FOTO // UNIC: Troleibuz cu ACUMULATOARE pe străzile din Chișinău
Un troleibuz obișnuit, dar care poate merge pe o distanță de până la 60 de km fără a fi conectat la firele electrice.
De asta vor avea parte locuitorii orașului Chișinău, dar și cei din suburbiile capitalei.
„Prin oraș, troleibuzul circulă conectat la firele electrice. Atât timp cât este conectat, acumulatoarele se încarcă cu energie, iar când ajunge la capătul orașului, se scot firele de pe liniile electrice și mai departe troleibuzul merge ca un autobuz. Bateriile costă aproximativ 25 de mii de euro și au fost procurate din Taiwan, de la un producător cu renume. Acumulatoarele sunt performante și permit deplasarea pe o distanță de 60 sau 80 de km fără rețea”, ne explică Vitalie Eșanu, directorul Întreprinderii tehnico-științifice „Inform Business”, care a produs utilajul pentru asamblarea troleibuzului econom.
Troleibuzul econom și ecologic a fost utilat cu două astfel de acumulatoare de energie electrică, care îi permit să circule fără probleme atât pe străzile din Chișinău, dar și în afara orașului, fără a fi alimentat cu combustibil.
„Bateriile se pot reîncărca în timp de 20 de minute sau o oră, iar rezistența lor este planificată pentru 10 ani”, a mai adăugat Vitalie Eșanu.
Potrivit directorului Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC), Gheorghe Morgoci, în prezent această unitate de transport va circula în mod normal ca toate troleibuzele, iar când vor fi perfectate toate actele necesare pentru a putea fi pus în exploatare pe baza acestor baterii, troleibuzul va circula și în suburbii.
„Nu vă pot spune un timp exact, poate peste o lună sau două (..) Este necesar ca Autoritățile Publice Locale să accepte acest proiect și să aloce resurse financiare pentru a face încă două sau trei astfel de troleibuze. Vreau să vă zic că, pentru a extinde rețeaua de contact, 1 km de rețea costă 5-7 milioane de lei, dar cu astfel de acumulatoare este mult mai eficient și econom. Când vom prezenta raportul autorităților publice locale, vom face o analiză din punct de vedere economic, să vedem ce este mai convenabil, să se extindă rețeaua de contact sau să instalăm acumulatoare care au o perspectivă mai bună”, a declarat directorul RTEC, care a precizat că, pentru a conduce acest mijloc de transport, șoferii nu trebuie să urmeze o școală specială, este exact ca și pentru cei care conduc un troleibuz obișnuit.
Alimentat de la acumulatoare, troleibuzul a fost testat și a circulat astăzi din centrul capitalei până la Aeroport, iar de acolo s-a deplasat la Sângera și Băcioi.
„Este diferență. Atunci când merg cu un troleibuz de linie, acolo este mai multă energie, iar acesta cu acumulator este mai lin, trebuie să mergi mai atent și să înțelegi că este pe acumulator, atent trebuie să accelerezi și să frânezi, pentru a nu risipi energia, dar să calculezi ca să poți ajunge la destinație”, spune Vladimir, șoferul troleibuzului.
„Domnul Morgoci a ajuns să meșterească troleibuzul care poate ajunge de la Chișinău la Tiraspol, fără probleme, pentru că are baterii care îi permit să circule fără rețeaua de contact. Pentru capitală, aceasta înseamnă acces în suburbii cu troleibuzul, nu mai trebuie să fie cheltuiți bani pe liniile de troleibuz, iar asta înseamnă că se pot pune asemenea baterii care sunt mult mai performante”, a declarat Dorin Chirtoacă, primarul degrevat din funcție al capitalei.
„Dacă este exploatat corect, aceste acumulatoare pot rezista până la 10 sau 12 ani și pot fi încărcate și descărcate de 10 mii de ori”, a precizat Gheorghe Morgoci.
Troleibuzul a circulat patru ani în mod obișnuit, iar pentru asamblarea sa cu acumulatoare au fost cheltuite 750 de mii de lei.
„Troleibuzul nu este foarte vechi, are trei sau patru ani. I-am făcut o reparație cosmetică, iar tot utilajul cu care a fost asamblat costă 750 de mii de lei”, a precizat directorul RTEC.
Aura Șova, primele declarații, după ce a câștigat sezonul 12 Vocea României. Ce va face cu premiul cel mare: „Mie nu îmi lipsește nimic. Am un acoperiș deasupra capului, am ce să mănânc”
Maia Sandu le cere ambasadorilor să contribuie la atragerea investițiilor strategice în sectoare de producere, agricultură, energie verde și tehnologiile informaționale: ,,Aderarea la UE, prioritatea primordială a politicii externe"
Cea mai bună soluție pentru CRIZA ENERGETICĂ. Panourile solare pentru balcoane, tot mai populare. Cu cât reduc factura la energie