Mihai Țăruș: Viața într-o pictură compactă
Descoperire // „Nonconformismul în artă s-a terminat odată cu puterea sovietică”
Expoziția „Compact pictură”, care se inaugurează astăzi la Centrul „Constantin Brâncuși”, este o privire de ansamblu a felului în care s-a transformat și a evoluat artistul plastic Mihai Țăruș în ultimii 10 ani. Stilul, în opinia Domniei Sale, este un concept învechit. Cei care cred contrariul și-au pierdut sensibilitatea la ceea ce se petrece în jur și nu sunt atenți la ce se întâmplă cu ei înșiși. „Trăim într-o societate atât de dinamică, încât artistul însuși se schimbă. De aceea, nu poate să-și găsească un stil pe care să-l exploreze toată viața”, susține el.
„Să lași doar esențialul”
Expoziția cuprinde aproximativ 100 de lucrări cu genericul „Compact pictură”, ceea ce vrea să însemne că pictura, ca mesaj, nu reprezintă viața în mod desfășurat, ci compact. „În pictură nu trebuie să prezinți totul, se confesează Mihai Țăruș. Din contra, trebuie să elimini ceea ce este în plus și să lași doar esențialul. În acest caz, pictura se prezintă ca ceva compact. E un principiu valabil pentru artă, în general. Arta nu prezintă o realitate, ci o formulă a realității. De aceea este nevoie să o faci mai compactă, mai comodă, mai grăitoare”.
Într-o permanentă metamorfoză
„Schimbarea la față” a plasticianului s-a întâmplat după ce a realizat în anii ’90 proiectul „Elementul Timp în Tablou”. Dacă până atunci îl preocupau mai mult problemele ce țin de spațiu, privind retrospectiv propria pictură, artistul a înțeles că, de fapt, dinamismul formei este mai evident în lucrările sale, decât spațialitatea. „Dinamismul, în cazul picturii mele, ține de timp, de un timp încifrat în imaginea plastică”, susține Mihai Țăruș. Urmărind lucrurile din perspectiva dinamicii și a timpului, artistul plastic și-a schimbat pe parcursul anilor atitudinea față de formă, față de culoare, fiind într-o permanentă metamorfoză și devenind, precum o recunoaște cu sinceritate, poate nu întru totul așa cum și-a dorit, dar așa cum a putut. „Arta te duce și ea pe căile ei, nu numai tu îi dai o direcție.”
Școli și întâlniri marcante
Din propria experiență, „meseria de plastician se învață asiduu”. Atât în școli cu tradiție, cum sunt Școala de Arte Plastice „A. Șciusev” și Liceul „Alexandru Plămădeală” (fostul „I. Repin”) din Chișinău, Academia de Arte Plastice din Sankt Petersburg, pe care le-a urmat personal, dar și prin contactul pe care îl are un artist cu mari nume din arta plastică. La Petersburg, Mihai Țăruș a stabilit relații cu emulul lui Kazimir Malevici, Vladimir Sterligov, unul dintre reprezentanții de vază ai avangardei ruse, relații care au avut repercusiuni benefice în creația tânărului plastician. „Anume el m-a orientat în arta contemporană și mi-a trezit interesul față de formă, față de principiile artei plastice, și nu față de realitate”, recunoaște artistul. Recent, Mihai Țăruș s-a întors de la Sankt Petersburg unde a luat parte la organizarea unei expoziții și la editarea unui catalog despre Sterligov, la 110 ani de la nașterea acestuia. „Pictura lui este o mărturie cum un artist poate să trăiască fără să facă compromisuri cu puterea și cu arta oficială de cândva”, este de părere plasticianul.
Real versus abstract
În artele plastice nu atât tehnica este importantă – aceasta poate fi însușită, perfecționată –, cât creativitatea. Tehnica nu garantează că ești și talentat. Dimpotrivă, faptul că o mânuiești cu o anume lejeritate poată să te inducă în eroare, crede Mihai Țăruș. Fiind un pictor conceptual, al formelor și culorilor, Domnia Sa este interesat de viziunea artistului asupra obiectului pe care îl reprezintă și atunci aceasta nu ar trebui să fie una realistă. Pictura realistă, în opinia lui Mihai Țăruș, „reflectă o atitudine simplistă față de realitate. Atunci când nu redai realitatea în mod direct, îți dispare un suport, un suport important. E de parcă nu ai ști ce să faci. Și chiar nu știi ce să faci. Atunci îți pui problema: ce faci, ce reprezinți? Asta ține deja de gândire. Artiștii care înțeleg arta în felul acesta sunt mai puțini”.
Nonconformist? Și ce dacă...
Faptul că a fost calificat pe timpul Uniunii Sovietice de criticii de artă drept un artist nonconformist „e un trecut care astăzi nu mai are importanță.” Bineînțeles că astăzi poți să spui că ești nonconformist și să mergi contra principiilor societății, să faci un alt fel de artă, dar e deja un alt fel de nonconformism. „Nu e periculos. Înainte era periculos. Puteai ajunge la închisoare. Făceai un tablou care nu corespundea „cerințelor” și nu era acceptat la expoziții. Vorbesc de Petersburg, pentru că aici situația era mai degajată, dogma oficială aici nu ținea întotdeauna. Era nevoie de o artă „națională”, „locală”, cu tradiții locale și atunci erau artiști din generația lui Mihail Grecu, Elena Bontea, Igor Vieru și alții, care pictau altfel. Nonconformismul s-a terminat odată cu puterea sovietică. Era o definiție pentru pictorii care nu se supuneau stilului realist-socialist și voiau să picteze altfel. Nonconformismul era valabil atunci, ca stare socială și ca direcție în artă. Astăzi, cu toată democrația și libertățile noastre, nu are nicio importanță.”
Lipsa unei piețe de artă
Mihai Țăruș activează de ani de zile ca liber profesionist și cu toate acestea nu se orientează spre cumpărător. În R. Moldova nu prea există un cumpărător activ sau cult, nu există o cerere de piață, nu există colecționari care ar selecta și ar cumpăra lucrările de valoare. „Credeți că va fi vreo reacție la această expoziție? Mă îndoiesc. Oamenii vor veni să o vadă și atât. Sau vor dori să cumpere lucrări bune la un preț mic. Dar așa ceva nu există. Arta, dacă are un nivel, costă”, afirmă cu seninătate artistul.
Recent, a avut o propunere de a expune într-o rețea de galerii internaționale: Londra, New York, Berlin și alte capitale, dar e puțin probabil că o va accepta, întrucât intermediarii care se ocupă de vânzarea tablourilor mai adaugă o suprataxă semnificativă la prețul stabilit de pictor și în acest caz e mult mai greu să vinzi. Din păcate, „nu poți să te afli la Chișinău și să contezi că vei fi prezent în galeriile de acolo”.
Expoziția „Compact pictură” va fi deschisă până pe 18 mai.
Candidatul PNL la funcția de PREȘEDINTE al României, Nicolae Ciucă, despre escaladarea războiului din Ucraina, cum ar sprijini R. Moldova și dacă ar da ordinul Armatei Române: „Vă ordon, treceți Prutul”
Dosarul „INTERPOL”: Sechestre de 11 milioane de lei aplicate de ARBI
Ultimul sondaj privind prezidențialele din România: Ciucă, singurul candidat ce are șanse să îl depășească pe Simion pentru turul 2