Profesia de LUX din R. Moldova! Salariile depășesc 50 de MII de lei pe lună
STUDII // 25 de persoane se pregătesc să profeseze cea mai plătită meserie din R. Moldova, iar tinerii se văd peste ani comandanții unor avioane cu peste o sută de persoane la bord
În ultimii ani, industria aeriană înregistrează o creștere record, iar profesiile de pilot sau însoțitor de bord au devenit tot mai solicitate. Companii străine fac recrutări de personal în R. Moldova, doar că puțini sunt cei care s-au aventurat să obțină asemenea profesii. Și costurile pentru studii bat la buzunar, ținând cont de veniturile modeste ale moldovenilor.
Totuși, pentru zeci de tineri, visurile din copilărie au prins contur. Au toată lumea la picioare în adevăratul sens al cuvântului, pentru că au reușit să „cucerească” cerul și pilotează sau fac parte din echipajul de cabină al diferitelor aeronave.
Diplome recunoscute la nivel mondial
Sunt tineri și entuziasmați, dar la fel de serioși și responsabili, pentru că, în scurt timp, de ei vor depinde viețile a zeci sau chiar sute de oameni. Unii au îmbrăcat cămăși albe cu epoleți de viitori piloți de la 16-17 ani, chiar fiind încă elevi de liceu, iar în doi ani de zile se pot lăuda cu peste o sută de ore de zbor la bordul diferitelor tipuri de avioane.
În anul 2011, compania românească „Fly Level” a decis să le ofere șansa moldovenilor de a studia profesii noi. A deschis la Chișinău prima școală de aviație în cadrul căreia sunt pregătiți piloți, însoțitori de bord, controlori de trafic aerian și alte specialități din domeniul aeronautic. Studiile sunt răsplătite cu diplome europene, recunoscute la nivel mondial care oferă dreptul oricărui tânăr să-și găsească un post de lucru bine plătit atât în țară, cât și în străinătate.
Să devii elev al școlii de aviație este simplu: e obligatorie o sănătate de fier, trebuie să cunoști la nivel mediu limba engleză, să obții acordul părinților, dacă ai mai puțin de 18 ani, și, nu în ultimul rând, să dispui de resurse financiare serioase. Persoanele trec un control medical foarte riguros, iar examinările se fac în centre medicale specializate din București.
36 000 de euro pentru licența de pilot profesionist
Cu 1 500 de euro, mult entuziasm și dorința de a studia, în două luni devii stewardesă. Circa 7 700 de euro costă să obții o licență de pilot privat, care îți oferă dreptul de a pilota un avion ușor, cu maximum șase locuri. Cei care se văd piloți profesioniști, la manșa unor aeronave de pasageri, sunt nevoiți să scoată din buzunar 36 000 de euro. Investiția merită, dacă ținem cont de faptul că salariile piloților în R. Moldova se ridică la circa 50 de mii de lei pe lună, în România ajung la șase mii de euro, iar în alte state europene depășesc zece mii de euro. „Instruirea este scumpă, fiindcă întreținerea avioanelor este costisitoare, plus combustibilul utilizat la orele practice, remunerarea instructorilor și taxele de aeroport”, explică Adriana Doruc, directoarea reprezentanței „Fly Level” în R. Moldova.
Pilot la 17 ani
Pentru părinții lui Alexandru, taxele mari nu au fost un impediment atunci când și-au pus ca scop să-i îndeplinească visul fiului. Acesta era în clasa a XI-a la liceu când a venit la școala de aviație. „Dragostea pentru avioane o am din copilărie și vine de la tatăl meu care a fost pilot militar în perioada sovietică. La început, mama era împotrivă. Se temea pentru viața mea, dar acum este mândră. Mi-a fost greu, se apropiau și examenele de Bacalaureat și am luat o pauză. Am reluat ulterior cursurile și am reușit să-mi iau licența de pilot privat. Am continuat cu perseverență și, în luna februarie, voi face pasul cel mare – voi obține licența de pilot profesionist”, spune Alexandru.
Incidente trecute fără panică
Tânărul are la activ circa 200 de ore de zbor. A condus singur două tipuri de avioane, iar cu instructorul alături a zburat cu mai multe modele de aeronave. Acum se simte un adevărat prieten al cerului, dar nu uită prima oră practică la manșa avionului. „Era septembrie 2011. Când am zburat prima dată, parcă am rupt total legătura cu realitatea. Atâta adrenalină aveam, că nici n-am simțit când a trecut timpul și a trebuit deja să aterizez”, își amintește Alexandru. Deși nu are încă o carieră de pilot, a trecut prin momente complicate în care a trebuit să-și demonstreze curajul. „Primul stres a fost când am pierdut controlul radio cu solul. Am avut o situație când, la aterizare, pe pista mea s-a pomenit un alt avion, iar o dată pe pistă erau păsări și nu puteam ateriza. În situații de criză ai câteva secunde să reacționezi. Eu n-am avut senzația de panică”, spune convins pilotul.
Instructori români
Atât Alexandru, cât și ceilalți elevi ai Școlii de aviație din Chișinău „fură” din măiestria piloților din România. Orele de teorie se fac atât în sala de curs, cât și online, prin sistemul de videoconferință, iar pentru cele practice, instructorii români vin periodic în R. Moldova pentru a instrui elevii la bordul unui avion „Cessna 152”.
Pentru studiile de simulator, elevii se deplasează la București. Un curs de pilotaj este împărțit pe module și poate dura până la doi ani. „Pentru un pilot privat, programul prevede 100 de ore de teorie și minimum45 de zbor, iar un curs profesionist are 650 de ore de teorie și 200 de zbor. Graficul este flexibil, cu ore după masă sau în weekend, astfel încât oricine poate avea și altă ocupație în paralel cu studiile de pilotaj. Materialul didactic poate fi studiat suplimentar și acasă, iar dacă depui efort poți obține licența de pilot privat și în trei luni. Am avut o elevă care a făcut cursul în acest termen”, afirmă Adriana Doruc. Licența de pilot este eliberată de Autoritatea Aeronautică Civilă din România, dacă elevul obține cel puțin 75% la testele de absolvire a cursului. Puțini sunt cei care pică examenele, dar pot reveni repetat după ce mai studiază suplimentar.
„Două profesii nu strică”
Tinerii pe care i-am găsit la orele teoretice sunt siguri că vor trece testul din prima, întrucât au o bună pregătire. Eugen se vede doar pilot și chiar într-o echipă cu tatăl său care lucrează într-o companie aeriană autohtonă. „A fost o perioadă când uitasem de visul meu de copil și am ales să învăț la Universitatea Tehnică. Am absolvit Facultatea de Tehnologie în Industria Alimentară, dar nu vreau să muncesc în acest domeniu. După ce-mi iau licența, sper să mă angajez la noi ca pilot. Anual, companiile recrutează personal tânăr. Ulterior, voi încerca și la companii străine”, își dezvăluie Eugen planurile de viitor.
În prezent, la Școala de aviație „Fly Level” învață pilotajul 25 de elevi din R. Moldova, care sunt la etape diferite de studiu. La curs se fac înscrieri individual, în orice perioadă a anului.
Pentru cursurile de însoțitor de bord se adună grupuri de cel mult zece persoane la fiecare două luni. Absolvente ale școlii lucrează în prezent la companii aeriene mari din România, Ungaria, Marea Britanie sau Emiratele Arabe Unite.
Oleg Serebrian, despre discuțiile cu „Gazprom”: „Întreruperea livrărilor de gaze în regiunea transnistreană nu ar fi pur și simplu o criză, ci o catastrofă umanitară”
FOTO // Militari ai Batalionului 22 de Menținere a Păcii „Căștile albastre”, pe primul loc la o competiție din Carolina de Nord: Au concurat cu șase echipe din SUA
„Moldovagaz”, controlată de „Gazprom”, solicită MAJORAREA tarifelor la gazele naturale: „Solicitarea vine în condițiile unei creșteri considerabile a prețurilor pe piața internațională”