RAPORT „Promo-LEX” // Încălcări GRAVE în campania electorală. CE partid a cheltuit cei mai mulți bani
Peste 150 de întâlniri ale candidaților electorali cu alegătorii, 70 de concerte, 42 de cazuri de împărțire a cadourilor electorale și 39 de cazuri de folosire a resurselor publice. Acestea sunt principalele încălcări ale concurenților electorali, semnalate în cel de al treilea Raport al Misiunii de Observare a Alegerilor, prezentat, astăzi, de Asociația „Promo-LEX”. Raportul reflectă parcursul procesului electoral din R. Moldova în perioada 21 mai - 10 iunie curent, în baza constatărilor efectuate de observatorii „Promo-LEX”.
„Actorii electorali s-au trezit parcă din hibernare. Astfel, am constatat că zece partide, un bloc electoral și zeci de candidați independenți au organizat diverse activități de agitație. Comparativ cu perioada de raportare anterioară, în care doar câțiva concurenți s-au manifestat la capitolul dat, de această dată atestăm o creștere spectaculoasă a numărului de activități electorale. Concurenții au utilizat tradiționalele lansări de campanii electorale, întâlniri cu alegătorii, concerte electorale, distribuirea publicității promoționale, publicitatea stradală și în mass-media, organizarea activităților sportive, amplasarea corturilor de agitație electorală etc”, a spus în cadrul unei conferințe de presă analistul electoral al Misiunii de Observare „Promo-LEX”, Aliona Onofrei.
De asemenea, Promo-LEX a stabilit că, din toți concurenții electorali, doar 16 au depus rapoarte financiare la Comisia Electorală Centrală (CEC), iar 15 au indicat venituri și cheltuieli. Potrivit observatorilor, peste o mie și jumătate de cetățeni au contribuit, în perioada de raportare, cu fonduri la bugetele de campanie ale partidelor politice și a blocurilor electorale. Aceștia au donat peste 36 de milioane de lei. Rămân în continuare neclare sursele de finanțare indicate drept cotizații de membru.
„În total, concurenții electorali au raportat la CEC 51,21 de milioane de lei, 76 la sută din cheltuielile declarate fiind pentru publicitate. Totodată, niciun concurent electoral n-a reflectat cheltuieli la capitolul recompense. Cele mai mari cheltuieli raportate au fost prezentate de PDM – 17,30 de milioane de lei, ceea ce constituie 29,21% din plafonul maxim stabilit”, a menționat șeful Misiunii de Observare „Promo-LEX”, Pavel Postică.
Observatorii „Promo-LEX” au constatat că asigurarea logistică a secțiilor de votare rămâne o problemă serioasă. Totodată, deși au fost raportată organizarea de către Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE) a 33 de seminare pentru funcționarii electorali, numărul persoanelor instruite rămâne în continuare redus.
IGM: Peste 2 270 de ucraineni au obținut cetățenia R. Moldova în ultimii circa doi ani, iar alți 2 151 au fost recunoscuți ca fiind cetățeni moldoveni
Avertismentul unui membru al Consiliului de Observatori de la „Moldovagaz”: „Există un risc mare ca Moldovagaz să nu mai poată cumpăra gaze. Avem rezerve până la sfârșitul lui decembrie și trebuie să numim administrare externă”
LEGE // Cei care vor „clona” uniformele militarilor sau polițiștilor din R. Moldova riscă amenzi de la 1 000 până la 8 000 de lei