21:27:33 17.01.2025
Stiri

Pedepse mai mici pentru corupția demnitarilor? Ministerul Justiției acuză PA de manipulare și inducere în eroare a publicului: „Este regretabil modul tendențios de a justifica rata sentințelor de încetare prin modificările legislative”

Actualitate 17.01.2025 14:40 Vizualizări445 Autor: Ziarul National
Pedepse mai mici pentru corupția demnitarilor? Ministerul Justiției acuză PA de manipulare și inducere în eroare a publicului: „Este regretabil modul tendențios  de a justifica rata sentințelor de încetare prin modificările legislative”

Ministerul Justiției acuză Procuratura Anticorupție (PA), condusă de Veronica Dragalin, că a indus în eroare publicul atunci când a arătat, în bilanțul activității sale pentru anul trecut, că numărul soluțiilor de încetare a cauzelor penale care vizau cazuri de corupție a crescut semnificativ pe parcursul anului 2024, ca urmare a intervenirii termenului de prescripție, după modificările legislative operate de Parlament.

Într-o reacție la comunicatul „eronat” al PA, Ministerul Justiției precizează că pedepsele pentru demnitari nu au fost reduse prin modificările legislative la care au făcut referire acuzatorii de stat, ci împărțite pe categoriile valorii de mită, pedeapsa cu închisoarea pentru mita mai mare de 5 000 de lei ajungând până la 15 ani, cumulativ cu amenzile majorate.

„Suplimentar, legat de termenii de prescripție, dimpotrivă, aceștia nu au fost reduși, modificările fiind făcute în sensul întreruperii termenului de prescripție de tragere la răspundere odată cu sesizarea instanței de judecată, pentru a se evita ocolirea aplicării răspunderii penale. Totodată, a fost majorată durata termenului de prescripție de tragere la răspundere penală pentru infracțiunile ușoare de la 2 la 3 ani”, explică instituția condusă de ministra Veronica Mihailov-Moraru.

Ministerul Justiției amintește că și procurorii au participat în procesul de modificare a Codului penal și a Codului Contravențional, contribuind cu multiple propuneri de completare și ajustare, care au fost luate în considerare, schimbările efectuate fiind „ajustări ale unor deficiențe recunoscute inclusiv de Procuratura Anticorupție, care a participat în procesul de avizare”.

CITIȚI Deputații, miniștrii, judecătorii sau procurorii implicați în cazul de corupție ar putea scăpa mai ușor de pedepse: Creșterea numărului de sentințe de încetare pe motivul expirării termenului de prescripție ar putea crește, anticipează PA

„Este regretabil modul tendențios expus în comunicatul Procuraturii Anticorupție de a justifica rata sentințelor de încetare prin modificările legislative. Este o expunere eronată, care induce în eroare opinia publică față de scopul și necesitatea modificărilor operate, mai ales că și reprezentanții Procuraturii Anticorupție au fost din cei care au semnalat dificultăți de aplicare practică la mai multe categorii de infracțiuni de corupție, formulele finale fiind discutate în comun. (...) Recomandăm evitarea manipulării și atribuirea de conotație politică la aceste modificări legislative, la care s-a ținut cont de propunerile autorităților, cercetările și expertizele oferite în domeniu”, punctează Ministerul Justiției.






Precizările Ministerului Justiției vizavi de modificările legislative operate în anul 2024:

* Cu referire la exemplul infracțiunii de corupție pasivă, până la intrarea în vigoare a noii redacții, prevederile din articolul 324 Cod penal conțineau deficiențe structurale care afectau aplicarea uniformă a legii. De exemplu, coruperea pasivă în proporții de până la 100 U.C. (adică valoarea mitei de până la 5.000 MDL) era prevăzută la alineatul (4), ceea ce contravenea principiilor fundamentale de elaborare a normelor penale. Adică, norma de la alineatul (1) ar trebui să cuprindă varianta mai puțin gravă a infracțiunii, iar alineatele următoare - să cuprindă variantele agravante ale infracțiunii, lucru care nu era respectat.

*Această structură neclară genera dificultăți în aplicarea legii în cazul coruperii pasive comise de demnitari de stat. În practică, o faptă de corupere pasivă săvârșită de un demnitar de stat cu o mită de până la 5.000 MDL era încadrată automat la alineatul (3), unde pedeapsa prevăzută era închisoarea de la 7 la 15 ani. Această practică era disproporționată în raport cu aceeași faptă comisă de un funcționar public, sancționată la alineatul (4) cu o pedeapsă non-privativă de libertate.

*Prin modificările operate, a fost eliminată inechitatea, fără a se afecta severitatea pedepsei raportate la gradul de pericol social al celor comise. Forma atenuantă a coruperii pasive (adică valoarea mitei de până la 5.000 MDL) a fost transferată la alineatul (1) pentru funcționari publici, păstrând același regim sancționator (pedeapsă non-privativă de libertate), iar pentru demnitarii de stat a fost introdus alineatul (2), cu un regim sancționator mai sever (închisoare de până la 3 ani). S-a urmărit clarificarea logicii sancționatorii, așa încât să fie asigurată aplicarea proporțională a sancțiunilor. E de precizat că acest tratament sancționator este valabil doar pentru cazul în care valoare mitei este de până la 5 000 de lei. În situația în care mita depășește suma de 5 000 de lei, sunt incidente dispozițiile alineatelor 3-5 articolul 324 Cod penal, care conțin pedepse mult mai aspre.

*Potrivit noii legi, dacă coruperea pasivă este săvârșită în proporții ce peste 5 000 de lei, demnitarul de stat riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 3 la 7 ani. Dacă suma mitei atinge proporții mari (20 de salarii medii pe economie) atunci riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 5 la 10 ani. Iar dacă suma mitei atinge proporții deosebit de mari (40 de salarii medii pe economie) riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 7 la 15 ani.

Prin urmare, modificările legislative nu reduc pedepsele cu închisoarea raportat la gradul de pericol social; totodată cuantumul amenzilor care se aplică și cumulativ cu pedeapsa închisorii, care au fost majorate semnificativ:

1. Ceea ce în vechea redacție era prevăzut la alineatul (1) articolul 324 Cod penal, după modificările operate în septembrie 2024 - este prevăzut la alineatul (3) din același articol. Iar, pedeapsa sub forma închisorii a fost păstrată în aceleași limite: 3-7 ani. Totodată, s-a majorat pedeapsa sub forma amenzii de la 4 000 - 6 000 u.c. la 6 000 - 8 000 u.c.

2. De asemenea, ceea ce în vechea redacție era prevăzut la alineatul (2) articolul 324 Cod penal, după modificările operate în septembrie 2024 - este prevăzut la alineatul (4) din același articol. Iar, pedeapsa sub forma închisorii a fost păstrată în aceleași limite: 5-10 ani. În același timp, s-a majorat pedeapsa sub forma amenzii, de la 6 000 - 8 000 u.c. la 8 000 - 10 000 u.c.

3. Ceea ce în vechea redacție era prevăzut la alineatul (3) articolul 324 Cod penal, după modificările operate în septembrie 2024 - este trecut, în mare parte, la alineatul (5) din același articol. Iar, pedeapsa sub forma închisorii a fost păstrată în aceleași limite: 7-15 ani. Tot aici, s-a majorat semnificativ pedeapsa sub forma amenzii de la 8 000 - 10 000 u.c. la 13 000 - 20 000 u.c.

Considerente similare de uniformizare a pedepselor la gradul de pericol social a fost aplicat și la alte categorii de infracțiuni din CP.( de ex: art.325 etc.).







Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

27.12.2024 09:10 Nicolae Negru Nicolae Negru // Maia Sandu, al doile...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cine credeți că va prelua puterea în R. Moldova, după alegerile parlamentare din 2025?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md