Egils Levits, fost președinte al Letoniei: „Estonia, Letonia și Lituania sunt națiuni stabile și prospere. Am primi cu sinceritate R. Moldova ca membru al UE”
Editorial semnat de Egils Levits, președintele Republicii Letonia în perioada anilor 2019 - 2023, fost judecător la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (2004 - 2019) și la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (1995 - 2004), publicate Agenția IPN
Cetățenii Republicii Moldova vor decide în curând asupra viitorului democrației lor și asupra alinierii cu Europa și lumea occidentală.
Letonia, împreună cu celelalte state baltice — Estonia și Lituania — au luat această decizie în 1990, când și-au recâștigat independența. În timp ce eram încă sub ocupație sovietică, am luptat activ pentru prăbușirea Imperiului Sovietic, care devenise o „închisoare a națiunilor” sub control rusesc. Și am reușit.
Astăzi, aproape două generații mai târziu, Estonia, Letonia și Lituania sunt națiuni stabile și prospere.
De 20 de ani suntem membri egali ai Uniunii Europene. Participăm activ la deciziile politice și economice ale Uniunii, ajutăm la formarea compromisurilor între statele membre ale familiei europene și contribuim la dezvoltarea politicii externe a UE.
Democrația trebuie apărată
Suntem mândri de alegerea clară pe care am făcut-o pentru Europa atunci și suntem mândri că am continuat pe acest drum, indiferent de guvernul sau coaliția aflată la putere.
Astăzi, generația noastră tânără nici nu își poate imagina să nu fie parte integrantă a Europei. Oamenii s-au obișnuit cu creșterea economică, securitatea, statul de drept și democrația, și consideră aceste realizări ca fiind ceva firesc. Oamenii din Estonia, Letonia și Lituania nu vor să se întoarcă; nu doresc niciodată să trăiască din nou în umbra unei Rusii autocratice și agresive.
Cu toate acestea, trebuie să subliniez că această dezvoltare nu a fost și nu este deloc inevitabilă.
În primul rând, au fost necesare reforme radicale și adesea dureroase pentru a o realiza. Oficialii corupți — fie că erau birocrați, judecători, procurori sau politicieni — au trebuit să fie înlăturați din funcții. Oligarhii care încercau să controleze statul au trebuit să fie confruntați. Legile au trebuit aduse la standardele Uniunii Europene.
În același timp, noii oficiali, judecători și procurori au trebuit să fie verificați înainte de a-și prelua funcțiile. Statul nu putea tolera vechile rețele corupte din aparatul său. Întregul sistem educațional a avut nevoie de modernizare. Inițial, situația economică — mai ales pentru pensionari — era gravă până când reformele au început să producă efecte.
Cu toate acestea, voința colectivă a societății — dincolo de liniile de partid — a ajutat la depășirea acestor provocări și la realizarea reformelor dificile. Statutul de candidat pentru aderarea la UE al Letoniei a durat șase ani, din 1998 până în 2004. Abia atunci am fost pregătiți să ne alăturăm Uniunii Europene și să începem ascensiunea noastră economică în mod serios. Aceasta a adus, de asemenea, stabilitate politică și o desprindere definitivă de Rusia.
În al doilea rând, vedem că forma noastră de guvernare, democrația și statul de drept, și modul nostru de gândire occidental, orientarea noastră către Europa, nu sunt pe placul Rusiei. Rusia imperialistă și agresivă încearcă, prin diverse mijloace deschise și ascunse, să influențeze și să manipuleze opinia publică în toate democrațiile occidentale, în special prin intermediul rețelelor sociale.
Exploatează libertățile democratice pe care noi le garantăm. Totuși, datorită experienței noastre istorice, în Estonia, Letonia și Lituania putem recunoaște astfel de încercări manipulative mai rapid decât unele democrații mai vechi din Occident.
Letonia a fost prima țară europeană care a închis platformele media și de internet de propagandă rusească. Multe alte națiuni europene au urmat exemplul. Curtea Europeană de Justiție a confirmat aceste contramăsuri. Democrația garantează libertatea de exprimare, dar nu și propaganda externă masivă anti-democratică.
Democrația nu trebuie să fie lipsită de apărare și neajutorată. Nu ar trebui să tolereze activități care urmăresc abolirea democrației sau a suveranității naționale. Această noțiune de „democrație militantă” a apărut după al Doilea Război Mondial ca răspuns la faptul că, în 1933, naziștii din Germania au câștigat alegerile folosind libertățile democratice și ulterior au abolit democrația pentru a stabili o dictatură sângeroasă.
Aceasta înseamnă că o democrație stabilă trebuie să fie capabilă să recunoască amenințările reale și să acționeze în consecință. Desigur, proporționalitatea trebuie să fie întotdeauna respectată.
Am primi cu sinceritate R. Moldova
Conceptul de „democrație militantă” a fost confirmat și de Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg. A fost discutat la Congresul Curților Constituționale Europene, care a avut loc pentru prima dată în acest an la Chișinău, demonstrând apartenența Moldovei la cadrul juridic european.
R. Moldova nu trebuie să înceapă de la zero. De la obținerea independenței și, în special, în ultimii patru ani, R. Moldova a făcut progrese mari în consolidarea statalității și democrației sale. Acesta a fost fundamentul pentru ca R. Moldova să primească anul trecut statutul de candidat de aderare la UE. Estonia, Letonia și Lituania au jucat un rol semnificativ în convingerea celorlalte state membre de angajamentul și capacitatea R. Moldova de a continua pe acest drum.
Am primi cu sinceritate R. Moldova ca membru al Uniunii Europene în viitorul apropiat. Pentru Letonia, faza de candidatură a durat șase ani — deși avea o poziție de pornire ceva mai bună. Acesta nu este un proces imediat, dar nici unul excesiv de lung. A fost o perioadă de reforme neobosite și direcționate.
Noi, în Europa, sperăm că poporul Republicii Moldova va continua pe acest drum al reformelor și al dezvoltării naționale — îndepărtându-se de trecutul său colonial sovietic și îndreptându-se către Europa. Împreună vom fi mai puternici.
ULTIMA ORĂ // Rușii au bombardat stația din Podolsk, afectând și centrala de la Cuciurgan: ,,În prezent, doar două turbine sunt operaționale, iar capacitatea de producție este limitată"
Scutiri la plata impozitului pe venit și granturi pentru întreprinderile din industria prelucrătoare din R. Moldova, de la 1 ianuarie 2025: Vor fi ajutate circa 150 de întreprinderi
Celulă de CRIZĂ la Guvern, pentru a preveni și gestiona eventualele planuri de destabilizare a R. Moldova. Dorin Recean: „Suntem pregătiți pentru orice scenariu posibil”