurilor va permite întreprinderii să-și compenseze o parte din devierile negative. Actualmente, aceste devieri constituie peste două miliarde de lei”, a scris pe 1 februarie Ceban pe canalul său de Telegram.
VIDEO // Marcel Ciolacu, anunț ISTORIC de la Budapesta: ,,România va intra în spațiul Schengen terestru din 1 ianuarie 2025"
Aproape 600 de mii de persoane au solicitat deja compensații la energie: Au mai rămas lapte zile pentru a depune cererile pe platforma compensatii.gov.md
Cadrele didactice din Chișinău își vor primi salariile! Ministerele Educației și Finanțelor au găsit, împreună cu Primăria Chișinău, 209 milioane de lei