Chișinău, orașul benzinăriilor
Moratoriu // Se sufocă sau nu Chișinăul de numărul mare de stații PECO?
„E comod, dar exagerat. Practic, la fiecare câteva sute de metri este câte o benzinărie. Nu doar că poluează aerul, dar strică și aspectul orașului”. De asta se plâng mulți chișinăueni atunci când sunt întrebați dacă nu sunt deranjați de numărul mare de benzinării din oraș.
Și cum la noi să vinzi doar benzină și motorină la o stație PECO nu e de-ajuns, se amenajează și un magazin, spălătorie sau cafenea, și asta nu neapărat la o periferie a orașului, dar la un colț de parc sau o intersecție din capitală.
Câte benzinării sunt în Chișinău?
Potrivit datelor Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), în Chișinău sunt 217 staţii de alimentare cu produse petroliere. Aceste date se bat însă cap în cap cu cele ale Primăriei capitalei care susține că în municipiu funcționează doar 128 de stații.
Multe sau puține? Părerile sunt împărțite. Unii oficiali susțin că în capitală se construiesc masiv stații PECO, neținându-se cont de anumiți parametri, de normele în vigoare și că numărul exagerat de benzinării și în spații neadecvate se datorează atât cadrului legislativ imperfect, care nu reglementează clar acest domeniu, cât și fenomenului corupției la nivelul administrației publice locale. Alți responsabili din domeniu susțin, însă, că se conduc doar de litera legii și totul este „ca la carte”.
Moratoriu pentru construcția benzinăriilor
Problema benzinăriilor din capitală a ajuns și în Consiliul Municipal Chișinău (CMC) care, recent, în urma unor proteste privind construcția unor benzinării în Chișinău, a instituit un moratoriu timp de un an.
Consilierul municipal Ion Ștefăniță, care este și autorul proiectului de decizie privind instituirea moratoriului, a acuzat anumiți reprezentanți ai Primăriei de corupție și standarde duble. Potrivit acestuia, problema supraaglomerării benzinăriilor în oraș a apărut pentru că autoritățile municipale eliberează documente permisive, fără ca agentul economic să aibă toate actele necesare.
„Din discuțiile cu cetățenii, dar și cu organizațiile de mediu, am stabilit că această problemă este una foarte gravă și necesită implicarea autorităților locale. Primul pas eu cred că l-am făcut corect. S-a impus un moratoriu până la elaborarea unei noi scheme, care urmează a fi efectuată împreună cu ecologiștii. Aceasta urmează să fie votată în CMC, astfel ca în continuare tot ce înseamnă stații PECO să fie în baza acestei scheme noi”, a spus Ion Ștefăniță.
Părere susținută și de petroliști
O nouă schemă de amplasare a benzinăriilor în capitală cer și petroliștii.
„Se construiesc multe și haotic. Aici se impune neapărat elaborarea unei noi scheme, în care să fie prevăzute clar condițiile de construcție a unei benzinării. Acum acestea sunt peste tot. În plus, amplasarea haotică aduce și pagube. Se întâmplă ca în același loc, despărțite doar de un drum, să fie amplasate două benzinării. Care e rentabilitatea acestora? Nu mai bine să fie una, după care la ceva distanță alta?”, se întreabă președintele Uniunii Importatorilor de Petrol, Valentin Bodișteanu.
Ce spun autoritățile locale și ecologiștii
Autoritățile locale susțin că normele legale privind amplasarea benzinăriilor sunt foarte permisive, ceea ce face posibilă apariția acestora în locuri care stârnesc nemulțumirea orășenilor. Mai mult, aceștia se plâng că deseori sunt impuși să elibereze autorizații în baza unor decizii judecătorești dubioase, iar în alte cazuri, actele permisive pentru construcție sunt eliberate cu grave încălcări de procedură.
Și inginerul-șef al IMP „Chișinăuproiect”, Alexandru Barcovschi, afirmă că amplasarea acestora ar trebui să se facă în baza unei scheme elaborate în baza cadrului legal existent, dar și în cadrul unor consultații publice, ținându-se cont de părerea organizațiilor de mediu și a locuitorilor zonelor respective.
„Este o problemă mare amplasarea acestor stații, dacă e să privim Planul Urbanistic General. E o problemă nu doar la nivel de amplasare, dar și de ordin juridic”, a spus Barcovschi.
Cât privește protecția mediului, șeful Agenției Ecologice Chișinău, Ustim Stârcea, dă asigurări că instituția pe care o reprezintă supune unei expertize toate proiectele de construcție a benzinăriilor, dar că Agenția se poate pronunța numai asupra obiectivelor care sunt amplasate în apropierea zonelor verzi sau acvatice (lacuri, parcuri, râuri). Acesta face referire la normele europene care nu prevăd anumite distanțe de amplasare a benzinăriilor în raport cu zonele locative.
„Metodă bolșevică de suprimare a concurenților sau o acțiune de PR politic ieftin”?
La normele europene face trimitere și un alt consilier municipal. „Metodă bolșevică de suprimare a concurenților sau o acțiune de PR politic ieftin?”, se întreabă consilierul municipal Ghenadie Ivașcenco.
Potrivit acestuia, respectiva decizie aparent contravine principiilor economiei de piață privind concurența liberă – limitează „intrarea liberă pe o piață”, interzice în același timp în zone „permisibile”, contravine Regulamentului de Urbanism în vigoare. Dar cel mai important: înrăutățește și așa „subreda” atractivitate investițională a Chișinăului. Pentru că orașul unde „printr-o decizie politică” se poate limita oricând un proces investițional este una contraproductivă…”, susține consilierul CMC, Ghenadie Ivașcenco.
Consilierul este de părere că soluția care se impunea era interdicția parțială și reglementată, nu totală pe întreg orașul, și că decizia în cauză a CMC nu va opri construcția a niciunei benzinării, fiindcă „agenții economici care construiesc în zone „absolut interzise” pot obține „decizii judecătorești definitive și irevocabile” (și grație acestei decizii „crude”)… Iar buna intenție va conduce la nimic altceva, decât la o șifonare și mai mare a atractivității investiționale a Chișinăului….”, susține Ivașcenco.
„Planul Urbanistic General (PUG) al Chișinăului prevede foarte clar permisibilitatea construcției de benzinării. Intervențiile în zonele „incompatibile” se fac prin Planurile Urbanistice în Detaliu (PUD), care sunt aprobate fără decizia Consiliului Municipal. O simplă ajustare – obligarea aprobării PUD-urilor prin Consiliu, ar diminua problema”, conchide consilierul.
Între 25 și 50 de metri
Potrivit datelor Asociației obștești „Mișcarea ecologistă urbană”, în municipiul Chișinău sunt cu 95 de stații PECO mai mult decât prevede schema municipală de amplasare a benzinăriilor.
Legislația stipulează că benzinăriile trebuie să se afle la o distanță de 25 de metri de casele de locuit și la 50 de metri de școli și grădinițe.
Numărul de benzinării per locuitor în alte orașe
Potrivit datelor statistice, numărul benzinăriilor în Chișinău, în comparație cu alte orașe din regiune, este mai mare - circa 130 de benzinării la o populație de aproximativ 800 de mii de locuitori. Spre comparație, în zona București, România, unde sunt două milioane de locuitori, avem circa 300 de benzinării. În orașul Odesa, Ucraina, unde sunt peste un milion de locuitori, sunt amenajate circa 135 de benzinării. Iar în Iași, România, la 320 de mii de locuitori le revin peste 50 de benzinării.
Nicolae Ciucă, sprijinit de VETERANII de la Nistru, din trupele speciale „Burunducii”: ,,Noi, cei care am înfruntat şi apărat în 1992 Basarabia la Nistru contra hoardelor ruseşti ce astăzi pustiesc Ucraina vă suntem alături! Cu Dumnezeu înainte!”
VIDEO // Marcel Ciolacu, anunț ISTORIC de la Budapesta: ,,România va intra în spațiul Schengen terestru din 1 ianuarie 2025"
Aproape 600 de mii de persoane au solicitat deja compensații la energie: Au mai rămas lapte zile pentru a depune cererile pe platforma compensatii.gov.md