Nicolae Negru // Impasul azero-armean și perspectiva transnistreană
Semne diacritice
Focul conflictului reizbucnit acum o săptămână între
În realitate, rădăcina conflictului e mult mai adâncă. Carabahul de Munte, cu populație majoritară armeană, a fost inclus în componența Republicii Sovietice Azerbaijan de către Stalin, în 1923, ca regiune autonomă, din rațiuni care nu aveau legătură cu dreptul popoarelor la autodeterminare. Carabahul de Munte este exemplul unui conflict interetnic și interconfesional (armenii fiind creștini, iar azerii musulmani), ale cărui rădăcini se trag din (geo)politica imperială a Rusiei Sovietice. În anii care au urmat, Baku a încercat să dilueze elementul armean al regiunii, dar nu a reușit să-și realizeze intențiile pe deplin, din cauza perestroikăi.
În 1987, până la prăbușirea URSS, armenii din Carabahul de Munte s-au pus în mișcare și au cerut Moscovei să-i scoată din componența Azerbaijanului și să-i includă în componența Armeniei. La 20 februarie 1988, Sovietul regional a votat rezoluția corespunzătoare, însă Moscova a ignorat-o. În prezent, Carabahul de Munte este de facto parte a Armeniei, deși formal nici măcar Erevanul nu i-a recunoscut independența, căci aceasta ar însemna rescrierea frontierelor și război inevitabil cu Azerbaijanul (și Turcia).
Pe de cealaltă parte, nici Baku nu are mână liberă, recursul Azerbaijanului la forța armată pentru a recuceri Carabahul de Munte ar putea impulsiona, ca în cazul Kosovo, procesul de recunoaștere internațională a regiunii independente, mai cu seamă dacă operațiunile militare se vor solda cu pierderi mari de vieți omenești. Dar nici renunțarea benevolă la propriul teritoriu nu e de imaginat, căci nu e permisă de nicio Constituție.
Situația pare fără ieșire: o schimbare de frontiere pe criterii etnice nu este acceptată în actuala ordine internațională, decât de comun acord, hotarele de azi sunt inviolabile, iar dreptul popoarelor la autodeterminare și-a pierdut valabilitatea, ținând de funcțiile oricărui stat să le asigure minorităților etnice și confesionale un minim de libertăți, deși nici măcar în statele cu tradiții democratice și pluraliste nu s-a ajuns până la armonizarea deplină a relațiilor interetnice și interconfesionale, darămite când e vorba despre un stat abia pășind pe calea democrației.
În afară de aceasta, memoria istorică a armenilor, prinși între Azerbaijan și Turcia (în care s-a trezit duhul imperial), le dictează o atitudine de neîncredere, măsuri de precauție, îi determină să caute protecție în cadrul statului armean. Și cine i-ar putea asigura că nu au dreptate?
Comparat cu conflictul din Carabahul de Munte, conflictul transnistrean pare o ceartă de copii, un produs al propagandei sovietice, lipsit de rădăcini etnice sau confesionale. Nici măcar Moscova nu vede Transnistria ca stat independent. Ea are nevoie de transnistreni ca pârghie geopolitică și, dacă renunță să mai întrețină separatismul transnistrean, acesta se epuizează în câteva luni.
Candidatul PNL la funcția de PREȘEDINTE al României, Nicolae Ciucă, despre escaladarea războiului din Ucraina, cum ar sprijini R. Moldova și dacă ar da ordinul Armatei Române: „Vă ordon, treceți Prutul”
Dosarul „INTERPOL”: Sechestre de 11 milioane de lei aplicate de ARBI
Ultimul sondaj privind prezidențialele din România: Ciucă, singurul candidat ce are șanse să îl depășească pe Simion pentru turul 2