Iubiri celebre // Perversul polimorf sau geniul autoproclamat?
Suprarealiști din sec. XX // Salvador Dali și muza sa
Se considera deasupra tuturor, însă moartea reușea oarecum să-i stăpânească orgoliul. Așa cum declara chiar el, moartea și libidoul sunt cele două lucruri care îl inspirau și-i motivau lucrările. Erotismul invadează pânzele artistului. Totodată, îmbină din ce în ce mai des motive precum sadismul, scatologia și putrefacția.
Copilărie marcată
A fost un copil dificil: necăjea și bătea servitorii, dormea la lecții sau privea pe geam. La 17 ani îi moare mama, spre disperarea artistului. El simțindu-se trădat, mințit, părăsit, urlă ca un nebun, spune cuvinte rele și urinează pe mormântul ei, ca s-o pedepsească pentru că a murit.
„Suprarealismul sunt eu”
A fost ajutat de Picasso să-i cunoască pe Andre Breton și Paul Eluard, intelectuali suprarealiști. Din cauza comportamentului său exagerat, a fost exclus din grupul acestora, ceea ce nu l-a afectat, spunând „suprarealismul sunt eu”, creând o nouă modă în pictură, paranoico-critică, din care au rezultat imagini surprinzătoare ce stupefiază și azi.
Muza
O cunoaște pe soția lui Eluard de care se îndrăgostește. Face totul ca s-o cucerească. Aceasta este o rusoaică nevoiașă cu 10 ani mai mare decât Dali, numele său real - Elena Dimitrievna Diakonova. Pasiunea pentru Gala era izvorul datorită căruia fanteziile sale prindeau viață. Suprarealiștii din cercul său spuneau: „fără Gala, Dalí ar fi devenit un caz psihopatologic”.
Anomalie maladivă
Gala reprezenta o ancoră pentru visele și fanteziile perverse ale lui Dalí, o viziune a „perversității infantile”. Ea servea drept obiect al obsesiilor lui Dalí, deoarece s-a declarat de la bun început supusă poftelor incestuoase și indecente ale artistului, după cum nota biograful Finkelstein.
Prin ea, Dalí reușea să se împace cu sine; ea îi canaliza obsesiile și perversiunile, făcându-le folositoare din punct de vedere artistic.
Banii sau libertatea?
Unii biografi au catalogat relația dintre Gala și Dali drept una bazată pe bani. Ea a fost mereu considerată avidă după bani, iar Salvador Dali provenea dintr-o familie bogată și avea succes cu lucrările sale. Pe de altă parte, se presupunea că Gala ar fi rămas cu Dali pentru că a văzut în el posibilitatea de a fi liberă, că acesta i-ar fi permis să facă ceea ce-i place și să rămână, totuși, un copil.
Ciudățenii
Dintre ciudățeniile și fanteziile stranii ale lui Dali sunt mustața lui dată cu miere, pentru a sta dreaptă, mereu bâzâită de muște, ceea ce nu-l deranja, considerându-se un cadavru viu, muștele fiind primele semne ale existenței unui leș, fiind, de mic, obsedat de moarte.
În plus, nu-și făcea baie decât de vreo două-trei ori pe an, considerând că așa e mirosul lui normal. Din dragoste pentru Gala, acesta îi face cadou un castel în satul Pubol, ea acceptându-l cu condiția ca Dali să vină la castel numai dacă își anunță vizita și ea o va accepta. Au fost multe situații când aceasta nu l-a primit în castelul ei.
Toate au un sfârșit
În 1982, Gala a murit subit. Lovit din nou sufletește, artistul nu participă la înmormântare, dar se mută în castel, pentru a fi aproape de ea. De la o lumânare va da foc castelului, refuză să mai mănânce, devine morocănos, încearcă să se sinucidă de mai multe ori. Moare la 23 ianuarie 1989, trupul donându-l muzeului. Este înmormântat perete în perete cu WC-ul damelor, pentru că îi plăceau bârfele femeilor și a vrut să le audă și dincolo de moarte.
VIDEO // Un nou atac armat în Sydney. Patru persoane au fost înjunghiate într-o biserică, în timpul slujbei. Momentul, transmis LIVE
Ce se întâmplă dacă înghiți sâmburii de măsline? Nici nu-ţi imaginezi
Marina Tauber oferă DETALII despre mitingul de duminică. Deputata infirmă că s-ar pregăti destabilizări: „Va fi o acțiune pașnică. Protestele, mitingurile sunt acțiuni democratice”