Drone electrice de tip eVTOL: viitorul aviației private prinde aripi cu Skyfly's Axe


Imaginați-vă o dronă electrică combinată cu un avion cu aripi fixe - acesta este conceptul din spatele unui nou aparat de zbor cu două locuri, dezvoltat de compania start-up Skyfly. Axe promite flexibilitatea unui elicopter, dar fără costurile, poluarea sonoră sau emisiile de carbon asociate. Este un aparat de zbor cu decolare și aterizare verticală electrică (eVTOL), ceea ce înseamnă că poate decola ca un elicopter. De asemenea, are două aripi fixe care îi permit să decoleze și să aterizeze de pe o pistă.
Compania susține că Axe poate atinge o viteză maximă de 160 km/h, poate transporta până la 172 kg - aproximativ greutatea a doi adulți de 85 kg - și are o autonomie de 160 km, cam cât distanța de la Oxford la Insula Wight. Echipa, cu sediul în apropierea orașului Banbury din Oxfordshire, a lucrat timp de cinci ani pentru a perfecționa designul. "Comparativ cu un avion convențional, are opt motoare, ceea ce este foarte neobișnuit", spune Dr. Bill Brooks, inginerul șef de la Skyfly. "Și este un design inversat numit canard, având coada în față. Greutatea totală este de 750 kg, dar 240 kg din această greutate sunt baterii, așa că întreaga structură este din fibră de carbon pentru a o menține cât mai ușoară posibil", adaugă Dr. Brooks.
Siguranța este o parte importantă a designului. Aripile mari îl ajută să planeze în caz de defectare a motorului și există două motoare la capătul fiecărei aripi, astfel încât dacă unul se defectează, celălalt poate compensa. De asemenea, este echipat cu o parașută balistică de urgență pentru a coborî aparatul și pasagerii în siguranță. Pe lângă faptul că este mai sigur și mai curat decât avioanele convenționale, Michael Thompson, directorul executiv al Skyfly, spune că modelele electrice sunt semnificativ mai silențioase. "Când decolați, nu mai deranjați toți cei din jur din cauza zgomotului, așa că cred că propulsia electrică nu aduce doar beneficii de mediu, ci și din punctul de vedere al poluării sonore este un mare beneficiu", spune el.
Alte eVTOL-uri aflate în dezvoltare includ cele care urmăresc să ofere un serviciu de taxi zburător electric. Skyfly's Axe, în schimb, este mai compact și se adresează pieței private. Avionul-kit do-it-yourself are un preț de 250.000 de lire sterline. Este destinat piloților existenți care doresc să facă tranziția de la motoarele cu piston pe motorină. Jason Pritchard, redactor executiv la eVTOL Insights, spune că este de asemenea probabil să atragă cluburile de zbor pentru a instrui noi membri: "Industria de aviație eVTOL este încă la început, cu operațiuni inițiale la câțiva ani distanță, dar este nevoie să se formeze un număr mare de piloți în următorii ani", spune el. "În plus, designul Axe poate antrena piloții cu abilitățile necesare pentru a ateriza un avion fără putere, ceea ce este un instrument necesar."
Deși Axe poate fi încărcat peste noapte cu o priză convențională cu trei pini, la fel ca mașinile electrice, avioanele electrice vor avea nevoie ca infrastructura de încărcare să fie extinsă. Aerovolt, cu sediul în West Sussex, a instalat încărcătoare rapide în șapte aeroporturi din Marea Britanie, iar 40 de altele sunt în planificare. Fundația sa, Philip Kingsley-Dobson, spune că cererea este în creștere. "Multe avioane cu piston nu vor putea folosi combustibil cu plumb în viitor, așa că caută alternative și moduri de a decarboniza aviația inferioară", spune el.
Nu există aeronave eVTOL autorizate să zboare în prezent în Marea Britanie. Axe-ul de la Skyfly a finalizat cu succes zboruri de test cu echipaj în modul de zbor staționar și în modul de zbor înainte, dar încă trebuie să fie certificat de către Autoritatea de Aviație Civilă (CAA). Cu 40 de precomenzi de la cumpărători din întreaga lume, compania speră să livreze noul model clienților la începutul anului viitor. Un purtător de cuvânt al CAA a declarat: "Lucrăm cu inovatorii pentru a testa și a zbura noi forme de aviație care mențin Marea Britanie în fruntea tehnologiei de zbor și sprijină creșterea sectorului. Noua tehnologie vine cu noi provocări, iar siguranța rămâne prioritatea noastră în toată această activitate."











































































