MITURILE nu atrag turiștii în R. Moldova. De ce ne ocolesc STRĂINII
„R. Moldova a fost cunoscută prin miturile sale cu oameni harnici, bucate inedite, terenuri fertile, climă excepțională. Or, dacă e să dăm crezare miturilor, țara noastră trebuia să dețină niște poziții puternice pe piețele de export și, respectiv, în atragerea investițiilor. Dar, din păcate, de la mituri până la realitate e un drum foarte scurt și în unele cazuri și spinos, care dă bătăi de cap pe plan economic”. De această părere este directorul de programe IDIS Viitorul, Viorel Chivriga.
Sursa citată a făcut o analiză în ceea ce privește domeniul turismului în R. Moldova și o paralelă cu Georgia, țară beneficiară a Acordului de Asociere cu UE.
„O astfel de situație se atestă în domeniul turismului, unde suntem codași în regiune și suntem departe de unele state care înregistrează rezultate notabile. De exemplu, în anul 2016, R. Moldova a fost vizitată de 15 mii de turiști străini. Georgia, care la fel este beneficiară a Acordului de Asociere, a fost vizitată de 3 milioane de turiști, iar veniturile au constituit 2 miliarde de dolari americani. Sunt niște cifre care arată că trebuie de întreprins ceva”, a explicat Chivriga.
Analistul spune că o contribuție directă a turismului în economia națională a fost, în 2016, de doar de 1% în PIB-ul țării, iar Moldova ocupă unul dintre ultimele locuri din lume, fiind pe poziţia 171 din 185 de state. Asta, conform unui raport recent emis de Consiliul Mondial al Turismului şi Călătoriilor (WTTC).
Viorel Chivriga subliniază că până în prezent nu s-a înțeles că nu atragi turiștii cu miturile: „Trebuie să ai ceva ce nu au alte state. Dacă facem o analiză, în R. Moldova avem lucruri frumoase. Ne putem poziționa destul de bine pe crearea de nișe pentru turismul istoric, vitivinicol, de afaceri, cultural, rural, gastronomic, de recreere, nostalgic, sportiv, balnear, religios, medical sau de sănătate”.
Directorul de programe de la IDIS „Viitorul” a mai adăugat că, deși R. Moldova are o strategie a turismului, care cu pași rapizi ar putea propulsa domeniul, acest lucru nu se întâmplă din cauza nerealizării acelor pași pentru impulsionarea domeniului.
„O problemă care se atestă în domeniul turismului este supra-reglementarea, care încurcă operatorii economici și pe cei turistici. La fel, majoritatea formelor de turism sunt utilizate timid de către agenţii economici, iar potenţialul formelor de turism este promovat şi valorificat insuficient de piaţa turistică din Moldova. Astfel, din cauza turismului slab dezvoltat suferă și domeniile conexe – transporturile și serviciile. Trebuie de ținut cont că dezvoltarea turismului pe lângă veniturile la buget ar crea noi locuri de muncă și ar aduce oamenii înapoi în țară”, a conchis Chivriga.
România a livrat în R. Moldova o cantitate-RECORD de gaze, aproape de capacitatea maximă a conductei Iași - Ungheni - Chișinău. Electricitatea din România a acoperit vineri 75% din consumul republicii noastre
Vicepremierul Mihai Popșoi, întrevedere la Kiev cu Volodimir Zelenski: ,,Ucraina apără valorile noastre comune și protejează R. Moldova de urgia Kremlinului”
Lovitură pentru Putin din partea lui Zelenski: Armata Ucrainei are un AVANTAJ neașteptat, cu 50% mai puternic decât Rusia