01:46:39 10.01.2025
Stiri

DECLARAȚIE // Reconstrucția Ucrainei trebuie să aibă loc la pachet cu Republica Moldova: ​Infrastructura R. Moldova are nevoie de investiții enorme

Actualitate 28.05.2024 17:09 Vizualizări2580 Autor: Ziarul National
DECLARAȚIE // Reconstrucția Ucrainei trebuie să aibă loc la pachet cu Republica Moldova: ​Infrastructura R. Moldova are nevoie de investiții enorme

R. Moldova ar trebui să fie pregătită din timp pentru a putea acorda ajutor în reconstrucția Ucrainei, iar discuția trebuie să fie axată pe o „reconstrucție la pachet” a celor două state, susține ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu.

„În primul rând, infrastructura Republicii Moldova are nevoie de investiții enorme pentru a fi reconstruită sau, mai corect spus, modernizată. Pentru că, dacă ne uităm cum arată infrastructura republicii noastre, eu sunt sigur că Kremlinul a făcut tot posibilul, printr-un soi de război hibrid, să nu permită dezvoltarea acestei infrastructuri, prin politici și politicienii care i-au servit pe parcursul timpului. Dacă ne uităm la calea ferată, de exemplu, e un dezastru. Nu doar infrastructura propriu-zisă, ci și procesele operaționale sau digitale. Ei încă au servere în Moscova, cu proceduri învechite din perioada sovietică. Nu excludem că sunt și anumite date care despre care nici nu știm că se transmit către Moscova. Nu mai vorbim de lucruri simple, poduri peste Prut, care nu s-au construit, străzi sau drumuri regionale și naționale care nu au fost reabilitate. Pentru mine este clar că a fost făcut cu bună intenție: să rămânem așa cum suntem. Nu mai vorbim de infrastructura energetică. În ceea ce privește linia de electricitate care să ne unească cu România, practic nu s-a progresat decât în ultimii 2-3 ani”, a declarat ministrul Spînu într-un interviu oferit pentru G4media.ro.

Aceeași sursă a adăugat că, în procesul de reconstrucție a Ucrainei, accesul spre cele mai afectate zone din sudul Ucrainei se va face prin R. Moldova.

„Ca să ajungi la Odesa, la Mikolaiv, trebuie să treci prin R. Moldova. Și cum vor trece materialele de construcție, cum vor trece muncitorii, dacă avem cozi de 10 km la vamă, dacă avem o cale ferată pe care se circulă cu o viteză foarte mică, dacă avem o infrastructură portuară slab dezvoltată și la Giurgiulești, dar și la Galați? Pentru că la Galați nu s-a investit foarte mult, s-a investit în Constanța, la Galați de abia acum se încep anumite procese. Deci, noi trebuie să să discutăm despre această reconstrucție a Ucrainei la pachet cu Republica Moldova. Sau mai corect ar fi ca Republica Moldova să fie deja pregătită pentru a putea ajuta Ucraina”, a punctat Spînu.

Ministrul a adăugat că R. Moldova mizează, în primul rând, pe fondurile de preaderare la UE, care sunt nerambursabile, pentru a moderniza infrastructura.

„Contăm pe programele Uniunii Europene în care putem atrage anumite părți de grant, dar și anumite componente de credit cu dobânzi foarte bune de la BERD, BEI și Banca Mondială. Dar contăm foarte mult și pe un suport bilateral mai larg, în primul rând din partea României. Avem deja acele 100 de milioane de euro care au fost promise anul trecut de România. Anul trecut a fost dată prima tranșă, săptămâna trecută au fost aprobate alte câteva proiecte anunțate de prim-ministrul României. Și mai avem și alte relații apropiate cu alți parteneri prieteni, cum este Franța, care încearcă să ajute, Germania, Austria, Polonia. Dar oricum România rămâne principalul partener. Noi avem discuții cu Comisia Europeană și cu România. Recent au fost modificate hărțile transeuropene de transport extinse pe teritoriul Republicii Moldova, în care sunt două proiecte mari pe care noi împreună cu România trebuie să le facem. E vorba despre autostrada Moldovei, care trebuie să ajungă la Iași – Ungheni – Chișinău și apoi spre Odesa. Și al doilea proiect mare este același traseu, dar pe calea ferată cu ecartament european. Ambele au fost introduse în hărțile transeuropene și asta înseamnă că ele sunt în vizorul strategic al Uniunii Europene și pot fi finanțate din inclusiv din fonduri europene”, a declarat Andrei Spînu.

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a adăugat că în prezent am avansat în ceea ce privește construcția podului Ungheni – Ungheni și avem resurse pentru a efectua studiul de fezabilitate pentru autostradă și pentru modernizarea căilor ferate, astfel încât circulația pe aceste tronsoane să devină mai rapidă.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

27.12.2024 09:10 Nicolae Negru Nicolae Negru // Maia Sandu, al doile...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cine credeți că va prelua puterea în R. Moldova, după alegerile parlamentare din 2025?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md