Iubiri celebre // „Eşecul este oportunitatea de a începe din nou...”
Părintele automobilului // Henry Ford
N-a fost de la început un om de succes, falimentează de cinci ori înainte să creeze compania care îi va aduce gloria.
Copilărie & adolescenţă
Este primul dintre cei şase copii ai familiei. Când încă nu ştia să citească, învăţase să demonteze jucăriile mecanice şi să le asambleze la loc. Nu a fost atras de şcoală, nici de viaţa de la fermă. La 12 ani îşi petrecea timpul într-un mic atelier de mecanică, pe care îl amenajase de unul singur.
Este devastat de moartea mamei sale, avea doar 13 ani. Va scrie mai târziu că şi-a iubit foarte mult mama.
La 15 ani construieşte primul motor cu aburi. Renunţă la şcoală şi intră ca ucenic la atelierul de maşini al unei uzine. Are un interes deosebit pentru mecanică. Învaţă totul despre motorul cu ardere internă.
Căsătoria
A iubit doar două femei în viață – mama și soția. Se căsătorește cu Clara Bryant. Au avut un singur copil. Clara s-a dovedit a fi suportul moral al minţii lui iscoditoare: l-a privit întotdeauna cu admiraţie și l-a încurajat. Era mândră şi încântată de fiecare dată când Ford îi arăta născocirile sale. Îi mărturisește soţiei că i-ar plăcea să-şi construiască propriul prototip de automobil. Ideea părea de domeniul fantasticii, dar Clara s-a declarat entuziasmată.
Pasiune
Atât i-a trebuit tânărului Ford. A început să lucreze la construcţia unei maşini cu motor pe gazolină, cheltuindu-şi micile economii în direcţia acestei pasiuni.
La 32 de ani a finalizat primul său transport fără cai, pe care l-a numit Cvadricicletă. A vândut invenţia pentru a strânge banii necesari altor creaţii. Clara născuse recent, era nevoită să-şi chibzuiască bine banii, dar nu s-a îndoit niciodată de reuşită soţului ei. Susţinerea morală a soţiei i-a dat curaj și, în 1903, a produs un automobil bun de scos pe piaţă şi a format Ford Motor Company.
Tot ce-şi dorea era să producă şi să vândă maşini. După ce mai construieşte vreo câteva maşini, îi încolţeşte în minte ideea producţiei pe bandă rulantă.
Modelul T
Timp de 19 ani a vândut numai un singur fel de maşină, cunoscutul Model T, într-un număr impresionant: 15 500 000. Linia sa de asamblare, de-a dreptul revoluţionară, i-a permis să vândă maşinile la un preţ la care putea să aibă acces o familie americană cu venituri medii.
Condiţii de muncă îmbunătăţite
Ford a dublat salariile muncitorilor simultan cu reducerea orelor de lucru până la opt ore. A introdus pentru prima oară în lume săptămâna de lucru de 5 zile. Credea că prin ridicarea plăţii muncitorilor, aceştia ar fi mai eficienţi, soţiile lor ar putea sta acasă să aibă grijă de familie, iar muncitorii au mai multe şanse să stea la Ford Motor Company. A creat un departament sociologic în fabrică, care examina vieţile lucrătorilor pentru bunăstare.
Pacifist
Ceea ce până atunci era doar o jucărie pentru capriciile celor bogaţi a devenit, graţie lui Henry Ford, o necesitate a vieţii cotidiene, fericind lumea cu autostrăzi, staţii de benzină şi ambuteiaje. În anul 1927, Ford devenea cel mai bogat om din lume. Lansează o spectaculoasă campanie de finanţare a organizaţiilor pacifiste, în timp ce soţia să cheltuieşte milioane de dolari pentru opere de caritate.
Urmașii
Şi-a construit o locuință luxoasă nu din snobism. Doar ca să-şi determine fiul să nu plece în lume. Nu concepea ca imperiul construit de el să încapă pe mâna altcuiva. Afacerile erau preluate treptat de fiul său, Edsel Ford. Dar nu întotdeauna în viaţă lucrurile se desfăşoară cum vrem. În 1943, Edsel moare de cancer. Businessul este preluat de nepotul Henry Ford II.
Părintele automobilului moare la vârsta de 83 de ani, la patru ani după moartea lui Edsel.
ISW: ,,Rusia exploatează criza energetică din R. Moldova pentru a crea condiții care să justifice o viitoare agresiune"
Putin este pe cale să PIARDĂ ultimul instrument de șantaj energetic asupra R. Moldova. Recean: „Cu linia electrică Vulcănești-Chișinău în funcțiune, vom putea transporta energie electrică fără a trece prin nodul energetic al MGRES"
PREMIERĂ // Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, vizită istorică în Republica Moldova