Imagini impresionante din cartierul REVOLUȚIONAR al Danemarcei, unde totul este la doi pași distanță: Acesta este adevăratul fundament al conceptului de „oraș de cinci minute”
În timp ce urbaniștii ambițioși încearcă să facă din „orașele de 15 minute” o realitate, cartierul unui oraș din Danemarca a făcut un pas înainte. Imagini impresionante arată cum este viața atunci când tot ce ai nevoie este la o plimbare distanță.
Danemarca a construit un loc în care tot ce ai nevoie se află la o distanță de maxim cinci minute de casă: Nordhavn, un nou cartier din Copenhaga, arată The Guardian.
Așa arată crearea unui oraș atunci când totul este corect: la scară umană, prietenos cu pietonii, divers din punct de vedere arhitectural, cu standarde ecologice, cu multe mall-uri. Un loc pe care oamenii sunt bucuroși să îl viziteze, chiar și într-o zi rece de iarnă: cumpărături, ciclism, plimbarea câinilor, jogging, chiar și înot în apă rece pe plaja publică. Este multă liniște acolo, dar nu pentru că nu sunt oameni, ci pentru că nu prea sunt mașini - iar cele care trec pe aici sunt electrice.
Acesta este adevăratul fundament al conceptului de oraș de cinci minute. „Mașinile nu sunt binevenite aici”, spune Lars Riemann, de la consultanții în planificare Ramboll, care au câștigat concursul pentru proiectarea Nordhavn în 2008, împreună cu arhitecții Cobe și Sleth și alți parteneri.
Nordhavn era un fost peisaj industrial: o peninsulă de 2 km² la nord-est de centrul orașului, care a funcționat ca port liber timp de mai bine de un secol. Dar, având în vedere creșterea populației și a popularității orașului Copenhaga, municipalitatea a decis să reamenajeze aceste zone portuare, oferind locuințe pentru 40.000 de persoane și locuri de muncă pentru alte 40 000 în următorii 40 de ani. În prezent, Nordhavn are o populație de aproximativ 6.000 de locuitori.
„Am spus: „Cum arată un oraș în care se poate merge pe jos? Cum arată străzile? Ce le place oamenilor să experimenteze în timp ce merg pe jos?"” În ceea ce privește transportul, au început cu o nouă linie de metrou, apoi cu piste pentru biciclete. „La final, a fost ceva de genul: „Bine, deci acum că avem toată această infrastructură pentru mersul pe jos, cu bicicleta și transportul public, mai este loc pentru mașini?", povestește Riemann.
În jurul fiecărei stații de metrou, planificatorii au desenat cercuri cu o rază de 400 de metri. „Asta este ceea ce se poate parcurge pe jos în cinci minute”, spune directorul de proiect al Cobe, Rune Boserup, din biroul său - un depozit transformat din Nordhavn, așa cum se întâmplă.
„Într-un astfel de cerc, veți avea un amestec de zone rezidențiale și clădiri de birouri, infrastructură socială precum școli și grădinițe, magazine, cafenele - tot ceea ce aveți nevoie în viața de zi cu zi”.
Bineînțeles, această renunțare la autovehicule aduce beneficii uriașe pentru mediu, iar Danemarca este lider în acest sens de zeci de ani. Copenhaga s-a angajat să devină „primul oraș din lume neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon” - inițial până în 2025, deși obiectivul a fost depășit cu câțiva ani de atunci (de vină fiind contabilizarea prea optimistă a capturilor de carbon și alte cauze). Cu toate acestea, orașul a pus în aplicare inițiative ecologice, cum ar fi încălzirea centralizată, sursele regenerabile de energie și programele de eficiență energetică, și a redus emisiile cu 75% din 2005.
Continuarea AICI.
Sindicatele anunță proteste la Parlament: Cer salariu minim de 6 000 de lei și majorarea cu 35% a salariilor profesorilor, începând cu 1 ianuarie 2025
VIDEO // Igor Grosu spulberă zvonurile despre nemulțumirile existente în PAS la adresa premierului Recean și s-a referit la cei care se fac responsabili de criza energetică: „Ori faci politică, partid, sau te ocupi de securitatea energetică”
Patru medalii pentru R. Moldova, la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori