NOI REGULI la eliberarea actelor de identitate pentru cetățenii R. Moldova, inclusiv pentru cei aflați peste hotare: Intră în vigoare de la 25 decembrie 2022


Copiii ai căror părinţi nu au posibilitatea de a-şi exercita obligația de reprezentant legal pe motivul aflării peste hotare vor putea obține acte de identitate în lipsa acestora, fiind însoțiți de reprezentantul autorității tutelate teritoriale. La eliberarea ulterioară a pașaportului cetățeanului Republicii Moldova pe numele copilului nu se va solicita prezentarea certificatului de naștere ori a altor documente de stare civilă, dacă informația a fost deja actualizată în Registrul de stat al populației.
Noile reguli vor intra în vigoare începând cu data de 25 decembrie 2022, anunță Agenția Servicii Publice (ASP), cu referire la modificările operate în Regulamentul privind eliberarea actelor de identitate și evidența locuitorilor Republicii Moldova.
Totodată, persoanele care vor să-și stabilească domiciliul în străinătate ori îl au deja stabilit acolo nu vor fi obligate să prezinte, la solicitarea de perfectare a unui pașaport al cetățeanului R. Moldova, un buletin de identitate valabil, livretul militar (în cazul supușilor militari) și carnetul de pensionar (în cazul beneficiarilor de prestații sociale).
Modificările mai prevăd că persoanele imobilizate, persoanele aflate la tratament prin constrângere, în arest preventiv sau în detenţie vor avea posibilitate prin intermediul serviciului #MPower (Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice) să acorde împuterniciri de reprezentare, în mod gratuit, unor persoane care vor putea acționa în numele lor pentru obținerea actelor de identitate. În temeiul acestor împuterniciri, va fi posibilă ridicarea actelor de identitate confecționate, înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară, precum și prestarea altor servicii. Prevederile referitoare la împuternicirile de reprezentare în baza semnăturii electronice vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023.
Odată cu implementarea unor mecanisme electronice și informaționale de schimb de date între sistemele informaționale instituționale și interinstituționale prin intermediul serviciului #MConnect (Platforma guvernamentală de interoperabilitate), nu se va solicita prezentarea documentelor ce atestă dreptul la înlesniri pentru prestarea serviciilor de eliberare a actelor de identitate în mod gratuit, a livretului militar, precum și a carnetului de pensionar pentru obținerea autorizației de emigrare etc.
Amintim că, anterior, autoritățile au redus termenul maximal pentru obținerea autorizației de emigrare de la 3 luni la 20 de zile lucrătoare și a fost diminuat tariful pentru prestarea acestui serviciu - la termenul de 20 de zile lucrătoare de la 450 de lei la 150 de lei; la termenul de 10 zile lucrătoare de la 750 de lei la 300 de lei.







































































