23:43:56 27.12.2024
Stiri

Detalii despre „e-Factura”! „Va aduce mai multă eficienţă, economie de timp şi cheltuieli”

Economie 24.02.2014 14:06 Vizualizări4792 Autor: Virginia Nica
Detalii despre „e-Factura”! „Va aduce mai multă eficienţă, economie de timp şi cheltuieli”

Centrul de Guvernare Electronică, în parteneriat cu Serviciul Fiscal de Stat şi Î.S. „Fiscservinform”, a lansat pe 11 februarie serviciul „e-Factura”, care se înscrie în şirul măsurilor întreprinse de autorităţi pentru trecerea serviciilor publice în regim on-line. Despre cât de pregătiţi sunt agenţii economici pentru acceptarea utilizării acestui serviciu nou, dar şi care vor fi avantajele acestuia, explică într-un interviu pentru Ziarul NAȚIONAL Vitalie Coceban, administratorul Întrerpinderii de Stat „Fiscservinform”.

Dle Coceban, ce reprezintă serviciul „e-Factura”?

Serviciul „e-Factura” este un instrument destinat contribuabililor - persoane juridice. Acest serviciu vine să automatizeze şi să aducă eficienţă agenţilor economici şi Serviciului Fiscal de Stat (SFS) în procesul organizării activităţii economice şi comerciale în baza legislaţiei existente. Astăzi, livrarea de mărfuri şi servicii în R. Moldova se face în baza facturilor (pentru livrările neimpozabile cu T.V.A.) şi facturilor fiscale, completate conform unor norme stabilite şi semnate de persoanele împuternicite. Factura sau factura fiscală este aprobată şi transmisă cumpărătorului şi se păstrează în cadrul companiei. Documentul este prezentat la solicitarea inspectorilor fiscali când sunt efectuate anumite controale. Serviciul „e-Factura” automatizează acest proces prin digitizarea mecanismului de eliberare şi circulaţie a documentului respectiv de strictă evidenţă. Cunoaşteţi că aceste documente reprezintă nişte blanchete procurate de agenţii economici, care au anumite elemente distinctive de securitate, serie şi număr stabilit din timp. Astfel, serviciul „e-Factura” oferă posibilitatea ca, în cadrul procesului de redactare şi generare a facturilor, informaţia să fie imprimată pe hârtie simplă, securizată cu QR cod, dar nu pe factura/factura fiscală tradiţională. Codul menţionat criptează o serie de informație, necesară pentru a determina dacă acest formular într-adevăr a fost generat de agentul economic.

Cum va fi implementat acest serviciu şi când va putea fi utilizat de toţi agenţii economici?

Serviciul este unul complex şi nou nu doar pentru R. Moldova, dar şi pentru spaţiul internaţional, pentru că sunt doar câteva state în lume care utilizează sisteme similare Pe moment, acest serviciu nu este unul obligatoriu, el este dezvoltat ca o soluţie de alternativă pentru a ușura activitatea agenților economici - furnizori, transportatori şi cumpărători de bunuri şi servicii, precum și a SFS în procesul de administrare fiscală. Promovarea serviciului și atragerea agenților economici pentru a fi activi în utilizarea instrumentului dat va fi organizată în mod democratic, ceea ce înseamnă că alegerea finală aparține contribuabililor. Scopul nostru este ca agenții economici să ajungă de sine stătător la ideea că serviciul „e-Factura” este un instrument comod, eficient și operativ, ce poate fi aplicat cu succes în activitatea lor curentă.

Implementarea sistemului va fi realizată în trei etape: etapa pilotare, cea experimentală şi de exploatare industrială. Prima etapă a demarat în această lună şi prevede testarea serviciului de către doritorii de a participa la utilizarea-pilot a acestuia. Scopul este de a primi un „feedback” de la agenţii economici în vederea recepţionării propunerilor de optimizare a particularităţilor tehnice, metodologice şi funcţionale ale serviciului vizat. A doua etapă va fi lansată la 1 iunie curent, când va creşte numărul utilizatorilor facturii electronice. Acele propuneri, precum şi ajustările adiţionale de completare cu funcţionalităţi de adaptare şi integrare a sistemelor de evidenţă contabilă vor fi treptat realizate. De ce? Fiindcă diverse grupuri de companii utilizează diferite sisteme şi abordări în activitatea lor contabilă, corespunzător specificului activităţii acestora. De exemplu, acele companii care furnizează servicii de telefonie mobilă nu necesită semnătura cetăţeanului pe o factură, iar forma documentului este diferită. În aces sens, avem nevoie de această etapă experimentală care prevede adaptarea la necesităţile industriale. A treia etapă va începe la 1 ianuarie 2015 şi se propune oferirea spre utilizare a unui sistem cât mai comod atât pentru agenţii economici care fac obiectul livrărilor în baza de factură sau factură fiscală, cât şi pentru SFS. Precizez că nici la prima, nici la ultima etapă serviciul nu este unul obligatoriu. Infiltrarea sistemului în activitatea persoanelor juridice depinde de nivelul de dotare al agenţilor economici cu tehnologii informaţionale.

Care sunt acţiunile pe care trebuie să le întreprindă un agent economic pentru a beneficia de serviciul „e-Factura”?

Serviciul „e-Factura” este disponibil pe pagina web servicii.fisc.md şi poate fi utilizat doar după semnarea acordului de conectare la „Declaraţie electronică”. Dacă agentul economic este abonat la SIA „Declaraţia electronică”, prestat de Î.S. „Fiscservinform”, toţi plătitorii de T.V.A., fiind în mod obligatoriu conectaţi la acest serviciu, se autorizează pe pagina servicii.fisc.md şi nu le rămâne decât să utilizeze serviciul „e-Factura”. Respectiv, posesorii semnăturilor electronice au acces automat la serviciu. Neplătitorii de T.V.A. pot avea acces la serviciile electronice, inclusiv „e-Factura” conform planului tarifar publicat pe portalul servicii.fisc.md.

Deci, pentru a beneficia de avantajele oferite de serviciul dat, potenţialii utilizatori trebuie să se înregistreze în sistem, să accepte participarea la proiectul-pilot şi ulterior pot completa, redacta şi transmite aceste facturi către agenţii economici, totodată fiindu-le disponibil şi mecanismului existent.

Cât de pregătiţi sunt agenţii economici de la noi pentru utilizarea acestui nou serviciu şi cum va contribui Serviciul Fiscal de Stat la informarea acestora?

Este un serviciu nou, iar primele două etape de implementare prevăd un ciclu vast de instruire, şcolarizare şi de organizare a campaniilor de informare, ce urmează a fi desfăşurate pe tot teritoriul ţării. Agenţii economici vor putea participa la cursuri şi seminare. Deja au avut loc mai multe întruniri cu agenţi economici din toate ramurile economiei cu scopul de a promova utilizarea acestui serviciu. Adiţional, pe portalul serviciilor electronice fiscale, la compartimentul „Întrebări frecvente”, agenţii economici pot găsi diverse lecţii instructive şi ghidul utilizatorului al serviciului „e-Factura”.

Care sunt costurile utilizării serviciului „e-Factura?

Pentru agenţii economici costurile sunt cele ce ţin de conectare la serviciile electronice fiscale enunţate, adică cei care nu deţin semnături electronice. Nemijlocit e vorba de mentenanţa şi administrarea acestui serviciu, realizată de specialiştii Î.S. „Fiscservinform”, și relevă costuri anuale de 50-60 de mii de lei.

Cum va afecta lansarea serviciului de eliberare şi transmitere a facturilor în regim on-line interacţiunea dintre cei care nu utilizează această modalitate şi cei care au apelat la acest serviciu?

Una dintre cauzele pentru care acest serviciu este benevol se referă şi la faptul că trebuie promovat prin convingerea agenţilor economici de avantajele „e-Facturii”. Astfel, agenţii economici „au sarcina” să-i convingă pe parteneri sau pe cei care au relaţii comerciale să utilizeze acest serviciu. Este un fel de marketing de reţea. Serviciul activează în două regimuri. Când un agent economic utilizează „e-Factura”, iar cei cu care colaborează sunt mai rezervaţi şi, astfel, beneficiile sistemului se rezumă la procesul de generare şi redactare a acestor facturi, însă utilizatorul imprimă factura pe hârtie simplă şi o transmite cumpărătorului, care trebuie să o păstreze şi să asigure evidenţa acesteia în Registrele sale. Al doilea scenariu se referă la cazul când ambii agenţi economici - şi furnizorul şi cumpărătorul - utilizează „e-Factura”. În situaţia dată, ei pot transmite factura în mod electronic şi, astfel, să le fie munca mai uşoară.

Care sunt beneficiile acestui sistem şi ce aşteptări au autorităţile de la implementarea SIA „e-Factura”?

Acest sistem vine în avantajul atât al contribuabililor, cât şi al SFS. Va aduce mai multă eficienţă şi economisire de timp şi cheltuieli. Astfel, agentul economic nu va mai fi obligat să cumpere acele blanchete, să stea în rând sau să piardă timp pentru a se deplasa la instituţiile respective. De asemenea, dacă agentul economic va putea transmite electronic facturile sau facturile fiscale cumpărătorului - nu va mai pierde timp şi bani, deoarece sistemul permite expedierea operativă a informaţiei vizate. Acestea sunt avantajele la prima etapă de implementare. În viitor, datorită faptului că acest serviciu este conectat la SIA „Registrul General Electronic al Facturilor Fiscale”, agentul economic nu mai trebuie să înregistreze facturile cu o valoare mai mare de o sută de mii de lei, acestea reflectându-se automat în Registrul nominalizat. Astfel, agenţii economici nu vor fi deranjaţi cu diverse vizite. Pe viitor, acest serviciu va putea oferi posibilitatea optimizării raportării fiscale. Dezvoltarea serviciului electronic, în perspectivă, va face posibilă anularea declaraţiei cu privire la T.V.A., deoarece ele vor putea fi generate automat în registrul fiscal.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
27.12.2024 09:10 Nicolae Negru Nicolae Negru // Maia Sandu, al doile...

23.12.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Perspectiva unui PSD...

20.12.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // O carte ca eveniment...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cine credeți că va prelua puterea în R. Moldova, după alegerile parlamentare din 2025?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md