DEBIROCRATIZARE // Cum vor economisi agenții economici circa 183 de milioane de lei anual: Instruirile periodice ale unor categorii de angajați - eliminate, registrul de reclamații - anulat, iar consumatorii nu vor mai putea returna bunurile defecte
Agenții economici din R. Moldova ar putea economisi circa 183 de milioane de lei anual, după ce Guvernul a modificat miercuri, 10 ianuarie, 12 acte normative cu scopul de a facilita activitatea mediului de afaceri autohton.
Noile reglementări vizează, printre altele, eliminarea obligativității instruirii periodice a conducătorilor de unități și lucrătorilor desemnați la instruirea în domeniul sănătății și securității în muncă, fapt ce va permite economisirea a 77 de milioane de lei, instituirea posibilității de organizare a instruirii igienice în format online și cu titlu gratuit, fiind economisite astfel 10 milioane de lei anual, eliminarea dreptului consumatorului de a returna un bun în primele 6 luni de la achiziție sau anularea registrului de reclamații.
Vicepremierul Dumitru Alaiba, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, a declarat la ședința Guvernului că schimbările vor contribui la eliminarea birocrației, limitând corupția și ajutând antreprenorii să se concentreze pe dezvoltare și pe crearea unor noi locuri de muncă.
Modificările aprobate de Guvern:
*Recunoașterea burselor de mărfuri autorizate în statele membre ale Uniunii Europene, atunci când acestea se înregistrează oficial ca entități juridice în R. Moldova și demonstrează că îndeplinesc cerințele minime prevăzute de legislația locală.
„Această modernizare va include permiterea tranzacțiilor electronice, administrarea mai multor tipuri de piețe, precum și diversificarea contractelor de bursă. În cazul în care în R. Moldova ar ajunge să fie tranzacționate la bursă cel puțin 15% din cotele de mărfuri, ceea ce ar fi cu mult mai puțin decât nivelul din România, valoarea tranzacțiilor la bursă ar putea ajunge la 3,7 miliarde de lei”, arată Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) într-un comunicat de presă.
*Anularea registrului de reclamații (condica de reclamații și sugestii). Astfel, orice reclamație depusă direct la comercianți sau la Inspectorat va avea aceeași valoare juridică ca și una înregistrată în registrul de reclamații: „Toate componentele de costuri și efort în legătură doar cu numărul de condici procurate anual ar constitui cca 2 milioane de lei anual”.
*Extinderea termenului de la 14 zile la maximum 30 de zile, în anumite situații, pentru repararea sau înlocuirea produselor de către vânzător.
*Eliminarea dreptului consumatorului de a returna un bun în primele 6 luni de la achiziție, indiferent de gravitatea neconformității sau de posibilitatea de a repara sau înlocui bunul.
*Extinderea categoriei de entități autorizate care efectuează expertiza tehnică privind neconformitatea unui bun și să stabilească dacă aceasta se datorează consumatorului sau producătorului.
*Eliminarea cerințelor nejustificate care pun restricții asupra caselor rurale privind numărul de camere și de turiști, precum și sortimentul produselor utilizate pentru servirea turiștilor. În prezent, legea impune ca alimentarea turiștilor la casa rurală să se facă exclusiv cu produse proprii sau din gospodăriile din localitate sau din localitățile învecinate.
*Instituirea posibilității de organizare a instruirii igienice în format online și cu titlu gratuit, fiind economisite astfel 10 milioane de lei anual.
*Eliminarea obligativității instruirii repetate/periodice a conducătorilor de unități și lucrătorilor desemnați la instruirea în domeniul sănătății și securității în muncă, care are loc o dată la 3 ani, cu înlocuirea valabilității unei astfel de instruiri pe viață, așa ca în cazul instruirii conducătorilor mijloacelor de transport auto: „Aici vor fi economisite, în total, 77 de milioane de lei”.
*Eliminarea termenului de valabilitate pentru foile de parcurs prin modificarea Codului Transporturilor Rutiere, fiind excluse costuri nejustificate pentru agenții economici.
*Introducerea obținerii semnături electronice la distanță prin înregistrări video ale solicitantului, realizate prin servicii de identificare a persoanelor la distanță care implică verificarea cu un operator uman, ceea ce va genera economii de 14 milioane de lei.
*Excluderea extraselor în relații cu deținătorii rețelelor de utilități publice (gaze naturale, apă și canalizare, electricitate, energia termică) și asigurarea posibilității interacțiunii la distanță.
„Operatorii nu vor avea dreptul de a solicita informația ce se regăsește în registrele publice – extrase și documete similare. Este vorba de circa 130 de lei per extras, per persoană juridică. Folosind extrasele cadastrale și pentru persoane juridice, economisim circa 4,7 milioane de lei anual. Dacă cel puțin 30% din interacțiuni ar fi la distanță, s-ar genera economii de 1,5 milioane lei anual”, explică MDED.
FOTO // Ce s-a ales din automobilul care a explodat într-o benzinărie de pe str. Albișoara din Chișinău: Se alimentase cu gaz și s-a aprins din mers. Șoferul a avut nevoie de îngrijiri medicale
Trimiterile poștale și mărfurile expediate din Ucraina, verificate mai minuțios în R. Moldova, după bomba depistată la aeroport într-o mașinuță
METEO // Vremea schimbă foaia: Cod galben de scădere a temperaturii medii zilnice și de ghețuș