Epopeea motorinei DONATE de România încă în 2020 continuă. Aceasta va fi repartizată fermierilor din R. Moldova „în câteva săptămâni”. Recean: „Nu este vorba că aduci o CANĂ de motorină”. Fermierii au reluat protestele, fără a bloca drumurile
Motorina donată de România încă în 2020 va ajunge în R. Moldova, în cel mai bun caz, peste câteva săptămâni, a declarat luni seara prim-ministrul Dorin Recean, în cadrul unei emisiuni de la Pro Tv.
Potrivit lui Recean, statul nu are capacități de păstrare și anume din acest motiv nu poate recepționa ajutorul oferit de România.
„Și nu este vorba că aduci o cană de motorină. Ideea este că avem 4 000 de tone, asta este foarte mult. Inițial era o idee ca să o ducem în Portul de la Giurgiulești. Nimeni nu a fost de acord să ofere această capacitate de păstrare. De ce? Pentru că este un anumit tip de motorină... Astfel, acea capacitate de păstrare trebuia să treacă ulterior printr-un proces tehnologic costisitor. Oamenii pur și simplu nu voiau să oferă această capacitate”, a explicat Recean.
Acum, autoritățile au identificat un agent economic care își asumă această responsabilitate, doar că întregul proces va dura câteva săptămâni.
„În sfârșit, Guvernul a reușit să convingă un agent economic să pună la dispoziție această capacitate de păstrare. Am discutat cu premierul României, Marcel Ciolacu, iar în această săptămână urmează să fie ajustată o ordonanță de urgență a Guvernului României (privind livrarea motorinei n.r.). Acesta fapt va declanșa, în câteva săptămâni, procesul de aducere și distribuire a motorinei”, a subliniat prim-ministrul.
Oficialul a menționat că dialogul cu producătorii de cereale, care săptămâna trecută au blocat punctul de trecere a frontierei Leușeni - Albița, continuă. „Vom discuta toate detaliile tehnice despre un mecanism de garantare a creditului, iar asta le va permite să declanșeze lucrările de primăvară. Anume asta ei au cerut. Este un credit agricol de urgență. Noi asta am oferit și așteptarea noastră este că de acest credit vor beneficia cei care au nevoie și, respectiv, vom merge cu toții să muncim”, a adăugat premierul Recean.
Între timp, fermierii au reluat astăzi protestele pe mai multe drumuri din republică, fără a bloca, deocamdată, vama Leușeni - Albița. Protestatarii vor mai mult decât mecanismul de garantare a unui credit de jumătate de milion de lei propus de Guvern.
Astfel, fermierii din Hâncești, Leova, Nisporeni, Ungheni și Ialoveni vin la vama Leușeni, iar agricultorii din raioanele Cahul și Cantemir se adună între satele Tretești și Roșu, dar și pe drumul Cantemir - Cahul. Protestatorilor li se alătură și fermierii din raionul Taraclia și UTA Găgăuzia.
Potrivit Asociației „Forța Fermierilor”, aceștia vor alinia tehnica agricolă în preajma sensului giratoriu de pe drumul Comrat - Vulcănești. Agricultorii din raionul Basarabeasca se adună pe drumul Cimișlia - Basarabeasca, lăngă satul Abaclia. Fermierii din raionul Căușeni vor fi prezenți pe drumul Tighina - Cimișlia, la intersecția spre localitățile Tocuz și Ucrainca. Agricultorii din raionul Ștefan Vodă se adună pe drumul Căușeni - Palanca, iar cei din raionul Criuleni rămân lângă postul vamal intern situat pe drumul Chișinău - Dubăsari.
Agricultorii din raioanele Orhei și Rezina rămân pe drumul Orhei-Rezina, lângă satul Bușăuca, iar cei din Telenești rămân la intersecția drumului Chișinău - Bălți și Chișinău - Soroca. Fermierii din raionul Fălești rămân pe centura orașului, iar agricultorii din raionul Râșcani vor protesta în preajma punctului de trecere a frontierei Costești -Stânca.
„Agricultorii nu vor bloca, deocamdată, punctele vamale și drumurile, deoarece astăzi urmează să fie continuate negocierile cu premierul Dorin Recean. Fermierii speră că negocierile se vor solda cu un rezultat pozitiv pentru ei”, conchide Asociația „Forța Fermierilor”.
Dosarul „INTERPOL”: Sechestre de 11 milioane de lei aplicate de ARBI
Ultimul sondaj privind prezidențialele din România: Ciucă, singurul candidat ce are șanse să îl depășească pe Simion pentru turul 2
VIDEO // Marcel Ciolacu anunță construcția unei linii de cale ferată cu ecartament european între Iași și Chișinău: Ar fi începutul modernizării infrastructurii feroviare din R. Moldova