Medicina de familie va fi automatizată, iar fișele medicale vor fi electronice
Programarea la medicul de familie, consultarea rezultatelor de laboratorşi a altor investigații medicale, direct de la calculatorul de acasă.Toate vor fi posibile şi în R. Moldova, începând cu anul 2014. Ministerul Sănătăţii a lansat procesul de implementare a Sistemului Informaţional de Asistenţă Medicală Primară, component-cheie al Strategiei Naţionale de e-Sănătate.
Mai multă calitate
Sistemul nou are drept scop îmbunătățirea calității, a eficienței, transparenței și accesului la servicii de asistenţă medicală în tot sistemul de sănătate.
Serviciile de e-Sănătate au sarcina să asigure calitatea prestării serviciilor medicale, reducerea timpului de aşteptare pentru pacienţi, economisirea unor surse importante de banişi reducerea considerabilă a erorilor medicale. Fișa medicală cu care ne-am obişnuit, în care este păstrată toată informaţia unui pacient din momentul naşterii, va fi una electronică şi se va putea accesa securizat online.
Sistemul informaţional va fi implementat la nivel naţionalşi va acoperi toate posturile de muncă ale medicilor de familie şi asistenţilor medicali, lucru ce le va permite să-şi organizeze activitatea mult mai eficient, prin excluderea suportului de hârtie ca mijloc de înregistrări, raportări și de scrierea excesivăîn registre.
Toate procesele vor fi automatizate
Ministrul Sănătăţii, Andrei Usatâi, consideră că automatizarea medicinei de familie va duce la îmbunătăţirea practicilor clinice atât la nivel operaţional, cât şi la nivel managerial, în scopul de a eficientiza sectorul sănătăţii. Implementarea Sistemului Informaţional Automatizat în Asistenţa Medicală Primară va facilita utilizarea tehnologiilor moderne de diagnosticare şi tratament.
Același sistem va impulsiona implementarea sistemului informaţional centralizat pentru achiziţiile de medicamente, inclusiv prin crearea ePrescripţiei, va permite interacţiuneacu resursele informaţionale relevante deţinute de Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
La nivel operaţional, marele avantaj va consta în automatizarea proceselor, fluxurilor ce ţin de înregistrarea și programarea pacienţilor, trimiterile la consultaţii medicale, examinări, sesiuni de tratament, laborator etc.
Sistemul informaţional pentru asistenţa medicală primarăva avea numeroase avantaje pentru pacienţi şi presupune crearea dosarului electronic al pacientului şi programarea online la medicul de familie. Acest sistem va permite obţinerea rezultatelor investigaţiilor medicale la adresa electronică sau la telefonul mobil, vizualizarea prescripţiilor medicale, accesarea şi consultarea acestora de către alţi medici specialişti - de la calculatorul de acasă. Acesta va stoca toate informaţiile despre starea de sănătate a pacientului, adresările la medici, rezultatele analizelor de laborator, rezultatele investigaţiilor, tratamentele efectuate.
Registru electronic al bolilor cronice
Implementarea sistemelor informaţionale în domeniul sănătăţii răspunde nevoii de crearea unui registru electronic al bolilor cronice, cum ar fi: diabetul, cancerul, hepatita, bolile cardiovasculare, darşi al registrului de boli transmisibile. În proces de implementare este şi Sistemul Informaţional Automatizat de Resurse Umane care vafacilita gestionarea eficientă a personalului medical pe anumite sectoare ale sistemului ocrotirii sănătăţii. Spre exemplu, un astfel de sistem ar putea scoate la iveală în ce zonă medicală au rămas doar medici de vârstă pre-pensionară şi care este sau va fi curând insuficienţa de cadre medicale.Resursele informaţionale din cadrul sistemului ocrotirii sănătăţii vor putea servi şipentru o mai bună gestionare şi a aspectelor administrative, cum ar fi, spre exemplu, nevoia de implementare a unui sistem de gestiune a execuţiei bugetelor pentru instituţiile medicale.
Economii substanțiale
Pentru a implementa pe deplin şi cu succes acest sistem, urmează să fie instituită o entitate publică care va reglementa structura şi schimbul informaţional între toate instituţiile sistemului sănătăţii, va ajusta cadrul legal şi va asigura instruirea complexă a personalului medical în utilizarea tehnologiilor informaţionale de comunicare. Sistemul va fi găzduit de platforma guvernamentală comună – mCloud, ceea ce va permite economii substanţiale la nivel naţional, deoarece instituţiile medicale nu vor procura servere şi alt echipament necesar, acesta va fi oferit gratuit de Guvern.
Se preconizează să beneficiem de Sistemul Informaţional Automatizat de Asistenţă Medicală Primară în luna septembrie 2014. Atunci, acesta va deveni în totalitate funcţional, după implementarea tuturor modulelor pentru personalul medical, a componentelor de infrastructură şi portalului pentru cetăţeni.
1900 de medici de familie și 1900 de asistenţi medicali vor înregistra analizele, diagnosticul, tratamentul pacienţilor în calculator şi orice medic va putea accesa anamneza din fişa electronică a pacientului.
Fișa electronică a pacientului
Nucleul concepţiei de e-Sănătate este FIŞA ELECTRONICĂ A PACIENTULUI, care va stoca toate informaţiile cu caracter medical despre pacient:
·Datele personale ale pacientului;
·Înregistrările clinice de bază (semnele vitale, greutate, înălţime, puls, frecvenţa respiratorie, tensiunea arterială, înregistrări ambulatorii, înregistrări referitor la spitalizare, lista de probleme, diagnostice, reacţii alergice, înregistrări privind intervenţiile chirurgicale, anestezie, înregistrările despre vizitele la medicul de familie etc.);
·Istoria medicamentelor prescrise, eventuale reacţii adverse la acestea; Istoria imunizării;
Restricțiile privind accesul în terminalul Aeroportului Internațional Chișinău, ANULATE din 23 noiiembrie
Nicolae Ciucă, sprijinit de VETERANII de la Nistru, din trupele speciale „Burunducii”: ,,Noi, cei care am înfruntat şi apărat în 1992 Basarabia la Nistru contra hoardelor ruseşti ce astăzi pustiesc Ucraina vă suntem alături! Cu Dumnezeu înainte!”
VIDEO // Marcel Ciolacu, anunț ISTORIC de la Budapesta: ,,România va intra în spațiul Schengen terestru din 1 ianuarie 2025"