Directorul Consiliului Național al Aeroporturilor din Europa, la Chișinău: „Acum este momentul să planificăm dezvoltarea pe termen lung a aeroportului” din R. Moldova. Autoritățile moldovenești, sfătuite să „reconsidere” statutul AIC
Implicarea operatorilor privați, în mod special prin modelul de concesiune, a dezvoltat aeroporturile europene în ultimii 30 de ani de la simpli furnizori de infrastructură la afaceri cu drepturi depline. Acest lucru a dus la dezvoltarea infrastructurii aeroportuare, inclusiv din punct de vedere operațional și al conectivității, a declarat astăzi, la Chișinău, directorul general al Consiliului Național al Aeroporturilor din regiunea Europa (ACI Europe), Olivier Jankovec, în cadrul unei discuții cu ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu.
Olivier Jankovec a sfătuit autoritățile R. Moldova să reconsidere statutul de întreprindere de stat pentru Aeroportul Internațional Chișinău (AIC).
„Îndreptarea spre corporatizare sub proprietate publică sau spre implicarea operatorilor privați cu expertiza necesară este cu siguranță ceea ce ar trebui R. Moldova să obțină pentru Aeroportul Internațional Chișinău. Acest lucru este în special relevant, în condițiile în care statul îți dorește să aspire politica aviatică a UE și să implementeze regulamentele aferente, deoarece aceasta va implica o transformare sistemică a sectorului său aviatic”, a spus directorul ACI Europe.
Potrivit lui Olivier Jankovec, aviația din R. Moldova se află în curs de dezvoltare, cu un potențial semnificativ pentru creșterea dinamică a traficului aerian și a conectivității aeriene. O astfel de creștere trebuie să aibă un rol crucial în susținerea economiei, deoarece fiecare creștere de plus 10% a conectivității aeriene directe generează automat un câștig de plus 0,5% în PIB pe cap de locuitor.
De asemenea, directorul ACI Europe a accentuat că, în ultimii doi ani, aeroportul nostru a reușit să își diversifice rețeaua de rute prin atragerea unor noi companii aeriene. O astfel de creștere și perspectivele de viitor indică necesitatea modernizării infrastructurii aeroportuare și a dezvoltării capacității, cu accent pe planificarea pe termen lung.
„Fără îndoială că Aeroportul Internațional Chișinău a trecut prin multe schimbări și rolul său în susținerea economiei Republicii Moldova este foarte important. Pe măsură ce traficul continuă să crească și statul se apropie din ce în ce mai mult de UE, acum este momentul să planificăm dezvoltarea pe termen lung a aeroportului. Acest lucru ar trebui să vină cu o reconsiderare a statutului său de întreprindere de stat. Un astfel de statut vine cu multe constrângeri și, de regulă, nu este propice pentru flexibilitatea comercială și agilitatea de gestionare necesară pentru ca aeroporturile să se dezvolte în continuare pe o piață a aviației mult mai schimbată și tot mai competitivă post-Covid”, a afirmat Olivier Jankovec.
CITIȚI și Licitația pentru închirierea spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău, prelungită: Numai o companie a depus oferta
Ministrul Andrei Spînu a ținut să sublinieze că, având în vedere noua realitate geopolitică, R. Moldova devine încet un hub regional din punct de vedere al aviației.
„Numărul pasagerilor crește semnificativ. Doar în luna august a acestui an am înregistrat cu peste 50% mai mulți pasageri decât în 2023. Este un semn bun, dar care ne arată că, pentru a face față din punct de vedere al infrastructurii și pentru a deveni și mai competitivi, avem nevoie de un aeroport mai mare, mai încăpător, care să corespundă tuturor standardelor europene. Și la asta muncim”, a punctat Andrei Spînu.
Menționăm că R. Moldova are o capacitate de a zbura de doar 0,57 față de media UE - de 2,27, statul nostru fiind considerat o piață de aviație în curs de dezvoltare, cu un potențial semnificativ pentru creșterea dinamică a traficului aerian și a conectivității aeriene.
VIDEO, FOTO // A.S.I.C.S., exemplu de responsabilitate socială în R. Moldova. Asociația a primit o diplomă de EXCELENȚĂ în cadrul Galei Hospices of Hope Moldova
Nicolae Enciu // Revoluția din Decembrie 1989, moment decisiv în istoria contemporană a României: 1989 - prăbușirea imperiului lui Stalin în Europa Centrală și de Est
A convins mai multe persoane să ia credite de la BEM, dar banii au ajuns pe contul personal: 11 ani de pușcărie și 4,7 milioane de lei întoarse BEM-ului