Oportunități de EXPORT pe piața din România: Agenții economici din R. Moldova, invitați să aplice la Programul „Export Missions România”. „Vom identifica atât parteneri direcți, cât și potențiali parteneri de distribuție pe alte piețe din UE”
REALITATEA // „Ce înseamnă România pentru noi? În primul rând, este limba de comunicare. Tradițiile și gusturile sunt cam aceleași. Noi avem o plusvaloare foarte mare atunci când accesăm reglementările și cerințele care sunt deja implementate de către România. Este o platformă pe care, dacă am cucerit-o, putem să mergem mai departe”
Agenții economici din R. Moldova sunt invitați să aplice, până pe 5 septembrie curent, dosare de participare în cadrul programului „Export Missions România”, lansat astăzi de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) în comun cu Agenția de Investiții, cu susținerea financiară a Băncii Mondiale.
Ion Iordachi, director general adjunct al Agenției de Investiții, a declarat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, că beneficiarii acestui program vor fi 55 de companii din mai multe sectoare, inclusiv cei care nu au mai făcut exporturi vreodată. Detalii despre actele pe care trebuie să le conțină dosarele de aplicare vor fi publicate pe pagina Agenției de Investiții.
Secretarul de stat de la MDED, Viorel Garaz, a afirmat că la concurs sunt invitați agenții economici nu numai din industriile tradiționale precum cea a vinului sau a fructelor, ci și din cea a ingineriei, medicamentelor, textilelor, metalelor etc.
Potrivit lui Garaz, scopul acestei misiuni de export este conectarea producătorului din R. Moldova la marile industrii din România, care sunt conectate, la rândul lor, la marii industriași europeni.
„România este una dintre puținele țări cu care noi avem o balanță a plăților aproape echilibrată. România este și principalul furnizor de combustibil pentru R. Moldova, acesta fiind de o valoare înaltă, se consumă în cantități enorme, iar faptul că noi avem o balanță de plăți aproape egală cu România, înseamnă că noi acoperim această sumă enormă cu alte bunuri, care sunt produse în R. Moldova și sunt exportate în România. (...) Prin aceste misiuni, noi vom avea întâlniri tematice, țintite cu potențialii parteneri, cu cei care vor fi fie cumpărători direcți, dar să nu uităm că România mai are, de multe ori, și rolul de platformă de distribuire a produselor originare din R. Moldova pe alte piețe din comunitatea europeană. Astfel, vom putea identifica atât parteneri direcți, cât și potențiali parteneri de distribuție pe alt piețe din comunitatea europeană”, a punctat secretarul de stat de la MDED.
Garaz a adăugat faptul că „Agenția de Investiții va fi cea care la propriu va lua de mână fiecare producător și fiecare investitor ca să-și realizeze programul investițional și planurile de export”.
CITIȚI și OFICIAL // Aproape o treime din exporturile R. Moldova ajung pe piața României: TOP CINCI state în care vindem cele mai multe produse NU include și Federația Rusă
Programul „Export Missions” este implementat de Agenția de Investiții, în parteneriat cu Proiectul Competitivitatea Întreprinderilor Micro, Mici și Mijlocii susținut de Banca Mondială. Prezent la aceeași conferință de presă, Aureliu Casian, directorul proiectului amintit, a declarat că acest program prevede resurse financiare pentru realizarea a cinci misiuni de export în următorii patru ani în România, Egipt, India, Austria și Turcia.
În total, circa 240 de agenți economici din R. Moldova vor beneficia de aceste misiuni al căror scop este extinderea piețelor de desfacere pentru producătorii autohtoni.
Agenții economici prezenți la eveiment au salutat ajutorul oferit de stat, cu sprijinul partenerilor externi, pentru dezvoltarea și extinderea afacerilor din R. Moldova.
„Dacă ai îndeplinit standardele pentru România, asta înseamnă că deja îți sunt deschise toate căile, inclusiv de logistică, dat fiind faptul că astăzi nu mai putem prin Ucraina, dar facem exporturile prin porturile din Constanța. (...) Ce înseamnă România pentru noi? În primul rând, este limba de comunicare. Tradițiile și gusturile sunt cam aceleași. Noi avem o plusvaloare foarte mare atunci când accesăm reglementările și cerințele care sunt deja implementate de către România. Este o platformă pe care, dacă am cucerit-o, putem să mergem mai departe”, a afirmat la eveniment Carolina Linte de la Asociația Națională a Producătorilor de Lapte.
Menționăm că datele Biroului Național de Statistică arată că cea mai importantă piață de desfacere pentru mărfurile autohtone este România, unde au ajuns 32% din exporturile noastre în perioada ianuarie - mai 2023 sau produse în valoare de 551,734 de milioane de dolari.
În total, R. Moldova a exportat, în primele cinci luni ale anului 2023, mărfuri în valoare totală de peste 1,725 de miliarde de dolari, pe piața UE ajungând produse autohtone în sumă de peste 1,056 de miliarde de dolari.
Vizita lui Parlicov la „Gazprom”, o „eroare” a diplomației R. Moldova? „De ce să nu meargă o delegație tehnică în locul unei politice? Gândiți de zece ori!”
IGM: Peste 2 270 de ucraineni au obținut cetățenia R. Moldova în ultimii circa doi ani, iar alți 2 151 au fost recunoscuți ca fiind cetățeni moldoveni
Avertismentul unui membru al Consiliului de Observatori de la „Moldovagaz”: „Există un risc mare ca Moldovagaz să nu mai poată cumpăra gaze. Avem rezerve până la sfârșitul lui decembrie și trebuie să numim administrare externă”