Moldova susținută de UE și PNUD, își intensifică eforturile pentru educația ecologică în școli


Peste 200 de profesori, elevi, autori de materiale didactice și reprezentanți ai autorităților publice s-au reunit pe 4 martie 2025 la o conferință dedicată viitorului educației în domeniile energiei și climei, economiei circulare și a unui stil de viață sustenabil în Republica Moldova. Evenimentul a fost parte a proiectului „Facilitarea unei tranziții verzi incluzive în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Energiei, Ministerul Mediului și Președinția Republicii Moldova.
„Educația ecologică și pentru dezvoltare durabilă constituie o componentă esențială a sistemului educațional și o prioritate pentru Ministerul Educației și Cercetării. Conferința este o oportunitate de a confirma și celebra progresele obținute prin colaborare. Implicarea școlilor, Ministerului Mediului, Ministerului Energiei și altor parteneri este crucială pentru a obține un impact real și sustenabil”, a afirmat Valentina Olaru, Secretară de Stat la Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Participanții implicați în testarea disciplinei au avut șansa de a-și împărtăși experiențele și materialele acumulate, discutând despre continuarea predării modulelor educaționale pe teme de energie regenerabilă și schimbări climatice, precum și despre viitorul concepțiilor educaționale.
„Criza energetică recentă a evidențiat cât de politizat este subiectul energiei și cât de puține informații au oamenii, fiind astfel ușor de manipulat. Energia nu se reduce la gaze naturale, iar educația de bază ne poate învăța să folosim energia rațional și să o explicăm simplu, nu doar teoretic, ci și practic. Elevii pot vizita centralele regenerabile construite în ultimii ani pentru a se informa”, a declarat Cristina Pereteatcu, Secretară de stat la Ministerul Energiei.
Un subiect cheie al conferinței a fost revizuirea și întărirea disciplinelor opționale existente, actualizându-le conform Cadrului de referință al Curriculumului Național.
„Prin astfel de inițiative, educația din Republica Moldova se aliniază tendințelor globale și contribuie la formarea unei generații de cetățeni responsabili și implicați. Este esențial să oferim elevilor cunoștințele necesare pentru a lua decizii responsabile privind mediul și pentru a face față provocărilor din domeniul energiei și climei”, a spus Silvia Pana-Carp, Specialistă de programe, PNUD Moldova.
Pe baza experiențelor profesionale și așteptărilor elevilor privind un comportament ecologic responsabil, conferința creează un cadru de dialog pentru comunitatea educațională și factorii de decizie, contribuind la diversificarea ofertelor educaționale din școli.
Această inițiativă, lansată în septembrie 2024 în 87 de școli din țară, le-a permis elevilor, ghidați de profesori, să aprofundeze subiecte legate de energie și climă în module incluse în discipline precum Fizica, Geografia, Educația pentru societate sau Dezvoltarea personală. Elevii au studiat concepte teoretice și practice legate de legile fizicii, fenomenele geografice și atmosferice, impactul lor asupra utilizării energiei durabile, și au învățat despre reciclare și reducerea amprentei de carbon.
Pachetul educațional complet a inclus 84 de produse didactice - ghiduri metodologice și proiecte de lecții, elaborate de cadrele didactice și experți în energetică și mediu, toate având ca scop promovarea unui stil de viață sustenabil.









































































