DISPERARE // Coșmar fără de sfârșit pentru circa 10 000 de PACIENȚI din Chișinău și Durlești. Aceștia s-au pomenit OSTATICII unei confruntări între Centrul medical „PRO SANO” și cinovnicii din domeniul medical
Centrul medical „PRO SANO” din sectorul Buiucani al municipiului Chișinău, care în primăvara anului trecut a rămas fără finanțare din partea Companiei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM), continuă să trateze gratuit oamenii. Cei circa 10 000 de pacienți din sectorul Buiucani, Durlești, precum și din sectorul Centru al capitalei, s-au pomenit ostaticii unei confruntări inegale între centrul medical și cinovnicii din medicină. Dosarul se află în instanță, dar între timp au de suferit mii de oameni, în speță pensionarii și mamele cu copii. „Se pare că sănătatea oamenilor mai puțin contează pentru unii”, declară directoarea Centrului medical „PRO SANO”, Larisa Moscalu.
A trecut aproape un an de când a început tot coșmarul pentru acest centru medical, dar mai ales pentru cele circa 10 000 de persoane deservite. Mulți ar fi renunțat să mai lupte împotriva sistemului, dar Larisa Moscalu spune că nu are cum să lase mâinile în jos, deoarece răspunde cu obrazul față de pacienții centrului. Ultimii nu vor nici în ruptul capului să se transfere la Asociația Medicală Teritorială (AMT) Buiucani (Policlinica n.r. 12).
Când au început problemele pentru Centrul medical „PRO SANO”
În primăvara anului trecut a început calvarul pentru Centrul medical „PRO SANO”, care activează deja de 20 de ani. Brusc, în urma unor plângeri anonime, au început fel de fel de controale ale funcționarilor Direcției generale asistență medicală și socială a Primăriei Chișinău și Ministerului Sănătății. Au fost identificate unele abateri minore, inclusiv pretinse încălcări privind plata salariilor pentru medicii centrului medical.
În urma unui asemenea control, Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM) a decis să rezilieze contractul cu Centrul medical „PRO SANO”. Acest lucru a surprins-o pe Larisa Moscalu, în condițiile în care în toți ani de muncă nu a existat o singură plângere. Ulterior, la toți pacienții asigurați li s-a spus să se transfere la Asociația Medicală Teritorială (AMT) Buiucani (Policlinica n.r. 12).
Larisa Moscalu
Astfel, Centrul medical „PRO SANO” continuă să trateze gratuit pacienții asigurați, iar conducerea a încercat în tot acest timp să restabilească dreptatea. Personalul medical și pacienții au ieșit chiar să protesteze în fața clădirii Guvernului R. Moldova. Totodată, aproximativ 600 de persoane au semnat o scrisoare către conducerea Ministerului Sănătății.
Mai mult, conducerea „PRO SANO” s-a adresat în instanța de judecată și la Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității. Cazul a ajuns la Curtea Supremă de Justiție, iar acum toți sunt în așteptarea unui verdict.
Circa 8 000 de pacienți se tratează și acum pe gratis la „PRO SANO”
Larisa Moscalu a declarat că și acum, la aproape un an de când CNAM a oprit orice finanțare, aproape 8 000 de cetățeni sunt deserviți gratuit: „Ei nu vor să se transfere la Asociația Medicală Teritorială (AMT) Buiucani. Acești oameni nu pot primi medicamente compensate… Oamenii așteaptă că totul se va rezolva, să se încheie acest coșmar”.
Larisa Moscalu a mai adăugat că ministra Sănătății, Ala Nemerenco, a emis un ordin prin care clinicile nu au voie să accepte pacienți la consultații cu plată, dacă aceștia sunt la evidență la altă instituție medicală. Astfel, medicii riscă să fie impuși să returneze statului banii încasați pentru aceste consultații.
„Toată lumea știe că, dacă vrei să beneficiezi de servicii gratuite, mă refer la analize, sau să fii programat la un specialist, atunci trebuie să stai în rând trei - patru luni. Uneori e vorba și de jumătate de an. Sunt cazuri când unele de analize trebuie de făcut urgent. Din câte se pare, nevoile oamenilor sunt puse pe ultimul plan”, spune oftând Larisa Moscalu.
Probleme mari cu AMT Buiucani
Sursa citată a mai adăugat că în aproape un an aproximativ 2 000 de pacienți s-au transferat la ATM Buiucani, iar acest lucru s-a întâmplat împotriva voinței lor.
„În iulie anul trecut, a fost desființat departamentul medicilor de familie de la „PRO SANO”. Pacienții obișnuiți au avut de suferit. În acest context, au apărut unele probleme cu dosarele pacienților (cartele n.r.). Responsabilii ATM Buiucani urmau să preia toată documentația despre cei 2 000 de pacienți, însă nimeni nu este interesat de acest lucru. Am solicitat verbal să fie realizat acest lucru, însă nimic până acum. Am scris și o scrisoare la ATM Buiucani, prin intermediul căreia am solicitat să fim informați despre lista pacienților care s-au transferat oficial acolo… Astfel ne-am dorit ca să trimitem cartelele pacienților. În ordinul Direcției generale asistență medicală și socială a Primăriei Chișinău e indicat că toată documentația în privința pacienților trebuie predată ATM Buiucani… Doar că la ei s-au transferat aproximativ 30% din 2 000 de pacienți. Restul pacienților sunt dispersați prin tot orașul. Deci, acest transfer nu a fost organizat de nimeni, nici de Ministerul Sănătății, dar nici de CNAM”, s-a plâns Larisa Moscalu.
Scrisoarea a fost trimisă pe 9 martie, iar răspunsul a parvenit abia pe 10 mai 2023
„Chiar și în acest caz au fost încălcate termenele, în pofida faptului că e vorba de niște oameni vii”, se revoltă directoarea „PRO SANO”. În calitate de răspuns, cei de la ATM Buiucani fac trimitere la un oarecare regulament privind transferul dintr-o instituție în alta. Dar, din 1 iulie 2022, acest regulament nu poate fi aplicat în privința noastră, deoarece este vorba de un centru medical privat. Astfel, acești pacienți rămân în aer. De aproape un an, 8 000 de pacienți rămân în aer. Ei nu doresc să plece de la noi. Astfel, continuăm să le acordăm gratuit servicii medicale. Acest lucru nu este normal pentru un stat de drept, care vrea să se alăture Europei. Nu poți fi indiferent față de sănătatea cetățenilor”, a adăugat Larisa Moscalu.
În replică, șefa ATM Buiucani, Liliana Iaşan, a declarat că pacienții trebuie să aibă grijă să-i ia cartelele medicale de la „PRO SANO” și să le aducă la instituția pe care o reprezintă. „Larisa Moscalu mi-a scris o scrisoare, iar eu i-am răspuns… Totul e conform legii. Noi nu avem dreptul legal să luăm cartela cuiva. Fiecare își ia cartela”, a spus Iașan.
Ce se va întâmpla mai departe
Directoarea „PRO SANO” vrea ca toate aceste neplăceri să dispară ca un vis urât.
„Ce vom face mai departe? Noi ne-am adresat în judecată, dar nu știm exact când totul se va încheia. Dar e dureros că nimănui nu-i pasă de problemele pacienților noștri. Nimeni nu se gândește la oameni, chiar dacă printre pacienții noștri sunt mulți pensionari, mame cu copii mici. În pofida tuturor greutăților, noi continuăm să le acordăm servicii gratuit”, a conchis Moscalu.
Telefonul te SPIONEAZĂ în secret: cele TREI setări ascunse pe care trebuie să le dezactivezi de urgență pentru a-ți proteja confidențialitatea
Patru morţi și peste 200 de răniți, după ce o mașină a intrat în mulțime la un târg de Crăciun din Germania: Autoritățile R. Moldova încearcă sa afle dacă printre victime sunt și cetățeni moldoveni
Aura Șova, primele declarații, după ce a câștigat sezonul 12 Vocea României. Ce va face cu premiul cel mare: „Mie nu îmi lipsește nimic. Am un acoperiș deasupra capului, am ce să mănânc”