INTERVIU // Anatolie Dimitriu, co-președinte al LOC: „Noi nu vom merge pe formula standard PARTID-OM. Noi cunoaștem ce se întâmplă cu un partid-om, atunci când președintele acelui partid are probleme de imagine sau cade în dizgrația alegătorului”
Anunțată ca o mișcare social-politică de jos în sus, creată în jurul mai multor aleși locali aflați în funcție, Liga Orașelor și Comunelor (LOC) va participa în toamna curentă la primul său „examen” electoral - alegerile locale din 5 noiembrie curent.
Fostul deputat și ex-președinte al raionului Ialoveni, Anatolie Dimitriu, unul dintre cei trei co-președinți ai LOC, explică, într-un interviu oferit Ziarului NAȚIONAL, de ce a mai fost nevoie de încă un partid pe eșichierul politic din R. Moldova, de ce este necesară o autonomie reală a administrației publice locale și ce valori stau la baza noii formațiuni.
Raisa Lozinschi: Domnule Anatolie Dimitriu, Dvs. vă numărați printre fondatorii Ligii Orașelor și Comunelor, un partid nou, constituit în jurul mai multor primari aflați în funcție. De ce a fost nevoie de încă un partid în R. Moldova?
Anatolie Dimitriu: Pentru a înțelege necesitatea apariției partidului nostru este suficient să facem un mic recurs la istoria politică modernă a Republicii Moldova. După o scurtă, dar rodnică guvernare a reprezentanților Mișcării de Eliberare Națională, întreruptă de războiul pentru independență de la Nistru, forțele nostalgice care au pierdut confortul avut pe timpurile imperiului sovietic, au revenit în forță și au discreditat cât au putut primele reforme.
Alegătorii au fost speriați atunci prin faptul că, chipurile, deșteptarea națională și demararea reformelor a generat războiul și sărăcia.
Partidul Democrat Agrar n-a putut să guverneze doar cu sperietoarea și a falimentat, iar la următoarele alegeri a rămas în afara Parlamentului. A urmat victoria partidelor cvasi-democratice, care au venit la guvernare pe fundalul prestației dezastruoase a agrarienilor. Sperietoarea cu spicușorul roșu n-a ținut mult și în scurt timp are loc implozia guvernării democratice.
Comuniștii au utilizat cu succes dezastrul economic și sperietoarea Unirii cu România. Au guvernat opt ani, însă n-au reușit să impună un proiect național de redresare a situației, fiind consecvenți doar în românofobie.
Urmează utilizarea de către partidele proeuropene a armei anticomunismului, însă oamenii sătui de sperietori așteptau schimbări spre bine. În scurt timp, și această guvernare proeuropeană de coaliție a falimentat.
Ultima guvernare a venit pe fundalul unei crize de încredere față de putere, simbolizată prin trei figuri apocaliptice - Șor, Plahotniuc și Platon. Arestarea lor și naționalizarea celor furate trebuia, chipurile,să aducă Raiul pe pământ. Au fost create așteptări exagerat de mari, însă dacă lucrurile nu se schimbă în bine în scurt timp, iarăși rămânem cu o simplă sperietoare.
Vă închipuiți prin câte speranțe deșarte și dezamăgiri cumplite au trecut oamenii noștri. Nu mai cred în promisiuni, nu se mai tem de sperietori.
După o istorie de trei decenii de pluripartidism, astăzi n-avem un partid care a supraviețuit cu demnitate, nu avem încă istorii de succes verificate în timp. Putem conchide că n-am avut partide bazate pe o doctrină clară, n-am avut viziune politică și nici proiecte naționale importante.
Practic, niciun partid n-a trecut cu bine examenul guvernării. Clasă politică națională în adevăratul sens al cuvântului nu există.
Ce garanții are partidul LOC că nu va repeta traiectoria formațiunilor care au falimentat?
LOC este construit pe cu totul alte principii decât formațiunile care s-au perindat în istoria noastră modernă. În viziunea noastră, statul este edificat de cetățean și pentru cetățean. Iar cetățenii trăiesc în localități, în orașe și sate.
Primarul este întruchiparea statului în ochii cetățenilor. Prin aleșii locali, oameniiîși soluționează majoritatea problemelor. Iar cetățeanul, prin contractul social, adică prin Constituție, deleagă anumite atribuții Parlamentului, Guvernului și Președinției, însă reprezentanții acestor instituții le depășesc de regulă și chiar fac abuzuri serioase.
Liantul care trebuie să unească guvernarea centrală cu oamenii simpli sunt aleșii locali ce cunosc cel mai bine nevoile oamenilor. Cel mai direct, palpabil și contactat reprezentant al cetățeanului la putere este primarul. Iar statul este format din localități. Dacă avem localități puternice, atunci și statul este puternic și viceversa. Însă, după cum arată istoria, cei ajunși la guvernare foarte repede pierd legătura cu propriul alegător, apare indiferența, neglijarea oamenilor simpli și, indispensabil, aroganța. Ca urmare, a apărut necesitatea vitală de a avea un partid puternic, creat pe principii noi, bazat pe contactul direct cu cetățenii pe care îl au aleșii locali.
LOC are trei copreședinți, reprezentând nordul, centrul și sudul R. Moldova, o practică mai puțin obișnuită pentru eșichierul politic autohton. De ce ați optat pentru această formulă?
Aveți dreptate, în statutul Ligii Orașelor și Comunelor, adoptat la congresul de constituire, nu veți găsi funcția de președinte. Noi am avut multe dezbateri în cadrul ședințelor de constituire a organizațiilor primare și am decis de comun acord că Liga Orașelor și Comunelor va fi construită ca mișcare social-politică de jos în sus.
Noi nu vom merge pe formula standard PARTID-OM, cum sunt organizate majoritatea partidelor. În istoria recentă, noi cunoaștem ce se întâmplă cu un partid-om, atunci când președintele acelui partid are probleme de imagine sau cade în dizgrația alegătorului.
LOC va delega responsabilități mai multor lideri, care vor prelua mandatul de copreședinte. La momentul actual suntem trei copreședinți, dl primar al municipiului Edineț, Constantin Cojocaru, dl primar al orașului Leova, Alexandru Bujoreanu, și eu, ex-președintele raionului Ialoveni.
Recent, membrii Consiliului Național a Ligii Orașelor și Comunelor au decis că partidul va participa de sine stătător la alegerile locale generale din toamna curentă, dar e deschis „pentru discuții și colaborări postelectorale, în vederea creării majorităților la nivel local și raional cu formațiunile și aleșii locali ce împărtășesc valorile LOC și pledează pentru o autonomie și o dezvoltare locală veritabilă”. Care sunt valorile LOC?
Într-adevăr, la ședința CNP a LOC s-a decis participarea de sine stătător la alegerile generale locale din 5 noiembrie. Avem echipe foarte bine pregătite, cu lideri puternici care vor cere susținerea alegătorului în primul tur. Desigur că în multe localități va urma turul doi pentru funcția de primar și crearea majorităților locale unde vom negocia cu partidele care vor avea votul cetățeanului.
Din propria experiență știu că aceste negocieri sunt foarte complicate din motiv că mulți candidați în timpul campaniei electorale depășesc bunul-simț și purced la tehnici murdare. În așa cazuri, e foarte complicat să faci o majoritate stabilă și funcțională.
Valorile pentru care luptă LOC sunt demnitatea umană, pluralismul politic, drepturile și libertățile omului, statul de drept, libertatea de expresie, libertatea religioasă, dreptul la informare, dreptul la vot, dreptul la exprimare, dreptul la viață privată, egalitatea de gen…
Dle Dimitriu, cum ar arăta o autonomie locală reală, dacă LOC ar ajunge să reformeze sistemul administrației publice locale?
Toate țările dezvoltate și prospere din regiune, dar și din întreaga lume au la bază comunități locale puternice, autonome din punct de vedere administrativ și financiar, care dispun de tot instrumentarul necesar pentru a oferi cetățenilor care locuiesc în aceste comunități cele mai bune și calitative servicii publice.
Atunci când Liga Orașelor și Comunelor va avea posibilitatea să înfăptuiască această reformă, bazându-ne pe prevederile Cartei europene a Autonomiei Locale, vom începe anume de la oferirea acestui instrumentar tuturor comunităților locale din republica noastră. Satele și orașele statului nostru au nevoie de resurse, iar asta înseamnă că o bună parte din cele care sunt generate la nivel local trebuie să rămână acolo. Aici vorbim nu doar de impozitul pe venit al persoanelor fizice care rămâne în proporție de 50% în bugetele orașelor și 100% în cele ale satelor, dar mă refer și la o cotă din impozitul pe venit al persoanelor juridice, cotă din TVA și alte stimulente fiscale care ar duce la întărirea capacităților administrațiilor publice locale.
Spre regret, exemplele României și altor state din regiune oferite de aleșii locali nu au fost suficiente pentru a motiva toate guvernările care s-au perindat în republica noastră să descentralizeze finanțele publice și să „dea Cezarului ce e al Cezarului”, astfel oferind posibilitatea localităților să se dezvolte real și să devină cu adevărat independente politic și decizional.
Desigur că, în afară de resurse financiare, primăriile din întreaga republică au nevoie de întărirea capacităților administrative. LOC pledează pentru instituirea în fiecare primărie a funcțiilor și serviciilor de atragere a investițiilor, structuri importante în contextul procesului de preaderare la Uniunea Europeană și accesării finanțărilor oferite în această perioadă.
În final, este strict necesar ca structurile ineficiente, care nu aduc plusvaloare interesului public, să fie reorganizate, iar unele servicii și competențe să fie transmise către APL de nivelul I, inclusiv cele ce vizează ordinea publică, prin crearea Poliției Locale, documentarea populației și altele.
Unele voci afirmă că în R. Moldova sunt prea multe primării, altele nu ar vrea nici în ruptul capului lichidarea celor care deservesc doar câteva sute de suflete. În opinia Dvs., actualele autorități depun eforturi suficiente pentru a dezvolta localitățile?
Actuala guvernare, la fel ca și precedentele, nu a avut suficient curaj să înfăptuiască o veritabilă reformă a administrației publice și asta dus la faptul că ajungem să intrăm în alegeri noi cu problemele vechi, fapt ce creează o stare de incertitudine și neîncredere pentru actualii și viitorii aleși locali, dar, și mai grav, pentru cetățeni.
Nu putem nega, numărul de 898 de primării este mult prea mare pentru o republică atât de mică precum este Republica Moldova, dar nici lichidarea forțată nu este o soluție. Remediul miraculos propus de guvernare, numit amalgamare voluntară, la fel trezește multiple întrebări, deoarece nicio localitate nu are certitudine că această amalgamare va soluționa și alte probleme decât cea a numărului de primării.
Nu există o claritate în privința așa-numitelor stimulente financiare indicate în Legea privind amalgamarea. Ar fi fost corect dacă administrația publică centrală ar fi început de la implementarea unei descentralizări reale, ar fi oferit mecanismele administrative și financiare și abia atunci ar fi efectuat analiza de impact, având o claritate, care primării au capacitate de autoadministrare și care din acestea trebuie comasate. Un proiect bun de reformă a fost cel propus de Congresul Autorităților Locale din Moldova, care prevedea municipalizarea și reorganizarea raioanelor, dar spre regret, acesta nu a fost luat în calcul.
Am văzut membri ai LOC alături de primari și funcționari din România la mai multe evenimente publice. Partidul al cărui copreședinte sunteți are instituționalizate colaborări cu entități politice de peste Prut?
LOC este un partid nou, recent creat, dar fondatorii și membrii acestei mișcări social-politice sunt oameni cu o experiență vastă în administrația publică locală și centrală. După cum cunoașteți, o bună parte din fondatorii LOC sunt primari, consilieri locali și raionali, președinți și vicepreședinți de raioane. Marea majoritatea din ei nu sunt la primul mandat și, desigur, au avut și vor avea o bună colaborare cu colegii din România.
Eu personal am o foarte bună colaborare cu senatori, deputați, miniștri, secretari de stat, președinți ai Consiliilor Județene, dar cel mai important este că am stabilit o bună colaborare cu mulți primari cu care am fixat un plan de acțiuni postelectorale. Nu vor fi doar înfrățiri, vom avea un proces continuu de schimb de experiență privind accesarea fondurilor europene.
Cel mai important lucru este scrierea și prezentarea proiectelor, dar și valorificarea corectă a acestor fonduri. La fel de importantă este raportarea corectă și la timp a tuturor acțiunilor din cadrul acestor proiecte. Noi, cu părere de rău, încă nu avem suficienți specialiști bine pregătiți în acest domeniu și aici mizăm pe suportul colegilor din România.
Toate relațiile dintre APL vor fi folosite la maximum pentru a aduce Europa acasă. Doar împreună vom da o șansă orașelor și comunelor noastre. Doar așa vom încerca să întoarcem în republică sutele de mii de oameni care au plecat temporar pentru o viață mai bună. Locul nostru este aici, locul nostru este în marea familie europeană!
Domnule Dimitriu, vă mulțumim pentru interviu și vă urăm succes la alegerile locale!
Regim preferențial pentru rezidenții Zonelor Economice Libere din R. Moldova până în 2034: Facilitățile la plata taxelor vamale, menținute până la 1 ianuarie 2029
Cei care și-au VÂNDUT votul, dar și cei care au mituit alegătorii în această toamnă nu scapă de pedeapsă. Organele de drept au aplicat deja AMENZI în sumă de peste șapte MILIOANE de lei pentru „corupere electorală pasivă”
Anatol Șalaru, sprijin pentru Adrian Dupu, candidat PNL la Senatul României: „Activitatea sa în Republica Moldova este extraordinară”