Războiul Moscovei din Ucraina intră într-o nouă fază dramatică în acest an: ,,Este clar că Putin simte tot mai mult că a venit începutul sfârșitului pentru regimul său și războiul său sângeros, sub presiunea lui Trump"
![Vizualizări](/img/eye.jpg)
![Războiul Moscovei din Ucraina intră într-o nouă fază dramatică în acest an: ,,Este clar că Putin simte tot mai mult că a venit începutul sfârșitului pentru regimul său și războiul său sângeros, sub presiunea lui Trump](/getimages/620x2000x2/large/a37ac3e535eb83c2f58560eb6ae4700f.jpg)
Războiul Moscovei din Ucraina intră într-o nouă fază dramatică în acest an, iar experții de la Center for European Policy Analysis (Centrul pentru Analiza Politicii Europene) din Washington subliniază faptul că ,,glonțul de argint” al SUA lovește cu tărie Rusia.
Noile sancțiunile americane din ianuarie 2025, împreună cu cele ale Marii Britanii, legate de măsurile contra navelor individuale ale Rusiei produc mari probleme flotei din umbră de petroliere, încetinind fluxul de petro-dolari către mașina de război a Kremlinului. Este clar că Putin simte tot mai mult că a venit începutul sfârșitului pentru regimul său și războiul său sângeros, sub presiunea lui Trump.
În urma sancțiunilor SUA din 10 ianuarie 2025, costul fiecărui transport maritim de petrol către China a crescut la 6,5 milioane de dolari până la 7,5 milioane de dolari, față de 1,5 milioane de dolari anul trecut, iar acum reprezintă aproximativ 10% din valoarea mărfurilor, în creștere de la aproximativ 2%. Rutele către India au înregistrat o creștere și mai accentuată, triplându-se la 9-10 milioane USD, costurile de transport reprezentând acum până la 14% din valoarea petrolului, potrivit CEPA.
Aceste costuri în creștere au încetinit deja comerțul cu petrol rusesc cu China și India, deoarece cumpărătorii își regândesc viabilitatea pe termen lung.
„În mod ideal, va împinge petrolul rusesc înapoi sub plafonul prețului petrolului”, reducând veniturile Moscovei din timpul războiului, a spus Benjamin Hilgenstock, economist principal la Institutul Școlii de Economie din Kiev (KSE).
La 10 ianuarie, două petroliere rusești au stat degeaba în Marea Galbenă după ce au fost refuzate de Shandong Port Group din China. Sancțiunile occidentale le-au făcut toxice din punct de vedere financiar, lipsindu-le de asigurare și de drepturi de andocare. Multe altele aflate în apropierea porturilor indiene au procedat la fel.
În cea mai mare campanie de represiune împotriva transportului de petrol rusesc din 2022, SUA au sancționat 183 de nave, împreună cu comercianți de mărfuri, asigurători și alte entități financiare. Decizia din ianuarie 2025, una dintre acțiunile finale ale președinției lui Joe Biden, a urmat celui de-al 15-lea pachet de sancțiuni al UE, care a impus interdicții de acces în porturi și restricții de serviciu pentru 52 de nave începând din decembrie, ridicând totalul sancționat de bloc la 79. Între timp, Regatul Unit a inclus pe lista neagră un total de 93 de nave, după ce a sancționat 20 de nave suplimentare în decembrie.
Cu aceste măsuri, mai mult de 35 % din flota de petroliere fantomă a Rusiei este sancționată, limitând semnificativ capacitatea Moscovei de a exporta petrol și de a depăși plafonul de preț de 60 de dolari stabilit de G7 în urma invaziei la scară largă a Ucrainei. Rusia a obținut aproximativ 580 de miliarde de dolari din venituri din exportul de petrol de la lansarea războiului său total de agresiune în februarie 2022.
Efectul asupra petrolierelor Kremlinului a fost temporar, nu în ultimul rând pentru că SUA au declarat că navele cu încărcături preluate înainte de introducerea măsurilor pot descărca. Dar pare clar că Occidentul a găsit acum o metodă mult mai bună de a impune restricții asupra vânzărilor de petrol extrem de valoroase ale Rusiei.
Pe parcursul anului trecut, aliații occidentali și-au perfecționat abordarea privind sancțiunile referitoare la petrolul rusesc, trecând treptat de la interdicții generale de export impuse proprietarilor de companii la măsuri care vizează direct navele care transportă țiței, transmite ziare.com.
Deoarece navele petroliere sunt active fizice care nu pot fi restructurate sau ascunse, includerea lor pe lista neagră a schimbat ecuația și a crescut riscurile pentru autoritățile portuare și alte părți care anterior erau dispuse să închidă ochii. SUA au lansat pentru prima dată sancțiuni specifice navelor în octombrie 2023, vizând o mână de nave. UE și Regatul Unit au urmat și, până în iulie, un total de 53 de petroliere au fost sancționate, dintre care majoritatea și-au încetat rapid activitatea.
Dar au existat temeri că sancțiuni suplimentare ar putea elimina prea multă capacitate de transport, ar putea perturba piețele petroliere mondiale și ar putea crește prețurile într-un an electoral în SUA, astfel încât aliații occidentali au amânat extinderea lor. De atunci, prețurile petrolului s-au stabilizat și se adaugă din nou la lista navelor restricționate. Impactul merge dincolo de blocarea rutelor comerciale. Odată ce o navă este trecută pe lista neagră, aceasta devine toxică, făcând operațiunile comerciale aproape imposibile.
![](/getimages/620x2000x2/large/bd5ffeb7c65dd71238bc14c1b156d6eb.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/ffd2461566c2fe3b97c65ac566721ee9.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/c8e3389f9080893ccfaebdcbb39bcbf5.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/0fe294ce243d821fce9d6d482b4b557c.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/17173a69e253be6001269921b91227be.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/32f2bf4c74527c1b1257eea0b971a098.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/1712528673109dd584c41b63ef37bc2b.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/f6cdf07d7fba10344062b685cba67b24.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/a471fc03f6530111b55b1acf2afe6f34.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/faf024365de7af24a474559b0ea73bc4.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/bd5ffeb7c65dd71238bc14c1b156d6eb.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/ffd2461566c2fe3b97c65ac566721ee9.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/c8e3389f9080893ccfaebdcbb39bcbf5.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/0fe294ce243d821fce9d6d482b4b557c.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/17173a69e253be6001269921b91227be.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/620x2000x2/large/32f2bf4c74527c1b1257eea0b971a098.jpg)
![](/img/eye.jpg)
![](/getimages/619x421x1/large/bd5ffeb7c65dd71238bc14c1b156d6eb.jpg)
![](/getimages/619x421x1/large/ffd2461566c2fe3b97c65ac566721ee9.jpg)
![](/getimages/619x421x1/large/c8e3389f9080893ccfaebdcbb39bcbf5.jpg)
![](/getimages/619x421x1/large/0fe294ce243d821fce9d6d482b4b557c.jpg)