REFORMA CFM: O instituție NOUĂ care va tăia din INFLUENȚA și CONTROLUL Rusiei
Autoritățile intenționează să creeze o nouă instituție care să contribuie la îmbunătățirea siguranței în transportul feroviar, să asigure accesul la infrastructura feroviară comunitară privind transportul de marfă, dar și controlul, supravegherea sau certificarea operatorilor feroviari.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID) propune spre dezbatere un proiect de lege care prevede înființarea unei noi instituții, Agenția Feroviară a Moldovei. Autoritățile argumentează această decizie prin necesitatea reformării întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” (CFM) ca o condiție a aplicării standardelor europene în domeniu. De asemenea, crearea Agenției va stimula dezvoltarea acestui sector și va reduce din dependența de Rusia în privința certificării și autorizării.
Astfel, CFM este acum unica entitate care suportă chelutielile de certificare, autorizare, inspectare, cu excepția certificării materialului rulant, a vagoanelor și locomotivelor, care au loc în centrele autorizate de Organizația Consiliului Căilor Ferate, controlate și influențate de Căile Ferate ale Rusiei. „Menționăm că, în prezent, certificarea materialului rulant se face în laboratoarele din Federația Rusă, datorită acestui fapt, funcționalitatea CFM este condiționată. Procesul de certificare inițială a tipului de vagon sau locomotivă poate constitui până la 800 de mii de dolari, fiecare certificare ulterioară costând cinci mii de dolari. Din cauza costului sporit, CFM ocolea astfel de activități de certificare. Activitatea de certificare de către Agenția Feroviară din Moldova va implica costuri substanțial mai reduse și, deci, mai accesibile pentru operatorii feroviari prezenți și viitori ai Republicii Moldova”, se arată în proiectul prezentat de MTID.
Principalele atribuții ale Agenției Feroviare a Moldovei vor fi controlul, supravegherea și certificarea operatorilor feroviari, administratorilor de infrastructură, precum și a materialului rulant sau a elementelor de infrastructură. Toate certificările efectuate de Agenție vor fi notate în registre publice, accesibile pentru toți cei interesați. Pentru aceste servicii operatorii de pe piață vor achita anumite taxe stabilite de legislație.
Autorii proiectului menționează că, fără înființarea acestei agenții, CFM va continua să fie o instituție nerentabilă, învechită, a cărei activitate contravine normelor europene. Bugetul anual al instituției este estimat la peste opt milioane de lei, format din plățile de certificare, autorizare și înregistrare. Consultațiile pe marginea proiectului vor dura până pe 28 februarie, după care urmează să fie înaintat Guvernului pentru aprobare.
FOTO // Cel mai COSTISITOR proiect de infrastructură rutieră din raionul Orhei a fost finalizat: Leagă satele Tabăra și Vatici
Fonduri facultative de pensii, în R. Moldova
Banca Națională a Moldovei a încheiat un memorandum de înțelegere cu banca centrală a Ungariei