EuReporter: R. Moldova va suferi PIERDERI FINANCIARE enorme din cauza președintelui Dodon, care ar vrea să cedeze AIC unor oameni apropiați Kremlinului
R. Moldova și-a câștigat reputația de țară în care este riscant să investești. Președinții și guvernele se schimbă deseori aici și fiecare guvernare nouă consideră că este de datoria ei să schimbe legislația și regulile jocului pentru afaceri așa cum credea ea că este de cuviință. Nimic nu este stabil aici, nici taxele, nici cererile pentru investitori, nici condițiile pentru a depune ofertele, scrie platforma EuReporter, citat de deschide.md.
Un singur lucru rămână neschimbat: corupția moldovenească, care și-a dus faima tristă departe după granițele R. Moldova. În instanță finală, corupția decide totul - schimbarea legislației și ajustările regulilor de joc în timpul jocului. Interesele corupte ale autorităților exercită presiune constantă asupra afacerilor. Nu este surprinzător că companii cu renume mondial care au construit modele de afaceri de succes și profitabile în R. Moldova, unele după altele, au refuzat să continue lucrul în această țară și au vândut activele moldovenești țărilor terțe.
Astăzi, situația relației dintre afaceri și stat este într-o stare critică. Nu este vorba despre coronavirus, care de fapt a paralizat economia statului bazată pe consum și furnizarea de servicii. Problema este comportamentul autorităților în această perioadă de criză.
Puterea în R. Moldova este acum asociată cu numele președintelui Igor Dodon. Dodon a devenit președinte cu suportul politic, informațional și financiar al Kremlinului. Dar până recent, influența lui personală asupra asupra situației a fost insignifiantă. Cu puțin timp înainte de a declara stare de urgență, Partidul Socialiștilor condus de el a format o coaliție cu o parte din Partidul Democrat și a creat Guvernul. Oficial, această coaliție care este extrem de nepopulară în R.Moldova, a fost formată după ce a fost declarată starea de urgență, urmare a isteriei informaționale în jurul răspândirii coronavirusului, care a și redus efectul public negativ al acestei noutăți. În plus, starea de urgență interzice adunările în masă.
Influența lui Dodon asupra Guvernului este nelimitată. Prin această influență decisivă în R. Moldova pot fi explicate numeroasele eșecuri ale Guvernului în combaterea coronavirusului.
Astfel, în propunerile Cabinetului privind combaterea epidemiei de coronavirus, mulți au văzut încercări de a face lobby pentru interesele unor companii, unele fiind legate de Dodon. Extragerea de nisip și piatră în carierele din R. Moldova, operațiunile magazinelor duty-free, vânzarea produselor de tutun, toate aceste nu au nimic în comun cu lupta împotriva infecției cu coronavirus. Cu toate acestea, au fost introduse indulgențe serioase pentru afacerile din acest domeniu ca parte a pachetului anti-criză. Aceasta s-a făcut explicit cu ajutorul lui Dodon.
Diferența o face, însă, alt punct din acest document. Este o clauză specială care obligă compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău să plătească jumătate din taxa de modernizare plătită de fiecare pasager care călătorește prin aeroport către fondul de pandemie. Este vorba despre o taxă de 9 euro. Această taxă a funcționat de 22 de ani începând cu 1998. În contractul de concesionare al Aeroportului se spune că Guvernul garantează ca toate taxele și contribuțiile aeroportuare existente la momentul contractului de concesiune să meargă către firma concesionară. Altfel vorbind, Guvernul pur și simplu nu are dreptul să administreze banii care nu îi aparțin, deoarece nu are dreptul să modifice unilateral condițiile contractului încheiat cu „Aviainvest”. Oricum, acest lucru poate avea consecințe legale și internaționale grave și pierderi financiare pentru bugetul statului.
Cu siguranță, avocații Guvernului R. Moldova sunt foarte bine conștienți de riscul introducerii a acestei măsuri, care încalcă obligațiile contractuale ale statului. În plus, este lipsit de orice noimă în sensul acțiunilor anti-criză în pandemie. O taxă de modernizare de 9 Euro, cum a și fost menționat, este menținută de la fiecare pasager, Astăzi, practic, nimeni nu zboară din Aeroportul Internațional Chișinău. Aeroportul deservește exclusiv cursele charter, care acum aduc acasă o mulțime de migranți care au fost împrăștiați în jurul lumii. Altfel spus, încercarea Guvernului de a viola flagrant propriile obligațiuni contractuale cu privire la Aeroport, nu are niciun sens financiar.
Publicații de la Chișinău dar și internaționale au remarcat deja interesul deosebit al lui Dodon față de subiectul concesionării Aeroportului. El a vorbit în mod repetat despre necesitatea de rezilia contractul, a convocat Consiliul Suprem de Securitate, în cadrul cărui a vorbit despre daunele colosale care au fost provocate de compania concesionară. Din această insistență a președintelui putem deduce cu ușurință că Dodon urmărește în mod vizibil interesele economice ale cuiva.
Una dintre versiuni vorbește despre faptul că Dodon a încercat să rezilieze contractul de concesiune, folosind funcția sa înaltă pentru a transfera ulterior Aeroportul în mâinile unor oameni de afaceri ruși, care, acțiunând în numele Kremlinului, au finanțat campanie lui Dodon prin intermediul conturilor off-shore. În cadrul acestei versiuni a apărut numele lui Igor Sechin, fostul șef al administrației prezidențiale din Rusia, care este unul dintre beneficiarii holdingului „Novaport”, care nici nu și-a ascuns interesul de a intra în posesia Aeroportului Chișinău.
Potrivit altei versiuni, în spatele acestei povești urât mirositoare se află interesele familiei Dodon, care sunt asociate cu o altă structură apropiată de Kremlin, Igor Ceaika, fiul fostului Procuror General al Rusiei.
Acum, există toate motivele pentru a considera că sub pretextul combaterii pandemiei, asistăm la încercare de a pune presiune pe investitor, care a făcut din Aeroport, unul dintre cele mai dinamice din regiune. Aparent, și refuzul Primăriei Chișinău, condusă de socialistul Ion Ceban, de a nu aproba proiectul unui nou terminal aeroportuar, poate fi considerat ca fiind parte aceleiași scheme.
Desigur, compania „Aviainvest”, concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, intenționează să-și protejeze interesele. A fost angajată deja o firmă de avocatură care să-i reprezinte interesele într-un proces de arbitraj internațional. Avocații n-au nicio reținere cu privire la viitorul rezultat al procesului: asemenea dosare sunt mereu în favoarea investitorilor, nu a guvernelor care încalcă condițiile contractului. Cel mai probabil, R. Moldova va suferi pierderi financiare impunătoare plătind amenzi și costuri procesuale.
Pentru viitorii investitori pe care Guvernul R. Moldova îi încurajează investească în economia acestei țări, va reprezenta un semnal clar că nu trebuie să se lege niciodată cu oamenii care acum sunt la guvernare în Chișinău.
Aproape 300 de cetățeni ai R. Moldova, repatriați din SUA
ORAR // MAEIE: Săptămâna viitoare vor fi repatriați încă 1 440 de cetățeni cu opt curse charter din Franța, Turcia, Cipru, Rusia, Norvegia, Marea Britanie și Italia
Flux de peste jumătate de MILION de persoane la frontieră, de la instituirea Codului galben de COVID-19 în R. Moldova: „Nu s-a reușit a stopa virusul”