Educația Incluzivă în Orhei: „Până în 2020, aproape jumătate din grădinițe vor fi adaptate”
Pentru asigurarea procesului de educație incluzivă timpurie în raionul Orhei, aproape jumătate din instituțiile preșcolare vor fi renovate și adaptate până în anul 2020, a anunțat Stepanida Prisăcari, director adjunct al Direcției Învățământ Orhei în cadrul unui club de presă organizat la sfârșitul săptămânii trecute la Orhei.
„Am proiectat, din 2015 și până în 2020, să renovăm și să adaptăm cu echipamente de reabilitare, resurse umane (logopedul, psihologul, chinetoterapeutul, cadrul didactic de sprijin) câte cinci sau șase grădinițe pe an, în total 24. Sunt prevăzute servicii pentru realizarea incluziunii în grădinițe, indiferent dacă copilul e sau nu cu cerințe speciale. Dreptul la educație trebuie să fie respectat tuturor copiilor”, a spus Prisăcari.
Ceea ce s-ar cere aici pentru a implementa cu brio acest scop e necesitatea creării unui buget special pentru educația incluzivă în grădinițe alocat raioanelor, pe modelul celui pentru școli, pentru a putea dezvolta servicii mai bune.
„Dacă ar fi, de asemenea, o hotărâre de Guvern care să stipuleze că de bugetul educației incluzive în învățământul preșcolar nu s-ar atinge nimeni, atunci vom avea eficiență, pentru că mentalitatea managerilor de instituții este alta: ar face un acoperiș, căldură, material ar investi, dar nu în formare de resurse umane, în acordarea asistenței copiilor. Și atunci, evident că pierdem din incluziunea în domeniul preșcolar. Trebuie să ne axăm mai mult pe educație inclusivă în grădinițe, fiindcă micuții se integrează mai bine și putem să-i ducem pregătiți în învățământul primar. Cu regret, avem grădinițe care nu vor să-și strice confortul prin faptul că mai au nevoie de servicii specializate pentru copil”, a declarat șefa Serviciului de Asistență Psihopedagogică de la Orhei, Ana Ivanov.
Prezent la discuții, vicepreședintele raionului Orhei, Dorin Zghibarța, a dat asigurări că va susține toți managerii de grădinițe din raion, care vor cere ajutor special în susținerea EI timpurii. „Sper că toate instituțiile de învățământ preșcolar, înainte de începerea anului 2016, se vor implica activ în discuția pentru aprobarea bugetului și vor trage atenția să fie majorată suma bugetelor pentru grădinițe, nemijlocit pentru educația incluzivă. Totodată, raionul a lucrat foarte mult la planul strategic de dezvoltare a Educației Incluzive 2015-2020, unde sunt vizate și grădinițele și care, până la sfârșitul lunii octombrie curent, va fi aprobat”, a opinat Zghibarța.
Raionul Orhei este unul dintre cele mai mari raioane care are un număr impunător de servicii educaționale în cadrul învățământului preșcolar. În raion sunt 62 de grădinițe și o școală primară- grădiniță. Astfel, la nivel de raion sunt create trei Centre de Resurse pentru Educația Incluzivă (Peresecina, Susleni, Grădinița nr. 12 din Orhei) în grădinițe și 30 în învățământul preuniversitar.
Discuţiile despre Educaţia Incluzivă în grădiniţe au avut loc în cadrul unui Club de Presă organizat de Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei (APSCF). Evenimentul şi-a propus să aducă în vizorul presei şi al societăţii dreptul fiecărui copil la o educaţie de calitate, inclusiv gradul de pregătire a infrastructurii şi a educatorilor din grădiniţe pentru a garanta un proces de educaţie cât mai incluziv.
Avertismentul unui membru al Consiliului de Observatori de la „Moldovagaz”: „Există un risc mare ca Moldovagaz să nu mai poată cumpăra gaze. Avem rezerve până la sfârșitul lui decembrie și trebuie să numim administrare externă”
LEGE // Cei care vor „clona” uniformele militarilor sau polițiștilor din R. Moldova riscă amenzi de la 1 000 până la 8 000 de lei
Doar circa 2% din refugiații ucraineni și-au găsit de lucru în R. Moldova: Cei mai mulți au fost angajați în Chișinău și Bălți